Po třech náročných dnech soutěžení v ulicích Rotterdamu dospěl Shell Eco-marathon Europe 2013 ke svému konci a ceny si převzaly týmy z devíti různých zemí. 183 studentských týmů z 24 zemí soutěžilo v náročných podmínkách na obtížném městském okruhu s úspornými vozidly, která si samy navrhly a postavily.
foto: Shell Eco-marathon
Během závodů akce Shell Eco-marathon Europe 2013 týmy vytvořily pět nových rekordů. Výsledky byly určeny na základě přepočtu, kdo dojede nejdál na ekvivalent 1 kWh nebo 1 litru paliva.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Shell Eco-Marathon: spotřeba 0,066 l/100 km
V kategorii městských konceptů dosáhl francouzský tým Polytechniky v Nantes nového rekordu ve třídě elektrických vozidel poháněných bateriemi, a to s hodnotou 145,7 km na 1 kWh, proti loňskému roku je to zlepšení o 41,7 km na 1 kWh.
„Příští rok se určitě vrátíme a vylepšíme náš letošní rekord,“ slibuje už nyní vedoucí vítězného týmu Polytechniky Nantes. Německý tým Schluchspecht z University aplikovaných věd v Offenburgu opět posunul hranice ve své kategorii výkonem 315,4 km/l.
V kategorii prototypů francouzský tým SCS Pasquet výsledkem 1 224,1 km/kWh vymazal předchozí rekord pro elektrická vozidla poháněná bateriemi. Favorizovaný tým Microjoule-La Joliverie znovu stanul na vrcholu hodnocení kategorie prototypů poháněných spalovacím motorem, když dosáhl dojezdu 2 980,3 km/l, což odpovídá ujetí vzdálenosti mezi Rotterdamem a Aténami na jeden jediný litr paliva.
Mezi zajímavé momenty letošního ročníku patří i rekordní počet návštěvníků, kteří navštívili Shell Energy Lab – unikátní expozici představující budoucnost energií, technologií a mobility způsobem, který je velkolepým zážitkem pro návštěvníky všech věkových kategorií.
„Je vždy inspirující vidět budoucí lídry a inženýry, jak převádí své tvůrčí myšlenky do praxe. Letošní Shell Eco-marathon opět představil zajímavá řešení a technické inovace. Ohlížíme se za úspěšnou akcí, jež přilákala více než 50 000 návštěvníků a 3 000 studentů z Nizozemska i zahraničí. Přijeli, aby si užili jedinečnou atmosféru, podpořili soutěžící týmy a navštívili Shell Energy Lab. Opět jsem si potvrdil, jak povzbudivé je vidět tolik lidí užívajících si atrakce spojené s inovacemi, vědou a budoucností ve využívání energie,“ dodává Peter Voser, generální ředitel společnosti Royal Dutch Shell plc.
Výsledky stanovily neuvěřitelný precedens pro příští ročník. Norman Koch, technický ředitel Shell Eco-marathonu, k tomu řekl: „Tak silná konkurence jako v letošním ročníku Shell Eco-marathonu ještě nikdy nebyla. Celá řada týmů ve srovnání s loňským rokem prokázala významné zlepšení, což vedlo k vyrovnanosti soutěže jako takové a těsným výsledkům v mnoha kategoriích. Jen to dokresluje, že stále větší počet studentů, a tím pádem i soutěžních týmů, je schopno úspěšně zavádět inovace do praxe.“
když už se píše o těch
když už se píše o těch úžasných spotřebách taky by se také mělo uvést jaké jsou testovací podmínky (viz Wiki – Eco-marathon – „During the competition, cars must attain an average speed of at least 15 mph (23 km/h) over a distance of 10 miles (16 km)“). S reálným provozem to bohužel nemá nic společného. Ale jako studentská soutěž v tvořivosti a nápadech je to určitě ok. Možná by mohli přidat nějakou kategorii real-vehicles, kde by závodila vozidla „trošku více“ podobná „normálním“ autům.
A co elektřina.. také v
A co elektřina.. také v článku!… s tou by to bylo ještě úspornější, a baterie by mnohem déle vydržela.
Nu pokud by se spalovací
Nu pokud by se spalovací motory dostaly na litr na sto km, v reálném provozu, tak by elektřina i plyn dostaly významného konkurenta v snadné realizaci. Ale obávám se, že protypový model a reálná skutečnost je chimérou fantasmagorickou. Ale věřit můžeme, a nakonec jak se v cizině ukazuje univerzitní žáci a studenti uvažují progresivně reálně. V ČR se k tomu možná propracujeme za dvacetpět a v SR za třicet let.
nj… nj, ale elektřina by
nj… nj, ale elektřina by dostala také nižší spotřebu… ale bylo by dobré udělat třeby hybrida na biopaliva i sintetická z přebytkové energie v síti, nebo LPG, CNG, a elektřinu
… spalovací motory jsou také dobré… ale nejdou bohužel nacpat do malinkých rozměrech jako elektromotorky v domácnosti… jedině neefektivní dvoutakt… a jsou při nízkých rychlostech u klasických aut neefektivní…
Bylo by dobré pokud by od
Bylo by dobré pokud by od prototypů některá firma přišla s podobným vozidlem do praktického provozu. Dovedete si představit, že běžná dnešní nádrž paliva v hodnotě 2000,- kč by Vám vydržela na rok provozu. Pokud by se to stalo realitou, tak by všechny hybridy a elektromobily byly zbytečnou záležitostí. – Je ale otázkou kolik řidičů by se spokojilo s úspornou Eco jízdou.