Špiony z Renaultu čeká obvinění
Renault čelí špionážní aféře. Firma odvolala tři manažery, kteří jsou podezřelí z průmyslové špionáže v oblasti elektromobility.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Renault čelí špionážní aféře. Firma odvolala tři manažery, kteří jsou podezřelí z průmyslové špionáže v oblasti elektromobility.
O japonský elektromobil Nissan Leaf vzrastá záujem po celom svete. Aby bol automobilka schopná vyplniť veľké množstvo predobjednávok, musí zahájiť jeho výrobu už teraz. Preto otvára prvú výrobnú linku v Oppame, v domácom Japonsku.
Šéf aliance Renault-Nissan oznámil finanční výsledky svého automobilového kolosu. Řekl, že i přes ekonomickou krizi si firma udržela nebo dokonce zvýšila podíl na většině světových trhů. Letos uvede na trh první elektromobil Nissan Leaf. A navíc dodal, že automobilka má kapacitu až na 500 000 elektrických aut ročně.
Renault-Nissan a komunální společnost A2A uzavřeli dohodu o rozvoji elektrické mobility v italské Lombardii. Pilotní projekt nazvaný „E-Moving“, první v celé Itálii, začne v červnu 2010 ve městech Milán a Brescia. pokračování…
Podle magazínu BusinessWeek aktuálně šéf aliance Renault Nissan Carlos Ghosn prohlásil, že firma má už 56 000 předobjednávek na elektromobil Nissan Leaf. Jeho hromadná výroba má přitom začít teprve za dva roky a automobilka chce vyrábět půl milionu kusů ročně v USA, Japonsku a Evropě. pokračování…
Alianci Renault-Nissan se povedla další kulišárna směrem k rozvoji elektromobility. Automobilka se dala dohromady s 18 000 hotely spojenými v All Japan Ryokan Association. Společně vybudují dobíjecí stanice a infrastrukturu, ale budou také propagovat elektromobily. pokračování
Autosalon v Ženevě začíná pomalu čeřit mediální vody. Nissan ukázal první nákresy nové generace svého malého městského autíčka, které nahradí model Nissan Micra, už před pár týdny. Oficiální odhalení podle nejnovějších informací proběhne právě v Ženevě příští březen. Mezitím automobilka masíruje veřejné mínění s tím, jak revoluční, šetrné a levné nové auto bude.
Až dosud dráždil Nissan světovou automobilovou veřejnost svým konceptem elektromobilu Nissan Cube. Jakkoliv jde o zajímavý kousek, právě dvakrát přitažlivé auto to není. Teď přichází změna. Ve svém hlavním stanu v Jokohamě představila automobilka elektromobil Nissan Leaf. Jde o čtyřmístný hatchback s dojezdem kolem 160 km, který přijde do showroomů po Americe, Japonsku a Evropě koncem příštího roku. Podrobnosti a video uvnitř článku!
Aliance Renault-Nissan to s elektromobily myslí OPRAVDU vážně. Aktuálně společenství ohlásilo, že chce vybudovat v Evropě až čtyři továrny na výrobu lithium-iontových baterií. Čtyři továrny, to už je sakra velké číslo. Hlavní továrna vyroste na severovýchodě Británie poblíž továrny Nissanu ve Wearside, investice se má pohybovat kolem 200 mil. liber. Další pak vyroste v Portugalsku. Roční výrobní kapacita každé z nich se má pohybovat minimálně kolem 60 000 jednotek. Logicky se pak dá vyvodit, že právě továrna ve Wearside, která zaměstnává 4200 lidí, bude jednou z prvních, která bude v Evropě vyrábět elektromobily Renault-Nissan. Ty mají na evropský trh přijít už v roce 2011. Další továrny na výrobu baterií staví Nissan také v americkém státě Tennessee a nedávno jednu otevřel v domácím Japonsku. Produkční verze elektromobilu Nissan bude Carlosem Ghosnem odhalena letos na autosalonu v Tokiu. Mezi prvními trhy, které se ho v roce 2011 dočkají budou Dánsko, Portugalsko, Izrael, Spojené státy americké a Japonsko. Glogální uvedení bude následovat v roce 2012.
Letošní autosalon ve Frankfurtu, který se uskuteční ve dnech 17. až 27. září 2009, bude opět hostit prakticky všechny světové automobilky. Ještě víc než v minulosti se také zaměří na ekologická auta. Francouzský Renault dává předem vědět, že na autosalonu představí hned tři elektromobily. Půjde o dlouho plánovanou elektrickou verzi Renault Mégane, která má být určena především pro elektrifikující se Izrael. Objeví se také elektrický Renault Kangoo, nejspíš založený na konceptu Kangoo be bop ZE.
Posledním elektromobilem bude zcela nový koncept založený na podvozku řady B konsorcia Renault-Nissan, který se dnes využívá u modelů Renault Clio, Nissan Micra nebo Nissan Cube. Zjevně tedy půjde o malé, zhruba čtyřmetrové auto. Snad pětidveřový hatchback? Tento nový model by měl jít do prodeje v roce 2012. Christian Steyer, šéf vývoje C-segmentu vozů, řekl, že všechny elektromobily Renault by měly být výrazně stylové, ale zároveň ne příliš radikální.
„Chceme pro naše elektromobily jasný podpis, aby když je lidé uvidí na ulici, bylo jim okamžitě jasné, že jde o elektrické auto od Renaultu,“ komentoval připravované odhalení. „Klíčem je nevyděsit naše zákazníky. Musí být pokoušeni, ale nesmíme na ně moc spěchat,“ dodal. Zároveň ale přiznal, že „možná u elektromobilů existuje prostor pro velmi radikální přepracování designových pravidel. Zatím jsme na to ale nepřišli.“ Podle něj bude něco takového možné až v budoucnosti, díky dašímu vývoji technologie baterií.
Kromě trojice elektromobilů Renault předvede také dobíjecí systémy. To znamená rychlodobíječky, domácí dobíjecí stanice a navíc také „Quick Drop“ systém pro výměnu baterií během tří minut. Dá se předpokládat, že půjde o stejnou stanici pro výměnu baterií, kterou nedávno předvedla společnost Project Better Place v Japonsku. S PBP aliance Renault-Nissan v oblasti elektromobilů dlouhodobě spolupracuje.
V roce 2011 mají do Evropy dorazit první elektromobily Renault-Nissan. Do té doby samozřejmě musí automobilka především připravit infrastrukturu, bez které elektromobily nemají šanci se vůbec odlepit od země (viz. zajímavá diskuse našich čtenářů k článku „Británie miluje elektromobily, přemýšlí o nich 7 milionů řidičů„). První elektromobilisté by měli dostat tři možnosti jak dobít svůj elektromobil. První dvě se týkají dobíjecích stanic. První z nich, „pomalé“, nabijí váš elektromobil během čtyř až osmi hodin. Rychlodobíjecí stanice pak zvládnou napumpovat váš elektromobil na 80% během asi 20 minut. Akorát čas na kafe.
Třetí možností bude nechat si baterii kompletně vyměnit během zhruba tří minut. Jak takové výměny mohou probíhat ukázala nedávno společnost Project Better Place v Japonsku na úžasné robotické předváděčce (video v článku). Nedávno firma oznámila, že bez problémů provedla už 1000 výměn baterií. Otázkou však zůstává finanční stránka věci. Renault-Nissan s Project Better Place úzce spolupracují. Automobilka plánuje baterie ve svých elektromobilech zákazníkům pouze pronajímat a tím cenu maximálně přiblížit klasickým automobilům. Platit se tedy bude podobně jako za mobilní telefon, tedy za ujeté kilometry. Prvním elektromobilem Renault-Nissan má být Renault Kangoo be bop ZE (klasická verze je k vidění na Brněnském autosalonu). následovaný elektrickou verzí Renault Mégane (pouze pro izraelský trh). Nissan pak začne lifrovat elektromobily do Evropy v roce 2012.
Na pravidelném setkání svých akcionářů v Paříži odhalil Renault prototyp elektromobilu s odvážným názvem Kangoo be bop Z.E.. Automobilka tvrdí, že technologie využitá v tomto prototypu se velmi podobá té, která bude využita u momentálně vyvíjených elektromobilů. Kangoo be bop Z.E. vychází z oblíbeného modelu Renault Kangoo, písmenka „Z.E.“ stojí za „zero emission“ neboli nulové emise.
V průběhu letošního roku bude Renault Kangoo be bop Z.E. cestovat po Evropě v rámci testovacích jízd, už v roce 2011 nabídne Renault běžně dostupné elektromobily. Aliance Renault-Nissan se pak chce stát jedním z hlavních producentů elektromobilů, resp. aut s nulovými emisemi.
Kangoo be bop Z.E. pohání elektromotor s výkonem 60 koní, max. otáčkami 12 000 ot./min. a 15kWh lithium-iontová baterie vyrobená NEC (resp. společným podnikem Nissan-NEC jménem AESC). Dojezd elektromobilu je zhruba 100 km, produkční verze by měla dojet až 160 km. Baterie si podle tiskové zprávy udrží 80% až 100% své kapacity po dobu šesti let, poté bude možné ji recyklovat. Dobití elektromobilu ze stadardní 10A či 16A 220V zásuvky zabere od šesti do osmi hodin. Rychlodobíjení z 32A 400V třífázové zásuvky umožní dobít baterii až na 80% kapacity do půl hodiny.
Nissan testuje inteligentní dopravní systém. Nissan pracuje na elektromobilech s bezdrátovým dobíjením. Stane se Čína mekkou elektromobilů? Zdánlivě nesouvisející zprávy nyní dostávají zcela novou perspektivu díky oficiálnímu potvrzení spolupráce aliance Renault-Nissan a čínského Ministerstva průmyslu a informačních technologií. Nissan spustí ve městě Wuhan pilotní program rozvoje elektromobilů, který by se postupně měl rozšířit až do 13 měst. Nissan poskytne elektromobily, ale také vedení při výstavbě infrastruktury dobíjecích stanic. Zároveň bude s ministerstvem konzultovat programy pro masovou propagaci elektromobilismu. „Nissan věří, že nulové emise jsou jediným možným směrem vývoje v oblasti automobilů na alternativní pohon,“ řekl Toshiyuki Shiga, ředitel Nissanu. „Navazujeme inovativní partnerství s vládami, městy a agenturami abychom propagovali elektromobily celosvětově, v Číně budeme na rozvoji EV trhu úzce spolupracovat s našimi lokálními partnery,“ dodal. První elektromobily aliance Renault-Nissan mají do Číny dorazit už v roce 2011. V globálním měřítku se je pak aliance chystá uvést až v roce 2012. Až doposud se alianci podařilo dohodnout se s vládami Portugalska, Dánska, Izraele, Monaka a některými americkými státy (Oregon) či japonskými prefekturami (Kanagawa).
Francouzská automobilka Renault se nám začíná pěkně vybarvovat. Nedávno ohlásila, že velká auta už ji nezajímají. Ve spolupráci s Nissanem pilně pracuje na elektromobilech, mimo jiné také pro Olympijské hry 2012 v Londýně, a teď vše korunuje tím, že hodlá přeskočit i hybridy. Veškeré zdroje původně určené pro hybridní auta, případ pohon na vodík, proto směřuje právě do výzkumu elektromobilů. Potvrdil to nedávno také šéf firmy Patrick Pelata. Jeho vize je takvá, že do deseti let bude třetina všech automobilů v nabídce Renaultu na elektřinu. Už do roku 2011 budou v nabídce tři modely – van Renault Kangoo, městský elektromobil velikosti Renault Clio a větší auto navržené primárně pro Izrael (zde Renault-Nissan spolupracuje na zavádění elektromobilů s Project Better Place). Všechny tři elektromobily budou využívat lithium-iontové baterie od NEC vyvinuté ve spolupráci s Nissanem, všechny mají mít dojezd přes 160 km. Renault momentálně dále zkoumá možnosti elektromobilů, zejména co se týká pronájmů a možnosti měnit baterie na benzinkách namísto zdlouhavého čekání na dobití.
Značka Infiniti se v USA oddělila jakožto luxusní odnož japonského Nissanu. Dnes se prodává např. také v Rusku, Švýcarsku, Číně nebo na Ukrajině. V roce 2008 Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan, slavnostně ohlásil na Ženevském autosalonu vstup Infiniti také na evropský trh. Ženeva v roce 2009 byla svědkem nového prohlášení. Hlava produktového plánování firmy Francois Bancon prohlásil, že do 10 let budou všechna auta značky Infiniti hybridy. V současné době prochází celá dceřinná firma restrukturalizací – luxusní, k životnímu prostředí neohleduplné značky dnes už ani trochu netáhnou. Namísto toho se Infiniti se chce stát zodpovědnou značkou, která dbá na trvale udržitelný rozvoj. V Ženevě proto odhalila model Infiniti Essence, benzinový hybrid, kterým zároveň oslavila své 20. výročí. Hybrid s 3,7l V6 motorem a výkonem 600 koníků sice není právě symbolem úspornosti, ale jde o první krok. Infiniti se hodlá zaměřit především na „výkonné hybridy“, v Evropě do nich dokonce možná namontuje dieselové motory.