Chevrolet Volt

General Motors potvrzují Chevy Volt pro Evropu v roce 2011

Už během náledujících tří let se v Evropě objeví hybridní vozy General Motors. Potvrdil to podle agentury Reuters šéf GM Europe Carl-Peter Forster. Především se jedná o model , jehož oficiální fotografie nedávno z GM „lidskou chybou“ unikly. Volt je hybridní automobil poháněný bateriemi, které dobíjí malý spalovací nebo dieselový motor. Pokud se baterie vybijí, může auto jet na klasické fosilní palivo – například při výletech na dlouhé vzdálenosti. Ve městě pak bude jezdit na baterie. „Investujeme do toho obrovské peníze. Uvedeme tato auta i v Evropě, a to pod značkami i , zhruba do tří let,“ řekl Forster. General Motors se ale nevdávají ani nápadu vyrábět jako čistý elektromobil – do konce roku 2008 chtějí mít na silnicích 50 těchto prototypů.

Chevrolet Volt

Máme fotky výrobní verze Chevy Volt!

Automobilka Chevrolet uveřejnila měsíc před začátkem Pařížského autosalonu oficiální fotografie výrobní verze připravovaného ekologického automobilu . Ten by měl být na trhu v roce 2011 s tím, že půjde o sériový hybrid, tedy hybrid, jehož spalovací motor pohání generátor vyrábějící elektřinu pro baterie a elektromotor. Na nových fotografiích jsou vidět s autem inženýři, kteří mají jeho vývoj na starost. Chevrolet chce z Voltu nejspíš udělat jednu ze svých hlavních zbraní proti novým modelům Honda Insight a Toyota Prius, čemuž také odpovídá konvenčnější, méně sportovní vzhled Chevy Voltu na nejnovějších fotografiích.

Dodgeeo

3x nový elektromobil od Chrysleru?

Na Detroitském autosalonu minulý rok odhalil Chrysler tři velmi zajímavé koncepty. Šlo o Jeep Renegade, Chrysler EcoVoyager a sporťák Dodge Zeo, které měly všechny jeden společný rys: jezdily na elektřinu. Během posledních měsíců začal Chrysler prodávat své první hybridy, jde o SUV v podobě vozů Dodge Durango Hybrid a Chrysler Aspen Hybrid. O jejich „šetřivosti“ se dá úspěšně pochybovat, nicméně spolu-prezident firmy Jim Press nedávno prohlásil, že už koncem tohoto měsíce představí Chrysler tři prototypy elektrický automobilů, resp. možná elektromobilů dealerům na speciálním setkání. Neřekl už, zda nebo kdy by měly jít do prodeje, dodal pouze, že plug-in hybridy jsou pro firmu jednou z hlavních priorit.

Dubaj

Veřejná doprava v Dubaji plně hybridní do roku 2012

Boston nově bude měnit všechna svá taxi za hybridní. Přesuňme se na druhý konec světa, do pohádkového Dubaje. Ten je nejen rejdištěm světových architektů a místem, kde se mohou plnit i ty nejfantastičtější představy – viz. třeba gigantická eko-pyramida pro milion lidí. Je také místem, které si uvědomuje, jak pomíjivé je ropné bohatství, ze kterého čerpá svůj vzestup. General Motors už v Dubaji několik měsíců testují své hybridy a místní šejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, premiér a vice-prezident Spojených arabských emirátů, pověřil dubajskou dopraví společnost, aby zajistila „agresivní“ implementaci hybridů ve veřejné dopravě během následujících let. Všechny taxi, vládní vozy i záchranná vozidla tak mají být hybridní už od roku 2012. Předpoklad je ten, že budou následovat i běžní obyvatelé, čímž se sníží celkové znečištění ovzduší Dubaje.

elektromobil Think City

Snížení cen li-ion baterií na polovinu do roku 2010?

Britský deník The Guardian informuje, že společnost Ener1 chystá v následujících letech snížení cen lithium-iontových baterií až o 50%. Ener1 vyrábí li-ion baterie ve své dceřinné společnosti EnerDel, která je zase dodává například pro Think Global a její elektromobil Think City. Snížení cen prý má přijít společně s nasazením opravdu masové výroby baterií. Ta je zase podpořena zájmem velkých automobilek o alternativní paliva a rozvoj li-ion technologie. V podstatě všechny budoucí elektromobily, hybridy a další typy automobilů s alternativním pohonem mají využívat lithium-iontové baterie. „Můžeme snížit cenu li-ion baterií o 50% a věřím, že dokážeme toto snížení přesunout i na spotřebitele,“ řekl Guardianu Charles Gassenheimer, výkonný ředitel společnosti . Snížení očekává do dvou let, v současné době jedná s více než 24 světovými automobilkami.

Britský premiér lobbuje za elektromobily

Britský premiér Gordon Brown, jehož křeslo se pod ním nyní povážlivě houpe, si nedávno předsevzal začít jednu z největších revolucí, jaké kdy automobilový průmysl zažil. Během minulého týdne se setkával se zástupci automobilek aby je přesvědčoval, že by měli masově začít vyrábět elektromobily. Kromě toho uvažuje Brown o velkolepém plánu podpory prodeje elektromobilů v Británii postaveném na modelu podobném mobilním telefonům. Počítá s tím, že elektromobily by se prodávaly dotované nebo dokonce dávaly zdarma s kontraktem na odběr elektřiny. Podobné schéma údajně hodlají rozjet také Dánsko a Izrael, něco se chystá také Portugalsku. Britský premiér údajně chce, aby všechny automobily prodávané Británii byly do roku 2020 elektrické nebo alespoň hybridní. Část svého velkolepého plánu představil premiér na Britském autosalonu v Londýně. Inspiroval se podle svých slov projektem Project Better Place podnikatele Shaie Agassiho. Zásadní je ale samozřejmě je, aby elektřina, kterou se budou elektromobily dobíjet, pocházelo nikoliv z fosilních paliv, alébrž obnovitelných zdrojů energie. Británie jakožto ostrovní země by mohla díky měnám klimatu mít brzy velké problémy, a tak není divu, že se Brown pouští do tak odvážného projektu. Je jisté, že brzy – s tím, jak se budou stále razantněji potvrzovat teze klimatologů, přesedlají na podobnou notu také zástupci celé řady dalších západních zemí.

Volkwagen EGO

Volkswagen představuje svou vizi roku 2028

Německý koncern Volkswagen spustil na adrese www.volkswagen2028.com prezentaci, ve kterém ukazuje jak bude podle něj vypadat automobilový svět v roce 2028. V zajímavém, i když typicky rádobyamerickém, mírně křečovitém krátkém filmu se můžete podívat na „běžné sobotní odpoledne“ á la Volkswagen a pak si postupně projít jednotlivé oblasti, na které se automobilka hodlá zaměřit. Především jsou to automobily jakožto živý prostor, kdy už cestování není otravou, ale kvalitně stráveným časem. Samozřejmostí je síťové propojení všech automobilů, a tedy i naprostá bezpečnost provozu, žádné zácpy, žádné nehody. Volkswagen si budoucí vozy představuje zcela bez emisí, v nejbližší době chce předvést nové elektromobily, brzy uvede na trh také hybridy a v testovacích verzích už má dostupné i automobily na palivové články. V prezentaci jou zdůrazněny čtyři koncepční automobily – Room, tříkolka ONe, Volkswagen up! poprvé představený na autosalonu ve Frankfurtu a nakonec sportovněji laděné dvoumístné ego. To bylo k vidění také v úvodním filmečku, kde bylo možné změnit jeho povrchovou úpravu podle přání pasažérů.

Mercedes-Benz S400 Hybrid

Luxusní elektromobil Mercedes-Benz v přípravě?

Před pár měsíci Mercedes ohlásil, že nový model Mercedes-Benz S400 BlueHybrid bude prvním sériově vyráběným hybridním automobilem vybaveným lithium-iontovými bateriemi. V současné době probíhá podle neověřených zdrojů ve Stuttgartském výzkumném centru automobilky Daimler AG vývoj plně elektrického automobilu. Prý má jít o luxusní, středně velký elektromobil vybavený navíc speciálním dynamem, které bude při jízdě automaticky dobíjet baterie. Dojezd se pak má pohybovat kolem 170 km. Podle spekulací by se nový elektromobil Mercedes mohl objevit jako zcela nový model či nová generace automobilu v rámci třídy S už během let 2010-2011.

Toyota Prius

Hybridy v Česku – po silnicích jezdí stovky kusů

Agentura ČTK aktuálně vydala zajímavou zprávu týkající se v ČR. Podle ní se prodeje hybridů jednotlivých značek , a pohybují každoročně v desítkách až stovkách kusů. Nejprodávanějším modelem je logicky . Letos od ledna do května prodala Toyota v Česku 53 těchto vozů proti 32 autům loni. U luxusní divize Toyoty, značky Lexus, tvořily letos hybridní vozy 64 procent všech prodaných aut. Prodej hybridů tedy představuje pouze promile z celkového prodeje automobilů v ČR, zatímco např. v USA je to už přes tři procenta. Svou roli v tom hraje i fakt, že vláda neposkytuje na hybridy či obecně ekologické automobily žádné zvýhodnění. A tak zatímco se v současné době v celé EU halasně jedná o příliš vysokých cenách paliva, namísto poskytování zvýhodnění pro koncové spotřebitele se přemýšlí o dalším zdaňování, např. velkých ropných společností.

SMART Veghan

Hybridní Smart na plyn

Ve vznikla zajímavá minivozu SMART. V IFP (Institut Français du Pétrole) přestavěli starší model na skutečně úsporné vozítko. Jako palivo slouží , pro který byla upravena pohonná jednotka. Doplněn byl hybridní systém Valeo StARS 14V+X, a tak je vůz vybaven regenerativním brzděním a Start&Stop systémem.

Dojezd 200 km sice není nějak závratný, kompenzací jsou však emise CO2 84 g/km. Vehgan, jak je prototyp nazván, by se podle IFP mohl dostat v blízké budoucnosti až na hranici 80 g/km.

Toyota Prius

Nová Toyota Prius – větší, šetrnější motor

Přichod nového modelu (v katalogu) se blíží a s tím také narůstají spekulace o jeho možné podobě a specifikacích. Ty nejnovější přináší magazín Auto Observer když informuje, že nový bude mít 1,8l motory namísto současných 1,5l. To by mělo znamenat dvacet koníků navíc a 160 koní celkem. Přitom by však měla klesnout průměrná spotřeba, a to až o 10% na 4,2 l/100 km. Z dalších, už dříve známých informací také víme, že hodlá z Priusu udělat značku, takže pravděpodobně v roce 2009 společně s novým Priusem uvede ještě kombi verzi a dost možná také nové modely . Právě ty by mohly být postaveny na dražších , zatímco nový Prius bude nejspíš stále využívat starších .

FedEx Hybrid

Dva miliony mil s hybridním pohonem

315 000 litrů paliva, 950 tun CO2. Takové úspory podle společnosti přinesla její hybridní flotila po najetí dvou milionů mil. Ke stávajícím 172 tak pro velký úspěch přibyde dalších 75.
Společnost využívá vozů značek Eaton, Isuzu, Iveco a Azure Dynamics s motorem a šasi od . Hybridní flotila vykazuje asi o třicet procent nižší spotřebu. FedEx chce ovšem celou myšlenku posunout ještě mnohem dále (nebo výše?), a tak plánuje vyměnit některá svá letadla za nový úspornější Boeing 757.

Fiat 500 Aria

Hybridy od Fiatu za tři roky

Italská automobilka Fiat vsadila na dieselové motory, a tak na Apeninském poloostrově připadnou na jeden prodaný benzínový Fiat hned ctyři vozy se vznětovým motorem. Nyní se objevily zvěsti, že Fiat pracuje na svém hybridním pohonu určeném jak pro zážehové, tak pro vznětové agregáty.

V segmentu malých vozů se počítá s využitím 900ccm dvouválce, který by měl dostat emise vozu v hybridním provedení pod 90 g/km. Dodávkám by pak s nevětší pravděpodobností jako základ posloužil 2,3l dieselový motor.

alternativní paliva v USA

V USA prodáno 1,8 mil. aut na alternativní paliva

Podle výsledků americké Aliance automobilových výrobků, které byly aktuálně oznámeny skrze internetové stránky www.discoveralternatives.com, se v roce 2007 jen v USA prodalo 1,8 mil. vozidel využívajících nějakou formu alternativního paliva, počítaje v to hybridy, flex-fuel i v USA se teprve rozmáhající diesely. To je proti roku 2006 nárůst o 250 000 kusů a v roce 2008 už má tento počet překročit 2 miliony automobilů. V USA je přitom v prodeji přes 70 modelů s alternativním typem pohonu a v letošním roce jich desítky přibudou. Problémy s rozšiřováním alternativ jsou prozatím v USA například ve vysoké ceně dieselů a nedostatku čerpacích stanic na E85 (bioethanol). Spojené státy výrazně snižují svou závislost na ropě nejen v oblasti automobilové dopravy, ale také energetiky. V zemi rostou celé lány a .

Peugeot 908

Dieselový hybrid na Le Mans již příští rok?

Závodní tým Peugeot by mohl jako první nasadit hybridní vůz na populární závod 24 hodin Le Mans. Nový výkonný ředitel Peugeotu prozradil francouzskému listu L’Equipe, že se na vývoji takového prototypu opravdu pracuje a první zkoušky na trati v Le Mans by mohly proběhnout v červnu. Na start závodu by se prý mohl diesel-hybrid postavit v roce 2009. Peugeot tak navazuje na několik diesel-hybrid konceptů postavených na modelech 307 a 308.