Japonská Toyota, největší světový prodejce hybridních automobilů vyvíjí nový elektromotor, který hodlá používat v budoucích generacích hybridních a elektrických automobilů.
Hlavním cílem projektu je zbavit se ekonomické závislosti na Číně. Ta v současné době představuje prakticky výhradního dodavatele tzv. kovů vzácných zemin potřebných při výrobě současných elektromotorů.
„Naši inženýři v Japonsku a v USA nyní intenzivně pracují na vývoji tzv. indukčního motoru. Ten je lehčí a účinnější než elektromotory využívající permanentní magnety,“ řekl mluvčí společnosti Toyota John Hanson.
Čína omezuje vývoz vzácných kovů, nahradí ji Grónsko a další státy?
Čína v současnosti ovládá více než 90 procent světového trhu s kovy a indukční motor by mohl pomoci snížit závislost Toyoty na jejich dodávce. Toyota tak reaguje na nařízení čínské vlády snížit vývozní kvóty vzácných kovů.
Pro první pololetí roku 2011 Čína snížila vývoz vzácných kovů o 35%. Toto nařízení navázalo na loňské rozhodnutí čínské vlády snížit vývozní kvóty o 72%, což následně vedlo ke zvýšení cen u některých kovů až na dvojnásobek.
Kovy vzácných zemin jakými jsou např. neodym nebo dysprosium jsou používány pro výrobu permanentních magnetů. Ty vytvářejí silné magnetické pole, které zvyšuje účinnost a krouticí moment motoru.
Magnety jsou pak používány v elektrických motorech automobilů Nissan Leaf, Chevy Volt, Honda Insight hybrid, Toyota Prius a mnoha dalších.
Loni se vyhrotily diplomatické spory mezi Čínou a Japonskem až na takovou mez, že došlo ze strany Číny k zákazu vývozu vzácných kovů do Japonska. Toyota následně reagovala vytvořením pracovní skupiny, s cílem nalézt zdroj dodávek vzácných kovů i mimo Čínu.
Zadny takovy prvek jako
Zadny takovy prvek jako dysposium neexistuje, nejspise jste meli na mysli dysprosium.
Samozřejmě máte pravdu,
Samozřejmě máte pravdu, díky za upozornění. Ivo Hradil