Minulý týden proběhla třídenní evropská verze soutěže Shell Eco-marathon. Sportovně-vědeckého klání se zúčastnilo 187 vysokoškolských studentských týmů pocházejících ze všech koutů evropského kontinentu. Výsledkem zápolení jsou vítězné týmy z desíti různých zemí a tři nové záznamy v tabulce rekordů.
foto: shell.com
Družstva mladých vědců a konstruktérů měla za úkol navrhnout a postavit energeticky účinné vozidlo, které ujede nejdelší vzdálenost za využití co možná nejmenšího množství energie. V letošním roce se poprvé soutěžilo ve dvou základních kategoriích. První skupinu tvořily automobily vybavené spalovacími motory a druhá, nově utvořená kategorie byla určena elektromobilům.
Obě kategorie pak byly ještě rozděleny na třídu prototypů a tzv. UrbanConcept, který se více přibližuje sériově vyráběným vozům.
V oblasti elektromobility se zlatým hřebem staly dva prototypy elektrických vozítek. Tým MECC-Ne z milánské polytechniky se zapsal do historie soutěže výkonem svého solárního automobilu, který na ujetí vzdálenosti 1 108 km potřeboval pouze 1 kWh elektřiny. Stejnou porci elektřiny spotřeboval i prototyp vodíkového elektromobilu patřící skupině z Polytech’Nantes, který urazil 590,2 km.
Vítěz Shell Eco-marathonu jezdí se spotřebou 0,092 l/100 km
Měřítko v debutující kategorii plug-in automobilů nastavili rakouští studenti týmu TERA TUGraz z technické univerzity ve Štýrském Hradci, kteří se svým prototypem zvládli ujet 842,5 km, zatímco ve třídě UrbanConcept zvítězil se vzdáleností 232,9 km plug-in automobil patřící vědcům z Fachhochschule Trier v Německu.
Neméně zajímavý souboj se odehrával i na poli vozů se spalovacími motory. Kategorii prototypů ovládl automobil francouzského týmu Microjoule z La Joliverie, který ujel ohromujících 3 688,2 km pouze na jeden litr benzínu. Etanolový automobil ze stáje DTU Roadrunners z Dánské technické univerzity zvládl nejlépe skupinu UrbanConcept a urazil s litrem paliva 509,4 km.
Francois Letort z týmu Microjoule oslavil úspěch slovy: „Pracovali jsme velmi tvrdě, a to nejen dnes na závodní dráze, ale také celé poslední dva roky. Vítězství je velkou odměnou pro všechny členy týmu, kteří odvedli kus tvrdé práce.“
foto: shell.com
Každý rok se také oceňuje automobil, který emituje nejméně emisí CO2. V letošním roce ustanovil nový rekord německý tým proTron, jenž v kategorii UrbanConcept stlačil hranici CO2 na 1,972 g/km a vítěz soutěže prototypů tým TERA TUGraz z Rakouska jehož vůz emitoval pouze 0,545 g CO2 na kilometr.
Po tři roky hostil Shell Eco-marathon závodní okruh v německém Lausitz, ale v příštím roce se soutěž přestěhuje do nizozemského Rotterdamu. Mimo evropskou část soutěže se také koná její Americká a Asijská varianta.