Daimler se u příležitosti Ženevského autosalonu chlubí čeho všeho nedosáhl se svým smartem. Není toho málo. smart fortwo v loňském roce zvýšil svoje prodeje o 39% a letos bude zastoupen v 41 zemích světa. K nárůstu prodeje přispěl velký úspěch smart fortwo v USA a dvouciferné nárůsty na zavedených evropských trzích. Již v prvním prodejním roce bylo do USA dovezeno 24 600 těchto vozů a tak se Spojené státy staly po Itálii (33 800) a Německu (32 000) třetím největším odbytištěm smartu. Od uvedení prvního modelu smartu v roce 1998 bylo vyexpedováno celkem přes milion exemplářů tohoto dvousedadlového vozu. Aktuální modely se mohou pochlubit nízkou spotřebu i minimálními emisemi oxidu uhličitého. U modelu smart fortwo cdi je to 88 g/km. Ještě zajímavější jsou ale elektrické smarty.
Bezemisní jízda s elektromotorem poháněnými automobily u smartu fortwo electric drive začala už před lety. Koncepční elektro-smart měl svoji premiéru v roce 2006. Již o rok později absolvoval smart fortwo electric drive (smart ed) první pilotní fázi reálného provozu s jeho tichým, vysoce účinným a lokálně bezemisním elektropohonem. Od té doby slouží v běžném provozu Londýna flotila celkem 100 testovacích vozů smart fortwo electric drive první generace. Během čtyř let, na která jsou elektro-smarty pronajaty soukromým zákazníkům, se musí tyto vozy v provozu velkoměsta osvědčit. Aby byly získány cenné poznatky, jsou zákazníci zváni k pravidelným konzultacím, kde sdělují svoje zkušenosti.
Akumulátory Na-NiCl umožňují dojezd asi 100 kilometrů. Po absolvování běžné denní trasy s průměrnými 40 kilometry se během čtyř hodin dají plně dobít z každé běžné domácí zásuvky. Jsou-li akumulátory téměř úplně vybity, na svůj maximální energetický potenciál se dostanou po osmihodinovém nabíjení. Pod podlahou zabudované akumulátory dodávají energii pro elektromotor, který je umístěný v zádi vozu na místě spalovacího motoru. Jeho zásluhou dosáhne smart fortwo electric drive nejvyšší rychlost 100 km/h. Druhá generace elektrických vozů smart představená na autosalonu v Paříži 2008 používá lithium-ionové akumulátory. Oproti jiným druhům akumulátorů nabízí litium-ionová technika rozhodující přednosti, kam patří schopnost vyšších výkonů, kratší časy nabíjení, delší životnost a vysoká spolehlivost. Koncem roku 2009 začne výroba smartu fortwo electric drive s li-ionovými akumulátory. V Evropě budou tyto elektromobily nasazeny nejprve v Berlíně, Paříži, Římě, Milánu a Pise, o dalších městech se ještě uvažuje. Dostane se také na některá města v USA.
V očekávání rychlého rozšíření elektromobilů nejen vlastního koncernu, se angažuje Daimler AG ve výstavbě infrastruktury nabíjecích stanic včetně účtovacích automatů, aby provoz mohl probíhat ve větších aglomeracích a bez problémů. Tak vznikly projekty „e-mobility Berlin“ ve spolupráci s koncernem RWE a „e-mobility Italy“ spolupracující s energetickým koncernem INEL. V prvním případě postaví RWE v Berlíně 500 nabíjecích stanic a Daimler poskytne 100 elektromobilů značek smart a Mercedes-Benz. V konečné fázi projektu má být akumulátor dobíjen prostřednictvím inteligentní komunikace mezi elektromobilem a elektrickou sítí cenově zvýhodněným elektrickým proudem pro případ, kdy síť není právě využitá (např. noční proud). Podobná koncepce se v Itálii odstartuje v roce 2010 a bude se týkat aglomerace Řím, Milano a Pisa. Letos na autosalonu v Ženevě představil Daimler exkluzivní verzi smart fortwo BRABUS electric drive. U tohoto modelu jde především o to, demonstrovat lehkým a vzdušným designem spolu s ušlechtilými přírodními materiály soulad se životním prostředím a zároveň dostat požitek z vlastnictví a používání takového vozu na vyšší úroveň.
Budoucnost smartu je v elektřině
tisková zpráva