Elektromobil Smart ED: první jízdní dojmy

Pětadvacet elektrických Smartů s českými SPZ, které ve spolupráci s automobilkou Mercedes-Benz provozuje energetická společnost E.ON, nestojí v garáži, ale kmitají z místa na místo. Tentokrát se několik kousků objevilo na prezentační akci v Praze, kde jsme měli konečně příležitost svézt se v plném provozu.  
foto: Hybrid.cz

Minimalistické rozměry dvoumístného elektromobilu překvapí hned dvakrát. Poprvé, když člověk přijde k autu, jež zabírá pouhou polovinu parkovacího místa, podruhé po usednutí za volant. Vnitřního prostoru je totiž víc, než by se na první pohled mohlo zdát.

Smart EDfoto: Hybrid.cz

Až na dva speciální analogové budíky s indikací stavu baterie a aktuálního vytížení elektromotoru/generátoru se na místě řidiče žádná revoluce nekoná. Prostě miniautíčko s „automatickou převodovkou“, jehož hravost uvnitř připomíná lemování přístrojů veselou zelenou barvou.

Smart EDfoto: Hybrid.cz

Po krátkém seznámení s interiérem zbývá vyřešit záhadu, kam zastrčit klíč (spínací skříňku u řadicí páky člověk prostě nečeká) a můžeme vyrazit. Rozjezd je plynulý, pohyb doprovází jemné „elektrické bzučení“, za kterým se čas od času někdo otočí. Výjezdem z parkoviště však mezi burácením spalovacích motorů a ruchem ulice zvukový projev úplně zanikne.

Smart EDfoto: Hybrid.cz

je velice dobře ovladatelné a mrštné, ale přesto chvilku trvá, než si řidič zvykne na pomalejší nástup brzd. Podle všeho se jedná o daň za rekuperaci, kdy se auto snaží brzdnou energii ukládat zpět do baterií namísto opotřebovávání brzdových destiček. Jde jen o zvyk, situace se dá bez problémů řešit větším tlakem na brzdový pedál.

Smart EDfoto: Hybrid.cz

Smart EDfoto: Hybrid.cz

Krátká projížďka toho o jízdních vlastnostech příliš neprozradila. Snad jen, že jízda malým elektromobilem po městě je velice příjemná a navíc za hubičku. Koho zajímají podrobnosti, nemusí zoufat. Podle všeho budeme mít již brzy Smart ED na dlouhodobý test, kde ho prozkoumáme do posledního detailu.

11 Comments on “Elektromobil Smart ED: první jízdní dojmy”

  1. Zdravím,Smarta jsem měl
    Zdravím,Smarta jsem měl půjčeného na 4dny.Dojezd 130km,rychlost 110km/hod,dobíjení baterie ze sítě od 3hod do 10hod. dle stavu baterie.Auto je jen trochu línější do kopce a při rozjezdu,ale pokud se přidá na plynu rezerva(mikrospínač na plynovém pedálu při úplném sešlápnutí)tak jde motor naplno a docela to jede.Bohužel je to omezeno jen na krátkou dobu,pak klesne výkon motoru.Smart má psaný výkon 30kW ale jeho standartní výkon je jen 20kW.Podle recenze na nový model pro příští rok,se chystá nový model do prodeje!Ten má mít zvýšený výkon na 55kW-při standartu 30kW(krátkodobě až těch zmíněných 55kW),zvýšenou rychlost na 120km/hod a dojezd nepatrně více o 5km na 135km.To by už šlo a docela to na toto autíčko stačí.Jinak super auto,super výbava-levný provoz a cena-ta u televize plazmy před lety také začínala na 1 000 000kč a dnes ta samá a lépe vybavená se prodává v akci za 9 900Kč.

    1. Pokud je u stejné
      Pokud je u stejné půjčovny cena běžného Smartu fortwo cca 900Kč na den, pak cena kolem 500 Kč za ED musí být nutně dotovaná (část zřejmě hradí Mercedes, část E.on a samotný Sixt z toho taky má slušnou reklamu).

      Dle velice starého článku na Wikipedii by cena ED byla něco kolem 20 tis €…hm… Každopádně když jsem původně mluvil o vysoké ceně, měl jsem na mysli elektromobily obecně. Takže zatím si ke svému elektrokolu pořídím ještě elektrický skútr a na auto si pár let počkám…

  2. Měl jsem Smarta ED na 4 dny
    Měl jsem Smarta ED na 4 dny z půjčovny a musím říct, že je uplně perfektni, nedá se jinak než doporučit. Dojezd na chatu a zpět úplně v pohodě, když budete šetřit, tak klidně i víc než udávaných 135 km… Myslim, že elektromobily jsou pro ty, co mají garáž nebo jinou možnost dobíjení, již připraveny k užívání. Především ve městě a okolí, třeba jako druhé auto do rodiny. Jen ta pořizovací cena, jauuuuu…..

        1. V dnešni době je asi
          V dnešni době je asi shaněni pořizovaci ceny Smartu bezpředmětna,rozhodně jako maloseriova novinka v zavaděcim programu se neda srovnavat s BMW z roku 2000.A ještě dlouho nebude porovnatelna.I když pokud USA rezervaci a prodeji elektromobilu vede s pruměrnou vyrobou a prodejem 12000ks,je to dobry začatek.Ale stale si myslim,že v českem pojeti využivani na cesty na chaty a zabavou bude problemem dobijeni a s tim spojene samovybijeni(zname např.z mobilnich telefonu).

          1. No, mobil asi není úplně
            No, mobil asi není úplně nejlepší příklad pro samovybíjení, protože se vybíjí tím, že je v provozu – i pokud s ním netelefonujete, tak komunikuje se sítí apod. Pokud jste si myslel, že se baterka „sama“ vybije za 10 dní, tak zahoďte obavy, tak to opravdu není. A pokud jste myslel to samovybíjení jako že mobil necháte vypnutý a čekáte, až se baterka vybije, tak zahoďte nejen obavy, ale i ten mobil, fakt ho nepotřebujete 🙂

Napsat komentář