Jezdit šetrně lze nejen v hybridu nebo elektromobilu, ale také klasickém benzinovém nebo naftovém autě. Stačí se držet několika základních pravidel, která vám pomohou někdy i výrazně stlačit spotřebu.
foto: Jan Horčík pro Hybrid.cz
1. Jezděte plynule – Při agresivním stylu řízení můžete spotřebovat až o třetinu více paliva než při bezpečné jízdě. Vyvarujte se příliš prudké akceleraci nebo brzdění. Zároveň se snažte řídit co nejplynuleji.
2. Používejte vyšší rychlostní stupně – Čím vyšší rychlostní stupeň máte zařazený, tím nižší jsou otáčky vašeho motoru, což přináší nižší spotřebu paliva. Proto zařaďte vyšší rychlostní stupeň, jakmile je to možné, a nenamáhejte motor ve vysokých otáčkách.
3. Na palivu záleží – Každé palivo je jiné. Spotřebu svých automobilů můžete snížit kombinací dobrých jízdních návyků a správného paliva. Například paliva Shell FuelSave Natural 95 a Shell FuelSave Diesel se složením pro úsporu paliva pomohou snížit spotřebu a náklady na pohonné hmoty, čímž získáte maximum z každé natankované kapky paliva.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Shell Fuelsave Challenge 2013: jezdit úsporně může opravdu každý
Ford Focus 1.0 EcoBoost zvládne 1619 kilometrů na jedinou nádrž
4. Udržujte správný tlak v pneumatikách – Správně nahuštěné pneumatiky jsou bezpečnější a déle vydrží. Pneumatika podhuštěná o pouhých 69 milibarů zvyšuje spotřebu paliva. Podhuštěná nebo naopak přehuštěná pneumatika je rovněž náchylnější k defektům.
5. Udržujte svůj motor v perfektním stavu – Dobře vyladěný motor může snížit spotřebu paliva, proto pravidelně vyměňujte olej a dodržujte doporučení výrobce vašeho vozidla o servisních prohlídkách.
6. Nevozte přebytečná kila – Možná budete překvapeni, ale každý kilogram hraje roli a ovlivňuje vaši spotřebu paliva. Proto v zavazadlovém prostoru a na zadních sedadlech nevozte nepotřebné věci, které jen zvyšují celkovou hmotnost vašeho vozidla.
7. Zavírejte okna – Vítr, který fouká otevřeným oknem, vás zpomaluje. Pokud se to snažíte kompenzovat silnějším sešlápnutím plynového pedálu, vede to samozřejmě k vyšší spotřebě paliva.
8. Sundejte střešní nosič – Pokud nepotřebujete střešní nosič, sundejte jej. Ovlivňuje výrazně aerodynamiku vašeho vozu a zvyšuje čelní odpor, čímž roste spotřeba paliva.
9. Používejte správný olej – Vždy používejte motorový olej s doporučenou specifikací. Špičkové plně syntetické motorové oleje, např. Shell Helix Ultra, motor čistí, chrání a zajišťují jeho maximální výkon.
10. Používejte tempomat – Používání tempomatu na hlavních silnicích pomáhá udržovat konstantní rychlost a snižovat tak spotřebu paliva.
11. Omezte volnoběh – Na volnoběh nikam nedojedete, ale přesto spalujete palivo. Pokud stojíte v dopravní zácpě nebo na někoho čekáte, vypněte motor, dokud jej nebudete potřebovat. V tomto případě platí pravidlo, že byste měli vypnout motor vždy, když zastavíte na dobu delší než 10 sekund.
12. Důkladně plánujte své cesty – Nejsnadněji ušetříte palivo, když snížíte čas strávený v automobilu. Pospojujte proto všechny své krátké cesty a pojížďky do jediné cesty.
13. Vyvarujte se vysokých otáček – Při rozjezdu nebo během akcelerace řaďte ve správný okamžik. Nikdy nevyhánějte otáčkoměr do červeného pole.
14. Nejezděte rychle – Čím rychleji jedete, tím větší odpor vzduchu musíte překonávat a tím více paliva spotřebujete. Už rychlost přesahující stanovený limit o pouhých 12 km/h může mít značný vliv na spotřebu paliva. Proto se nikam zbytečně nežeňte.
15. Udržujte odstup – Udržujte rozumný odstup od vozidla před vámi, abyste měli dostatek času na případné rovnoměrné brzdění.
16. Omezte používání klimatizace – Klimatizace je další zátěží pro motor a na svůj provoz spotřebovává palivo. Omezte proto její používání pouze na obzvlášť horké nebo chladné dny. Během teplých dní se snažte raději používat ventilaci.
17. Kontrolujte vzduchové filtry – Vzduchové filtry zabraňují tomu, aby nečistoty poškodily váš motor. Výměna zaneseného vzduchového filtru může snížit spotřebu paliva a zároveň pomáhá chránit váš motor.
18. Netankujte po malých množstvích – Palivo se vypařuje při každém otevření uzávěru palivové nádrže. Abyste zabránili nadbytečnému úniku, nedoplňujte nádrž příliš často po malých dávkách. Zároveň nezapomeňte zkontrolovat těsnění na uzávěru palivové nádrže.
19. Vyhněte se dopravní špičce – Pokud můžete cestovat mimo dopravní špičku, strávíte méně času v zácpách a díky tomu spotřebujete méně paliva.
20. Udržujte stálou rychlost – Myslete během jízdy dopředu. Například před semaforem zpomalujte dříve tak, aby se případně stihla změnit červená barva na zelenou a vy nemuseli úplně zastavovat. Před začátkem stoupání naopak trochu zrychlete.
ještě by se slušelo
ještě by se slušelo doplnit:
– technika Pulse & Glide
– ježdění s konstantní zátěží motoru (obzvláště do kopce) dokáže uspořit hodně paliva = nepřidávat plyn do kopce (nechat popř. klesnout rychlost a podřadit na nižší převod. stupeň)
– zahřátý motor má nižší spotřebu
– jízda za kamionem v bezpečné vzdálenosti je také úspornější
Samozřejmě, že tyto techniky se nedají použít v každé situaci.
Kupodivu se v článku nijak
Kupodivu se v článku nijak nediskutuje brždění motorem versus jízda na vyřazenou rychlost. Jinak zrychlení není takový problém jako následná potřeba brzdit. Tu pohybovou energii musíte autu dodat tak jako tak. Akorát jednou je to za delší čas a jindy za kratší. Problém je pokud se ta již získaná pohybová energie vzápětí vypustí do vzduch jako teplo na brzdách.
Bod 6 a bod 18 si
Bod 6 a bod 18 si protiřečí. Když natankuji plnou, takjsou to kila navíc. Tak jak??? 🙂
Že sa Hybrid.cz dal
Že sa Hybrid.cz dal odkúpiť ČEZom alebo Škodovkou som ešte ako tak predýchal. Ale Shell?! Koľko za to redakcii zaplatili? Zaujímala by ma odpoveď pána šéfredaktora.
Takhle vypada product
Takhle vypada product placement v praxi. Nastesti je to celkem neskodne, mnohem horsi je reklama na doplnky v casopise o zdravi. A chapu, kazdy musime splacet hypoteku..
Na nizsich prevodoch je
Na nizsich prevodoch je spotreba skutocne vyssia, ale nie je to preto, ze je motor vo vyssich otackach. Jednak je to kvoli akceleracii (na nizsich prevodoch sa obycajne zrychluje) a hlavny dovod je ten, ze s vyssim prevodom sa aj straty (v prevodoch) nasobia (v skutocnosti je to este trochu zlozitejsie). Dobre je si to vyskusat napr. pri 50-tke v meste, kde pri tej istej rychlosti a len o 200-300 ot. rozdielnych otackach na 3. a 4. prevodovom stupni moze byt spotreba az o 0.5 litra/100km nizsia na 4. prevodovom stupni.
že by bílí 😀
…aj bod 9
že by bílí 😀
…aj bod 9 je priam kľúčový, tieto dva body Vám ušetria peňaženku, lebo sa do nej žiadne peniaze nedostanú, miniete ich cez POS terminál na sHELLke 😀
Když potřebuješ vložit
Když potřebuješ vložit reklamu na Shell, tak ji obal dalšími tipy a vydávej za článek… Ale každý se musí uživit.
Stačilo v titulku
Stačilo v titulku zvýraznit „Zdroj: Shell“.
Snůška keců: dvě třetiny dá rozum, třetina je pro opravdové extrémisty a jeden bod na hranici lži (hádejte který?)
Že by bod 3?
Že by bod 3?
Kdo chce důkaz místo
Kdo chce důkaz místo slibů: autorevue.cz/potvrzeno-drazsi-nafta-vykon-nezvysi-test-naft-2013
Test nebyl zaměřený na dlouhodobé účinky jako usazeniny apod., nicméně přímý efekt i těch nejdražších prémiových paliv se ukázal blízký nule a rozhodně neodpovídající ceně. Každopádně FuelSave se nijak nevyznamenal.