Shell ukončuje výzkum zaměřený na získávání biopaliva z mořských řas

Minulý rok americký úřad pro energii rozdal 24 miliónů dolarů na výzkum technologie pro získávání z řas. Ambiciózní projekt odstartoval odvážným příslibem získat 100krát více biopaliva z akru vodních řas, než je tomu dnes u tradičních zdrojů, např. kukuřice nebo sóji. Společnost , která byla součástí projektu se však nyní rozhodla dál ve výzkumu nepokračovat.   

auto na vodík - HydrogenIX

České auto na vodík se zúčastní závodu Shell Eco-Marathon

Už od 7. do 9. května 2009 proběhne na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v jubilejní 25. ročník soutěže Shell Eco-Marathon Europe. Zúčastní se ho dosud nejpestřejší skladba závodníků, celkem půjde o 200 týmů z i dalších zemí světa. Cílem tohoto závodu je dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Po krátké odmlce se soutěže opět účastní také český tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejích vodíkové vozítko HydrogenIX 2, na jehož stavbě pracovalo asi 15 lií více než rok, se zúčastní v kategorii . Miniaturní autíčko připomínající pojízdnou kapsli váží asi 60 kg, pohání jej vodíkový palivový článek vyrábějící elektřinu, která putuje do elektromotoru. Výkon elektromotoru je 200 W a maximální rychlost vozítka je 40 km/h, jediným odpadním produktem je voda. Jeden kilometr vyjde podle Bohumila Horáka zhruba na 50 haléřů. Stavba auta vyšla asi na půl milionu korun. Horák říká, že jde především o „velkou výzkumnou laboratoř“ a také „motivační náboj pro studenty“. Laboratoř byla na ostravské univerzitě založena už roku 2004. Ve vývoji HydrogenIX se chystá tým pokračovat i nadále. Nejde však o jediný koncept , na kterém se v pracuje. Například v už stojí dosud jediná v ČR a na linkách městské dopravy jezdí , který vyvinul v Řeži u .