Štítek: Shell
Shell Eco-marathon 2013: z Rotterdamu do Athén na litr paliva
Po třech náročných dnech soutěžení v ulicích Rotterdamu dospěl Shell Eco-marathon Europe 2013 ke svému konci a ceny si převzaly týmy z devíti různých zemí. 183 studentských týmů z 24 zemí soutěžilo v náročných podmínkách na obtížném městském okruhu s úspornými vozidly, která si samy navrhly a postavily.
Shell Eco-Marathon: spotřeba 0,066 l/100 km
Americká vláda chce to roku 2025 ustanovit průměrnou spotřebu aut na 4,3 l/100 km. Možná by se ale neměla držet tak pozadu. Studenti v aktuálním ročníku soutěže Shell Eco-Marathon Americas dokázali dosáhnout spotřeby 0,066 l/100 km!
Studentské vozítko ujelo 2833 km na litr paliva!
Slavnostním vyhlášením vítězů v sobotu skončil čtvrtý a závěrečný závodní den evropského Shell Eco-marathonu 2012. Ceny si rozdělily týmy z celkem deseti různých zemí. I přes velkou výzvu, kterou představoval letošní přesun soutěže na městský okruh, byly vytvořeny tři nové rekordy: dva v kategorii UrbanConcept a jeden mezi Prototypy.
Shell Eco-marathon: více než 3 500 km na litr paliva
Minulý týden proběhla třídenní evropská verze soutěže Shell Eco-marathon. Sportovně-vědeckého klání se zúčastnilo 187 vysokoškolských studentských týmů pocházejících ze všech koutů evropského kontinentu. Výsledkem zápolení jsou vítězné týmy z desíti různých zemí a tři nové záznamy v tabulce rekordů.
Shell staví gigantickou plovoucí těžební stanici na zemní plyn
Světový ropný koncern Shell posvětil stavbu gigantické plovoucí těžební stanice na zemní plyn. Bude dlouhá 488 metrů, tedy více než čtyři fotbalová hřiště za sebou. Bude vážit 600 000 tun, asi 6x více než dnes největší letadlová loď.
V Kalifornii stojí výjimečná vodíková stanice
Přestože v Kalifornii zatím jezdí jen pár desítek aut na vodík, už mají k dispozici několik vodíkových čerpacích stanic. Toyota ve spolupráci s Shell aktuálně otevřela jednu ve městě Torrance. Výjimečná je v tom, že vodík nedodávají náklaďáky, ale přichází skrze „vodíkovod“ z nedaleké továrny.
Vítěz Shell Eco-marathonu jezdí se spotřebou 0,092 l/100 km
Shell Eco-marathon Americas 2011 opět vyšrouboval závity studentů z obou Amerik k nejvyšším výkonům. Vítězem soutěže se stal tým z Université Laval v Quebecu v Kanadě. V kategorii spalovacích motorů získal první místo se spotřebou 0,092/100 km.
Shell ukončuje výzkum zaměřený na získávání biopaliva z mořských řas
Minulý rok americký úřad pro energii rozdal 24 miliónů dolarů na výzkum technologie pro získávání biopaliva z řas. Ambiciózní projekt odstartoval odvážným příslibem získat 100krát více biopaliva z akru vodních řas, než je tomu dnes u tradičních zdrojů, např. kukuřice nebo sóji. Společnost Shell, která byla součástí projektu se však nyní rozhodla dál ve výzkumu nepokračovat.
Vítězové Shell Eco-marathonu: spotřeba 0,1 l/100 km
Už podruhé za poslední dva ročníky si studenti z kanadské univerzity Laval v Quebecu odnášejí hlavní cenu $5000 z amerického Shell Eco-marathonu. V kategorii „prototypy“ dokázali s unikátním autem NTF 4.0 na benzin dosáhnout průměrné spotřeby 0,095 l/100 km. pokračování…
Informace o zásobách ropy záměrně pokrucovány?
Britský deník The Guardian přinesl v rámci svého speciálu o budoucnosti ropy také velmi exkluzivní článek týkající se informačního zkreslení o současných zásobách. Podle něj je svět mnohem blíže bodu, kdy ropa opravdu dojde, než se dosud všeobecně předpokládalo.
České auto na vodík se zúčastní závodu Shell Eco-Marathon
Už od 7. do 9. května 2009 proběhne na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v Německu jubilejní 25. ročník soutěže Shell Eco-Marathon Europe. Zúčastní se ho dosud nejpestřejší skladba závodníků, celkem půjde o 200 týmů z Evropy i dalších zemí světa. Cílem tohoto závodu je dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Po krátké odmlce se soutěže opět účastní také český tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejích vodíkové vozítko HydrogenIX 2, na jehož stavbě pracovalo asi 15 lií více než rok, se zúčastní v kategorii prototypů. Miniaturní autíčko připomínající pojízdnou kapsli váží asi 60 kg, pohání jej vodíkový palivový článek vyrábějící elektřinu, která putuje do elektromotoru. Výkon elektromotoru je 200 W a maximální rychlost vozítka je 40 km/h, jediným odpadním produktem je voda. Jeden kilometr vyjde podle Bohumila Horáka zhruba na 50 haléřů. Stavba auta vyšla asi na půl milionu korun. Horák říká, že jde především o „velkou výzkumnou laboratoř“ a také „motivační náboj pro studenty“. Laboratoř palivových článků byla na ostravské univerzitě založena už roku 2004. Ve vývoji HydrogenIX se chystá tým pokračovat i nadále. Nejde však o jediný koncept auta na vodík, na kterém se v České republice pracuje. Například v Neratovicích už stojí dosud jediná vodíková pumpa v ČR a na linkách městské dopravy jezdí vodíkový autobus, který vyvinul Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy.