Mitsubishi i MiEV

Elektromobily – kdy přijde ten správný čas?

budou jezdit na elektřinu, o tom dnes už nepochybuje snad nikdo. Dokonce ani světové automobilky ne. Tou základní otázkou, která nejspíš denodenně drnčí v hlavách všech příznivců elektrického pohonu, však je prosté „kdy?“ Kdy si budu moct koupit za dobrou cenu zajímavý elektromobil?

Už tři roky se magazín Hybrid.cz zabývá a palivy. Mezitím toho automobilky ze všech koutů světa naslibovaly spoustu, ale skutek utek. Mezi výjimkami potvrzujícími pravidlo najdeme například americkou společnost , která uvedla na trh elektrický sporťák . A , které tlačí svůj elektrický městský automobil .
Tesla Roadster
Ostatní dál jen slibují. Nejdřív měl být přelomovým rok , pak , nakonec , teď říká, že jeho elektrická revoluce začne v roce s modelem aktuálně představeným na . Elektrický pohon chtějí uvést i , , , a vlastně všichni důležití hráči na trhu. Jenže až za čas.  

Francie dá €250 mil. na vývoj elektromobilů

Francouzský ministr průmyslu Luc Châtel oznámil, že vláda připravila pro společnosti zabývající se vývojem elektromobilů a souvisejících zařízení levné půjčky a podpory v hodnotě 250 milionů euro. Mohou o ně zažádat jak velké společnosti, tak start-upy. Dotace se týkají také plug-in hybridů a dalších vozů, které lze označit jako nízkoemisní – pevně je stanoven limit 60 g/km. Všechny projekty musí být odstartovány během následujících dvou až tří let a vláda zadotuje maximálně polovinu celkové ceny projektu. Francouzi se k tomuto kroku odhodlali především s ohledem na finanční krizi, ve které je pro firmy velmi obtížné získat půjčky od bank. Zároveň tak chtějí podpořit domácí průmysl a vytvořit nová pracovní místa. Francie má v oblasti vývoje elektromobilů dlouhou tradici, tamní automobilky jako Renault a Citroen se jejich výrobou zabývaly už před desítkami let.

nákladní doprava na dálnicích - kamion a brány pro výběr mýta

Poslanci schválili mýtné pro dodávky a vážení kamionů

Takzvaná ekonomická krize způsobila prozatím v České republice mimo jiné pozastavení mnoha důležitých dopravních staveb. Magazín iHNed.cz nedávno přinesl zprávu, že stát hodlá uspat dokonce asi 300 projektů. Jisté je, že finance na nové dálnice nejsou a jen tak nebudou, stejně tak na obchvaty měst. Chystá se proto mimo jiné zlevňování předražených českých dálnic, což v konečném důsledku může situaci prospět. Stejně tak aktuálně poslanci schválené mýtné pro dodávky těžší než 3,5 tuny. To začne platit už od roku 2010, bude se platit nejen podle počtu náprav, ale i ročního období nebo denní doby. Poslanecká sněmovna zároveň schválila elektronické viněty, ty od roku 2011 nahradí současné dálniční známky a budou narozdíl od nich přenosné. Dalším schváleným dopravním návrhem je zákonné vážení kamionů. Kamionová doprava, resp. i mnohonásobně přetížené kamiony, dnes dopravní infrastrukturu zatěžují zdaleka nejvíce.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker chystá levný plug-in hybrid

Henrik Fisker, zakladatel společnosti Fisker Automotive, si myslí, že teď nastává doba, kdy dostanou malé automobilky po 40 letech „utlačování“ konečně šanci. „To co dnes vidíte je, že začínají společnosti jako Fisker Automotive mají více zkušeností a zajímavější technologie, než velcí hráči,“ řekl novinám Oakland Press. „Můžete to srovnávat s lidmi, kteří založili Google, nebo Apple s jeho iPhone. Tyhle věci se dějí, pokud máte důležitou novou technologii. Zjistíte, že lidé jsou ochotni vyzkoušet nové technologie a přístupy,“ dodal Fisker ambiciózně. Už příští rok hodlá představit světu svůj čtyřdveřový plug-in hybrid Fisker Karma, později také ve verzi kabrio. To ale zdaleka nejsou všechny plány. Jeho sportovní plug-in hybrid má cenu nasazenou vysoko nad segment běžných „spotřebních“ automobilů. Fisker však ví, že právě tam se ukrývá budoucnost. „První přijde na řadu čtyřdveřový vůz, pak kabriolet a pak plánujeme ještě jeden vůz odvozený od Karma hybridu. Pak navíc přemýšlíme o levnějším vozidle vyráběném ve větším množství,“ vysvětlil své budoucí plány. Přiznal, že zažádali o půjčku u amerického Ministerstva energetiky a pokud ji získají, mohou mít tenhle malý levný plug-in hybrid na silnici už během 29 měsíců. Při jeho konstrukci využijí všechno co se naučili při stavbě Karma plug-inu, nicméně půjde o úplně odlišný typ vozu. Právě minulý měsíc získala firma dalších 85 milionů investičního kapitálu, tedy důležitou injekci v době . Je vidět, že investoři Fiskerovi věří.

Audi Q5

Audi Q5 hybrid již brzy, dostupné elektromobily až za pár let

Audi pořádalo letos v německém Neckarsulmu každoroční setkání, kde mimo jiné vystoupil také šéf automobilky Rupert Stadler. Hovořil o současné situaci firmy a průmyslu obecně, ale především zmínil také plány na budoucí produkty včetně těch s alternativním pohonem. Znovu zdůraznil, že se společností Sanyo spolupracuje Audi na vývoji pokročilých baterií, znovu také otevřel téma vývoje hybridních automobilů. Prvním modelem by měl být crossover Audi Q5, o němž se původně diskutovalo pro rok 2010. Stadler řekl, že skutečně přijde v „blízké budoucnosti“. „Stojíme na kraji desetiletí plného změn. A to platí dvojnásob pro sektor, ve kterém pracujeme,“ řekl mimo jiné Stadler. V souvislosti s ekonomickou krizi Stadler zdůraznil, že Audi si údajně stojí dobře. „Máme šanci vyjít z krize silnější než naši konkurenti,“ řekl. Pro rok 2009 počítá s 10% poklesem prodejů, což je méně, než v případě konkurence, která už často spadla o mnoho desítek procent. Co se týká příjmů za první čtvrtletí letošního roku, zaznamenala automobilka taktéž propad, a to o 6,7 mld. euro, to je o 19,2% méně.

Čím dál tím více se Audi hodlá zaměřovat na Čínu, kde se během posledních dvou měsíců nadmíru dařilo. Ale teď to nejzajímavější. Co se týká trvale udržitelného rozvoje, hodlá Audi především snižovat hmotnost svých aut využitím hliníku namísto oceli. Snížení o 300 kg může prý přinést úsporu až 1 l paliva a 26 g emisí na 100 km. I nadále se Audi snaží snižovat spotřebu a zvyšovat efektivitu spalovacích motorů, které podle oficiální tiskovky „budou dominovat trhu další dekády“. Inu, je vidět, že Audi se do alternativ příliš nehrne. Místo toho stále dokola ladí své přeplňované motory a jednotky s přímým vstřikováním, protože „uplynou léta, než se na trh dostanou dostupné elektromobily, které uspokojí nároky zákazníků – a to platí pro všechny výrobce“. V roce 2010 se na trhu objeví Audi A1 Sportback, první člen celé rodiny malých automobilů. Cílovou skupinou jsou mladí lidé, kterým chce automobilka nabídnou širokou paletu produktů. Na pařížském autosalonu představil mateřský Volkswagen Audi A1 jako plug-in hybrid, což leccos napovídá. Elektromobilů se ale od Audi asi jen tak nedočkáme.

Krize britského automobilového průmyslu

Stane se Británie velmocí ekologických automobilů?

Kdekoho by mohl nejspíš nadpis článku pobavit, protože v současné době se o ani zdaleka nedá říct, že by patřila mezi světovou špičku co se týká ekologických automobilů či automobilového výzkumu vůbec. Ba naopak, je považována spíš za továrnu, podobně jako třeba . Podle nové zprávy speciálně ustaveného týmu pro Nové automobilové inovace a růst ubylo v letech 1997 až 2007 v Británii na 110 000 pracovních míst v oblasti . Největší vinu na tom údajně nese vláda. Ta umožnila, aby zahraniční automobilky skoupily většinu místních továren, a automobilový výzkum a design přitom zůstal v jejich mateřských zemích, nebo jinde než v Británii. Skupina proto představila plán na ustavení nové Rady automobilového průmyslu, ve které se sejdou jak zástupci průmyslu, tak i vlády, a společně navrhnou dlouhodobý plán, který by měl britský autoprůmysl vyvést ze současné krize. Zhruba 20leté schéma se zaměřuje především na vývoj a výrobu automobilů šetrných k a související . Náklady by se měly pohybovat v řádu 1 mld. liber v průběhu deseti let. Pro Británii by to znamenalo kolem 100 000 nových pracovních míst, rekvalifikaci stávající pracovní síly a přínos pro navazující průmyslová odvětví. Přitom už letos v lednu britská vláda přislíbila skomírajícímu automobilovému průmyslu skrze Evropskou investiční banku půjčky v hodnotě 2,3 mld. liber v reakci na propady spojené s ekonomickou krizí.

BMW - Mercedes společně?

Daimler a BMW budou úzce spolupracovat

Jen pár dnů poté, co jsme psali o názorech současného šéfa Fiatu Sergia Marchionneho na budoucnost automobilového průmyslu, přichází praktické potvrzení jeho prorockých slov. Marchionne řekl, že až ekonomická krize skončí, zbude v oblasti automobilového průmyslu pouze několik světových hráčů. Jednotlivé automobilky budou podle něj nuceny se dál a dál spojovat. A teď je to tu. Daimler ohlásil úzké partnerství se svým odvěkým rivalem – bavorskou automobilkou BMW. Německý list Der Spiegel přinesl informaci o tom, že oba výrobci přemýšlejí o sdílení některých komponent a součástek a dokonce možná i o částečném sloučení. Obě automobilky zažívají těžké časy, ostatně jako většina jejich konkurentů. Zisk BMW loni klesl o 90%. Stejně tak provozní zisk automobilky Daimler loni klesl. Není divu, že výrobci podnikají i dříve nemyslitelné kroky k tomu, aby situaci ustáli. Hovoří se o tom, že základní prvky vozů Mercedes třídy A a B budou stejné jako v případě vozů Mini od BMW. „Obecně řečeno vidím jen několik oblastí, ve kterých je spolupráce principielně vyloučena,“ komentoval situaci Dieter Zetsche, ředitel Daimleru. „Je jasné, že jsme dvě nezávislé společnosti, jejichž úspěch na trh závisí na síle značek, takže jejich integrita je pro nás zdaleka nejpodstatnější. Na to je třeba myslet za každých okolností, ale nejde o něco, co by nám zabránilo v širší spolupráci,“ dodal. BMW a Daimler společně vyvíjejí také technologii hybridního pohonu.

Norsko chce zakázat benzinová auta

V Norsku se dějí tuze zajímavé věci. Tamní ministrině financí Kristin Halvorsen podle agentury Reuters navrhuje od roku 2015 naprostý zákaz čistě benzinových aut. Ten by měl výrazněji podpořit nástup zelených automobilů. „Je to mnohem realističtější než si mnoho lidí na první poslech myslí,“ obhajuje plán své levicové strany. Ekonomická krize ve spojení s tímto zákazem by podle ní měla přinutit automobilky k intenzivnějšímu vývoji aut, která využívají fosilní paliva méně nebo vůbec. „Pak totiž bude třeba vyřešit ještě klimatickou krizi,“ dodává. Plán ohlásila na výstavě elektromobilů a aut na biopaliva v Oslu, kde se mimo jiné projela vozem Mitsubishi i MiEV. Co by její návrh znamenal pro automobilky a spotřebitele v praxi? Od roku 2015 by bylo možné v Norsku koupit pouze hybridní auta, auta na vodík, elektromobily, auta na biopaliva nebo na plyn. Prodej čistě benzinových či dieselových aut by byl zakázán. Celý tenhle návrh zní našim hybridním uším moc pěkně, problém je však v tom, že Halvorsenina strana nemá zatím tolik moci, aby jej mohla prosadit. Proti je také premiér Norka Jens Stoltenberg ze Strany práce, která vede vládní koalici. Mimochodem, Norsko je šestým největším exportérem ropy na světě.

Další miliardy pro General Motors a Chrysler

Americký prezident Barack Obama přiklepl krachující americké automobilce General Motors dalších 5 mld. dolarů pomoci. Cílem je udržet ji „na nohou“ alespoň do konce května, aby mohla firma přijít s dalším plánem restrukturalizace poté, co byl ten původní Obamovou administrativou zamítnut. Jinak hrozí GM bankrot. Dalších 500 mil. dolarů dostane také Chrysler, to aby měl možnost dokončit alianci s italským Fiatem. General Motors jsou na tom o poznání hůře. Před několika dny ohlásila firma záměr odprodat či spíše „darovat“ svou evropskou značku Opel za investici 500 mil. euro do této automobilky (pro GM tedy zcela bez zisku). General Motors už od roku 2005 počítají ztrátu více než 82 mld. dolarů. Před několika měsíci sice získali podporu v podobě půjčky 13,4 mld. dolarů z federální kasy, ale pak si automobilka chtěla půjčit dalších 16 mld. To už nezkousla ani veřejnost, ani nový prezident. General Motors proto chce letos propustit 10 000 stálých zaměstnanců a omezit dalších 37 000 pracovních míst.

Barack Obama ohlašuje plán národního rozvoje železnice

Obama chce pro Ameriku rychlovlaky

Teprve nedávno byl v Kalifornii schválen velký projekt rozvoje nové rychlodráhy napříč celým západním pobřežím. Už ten byl propagován jako jedna z možných cest skrz ekonomickou krizi. Nyní prezident Barack Obama předstvil plán celonárodního rozvoje rychlovlaků v USA. „Moje návrhy rychlovlaků povedou k inovacím, které změní způsob cestování v Americe,“ řekl Obama. Nedávno schválený záchranný balíček poskytne na tento záměr celkem 8 mld. dolarů plus jednu miliardu každý rok po dobu pěti let. Tyto zdroje půjdou do jednotlivých států, které za ně vylepší stávající železniční spojení a připraví půdu pro vysokorychlostní vlaky. Obama se tak chce přiblížit Evropě a zejména státům jako je Francie, Španělsko, případně také Japonsko. Zde se projekty vysokorychlostní železnice rozvíjejí už desítky let. „Čína, kde tahle služba začala teprve před dvěma lety, by mohla mít více vysokorychlostních tras než jakákoliv jiná země za pouhých pět let,“ upozornil americký prezident. Obamův návrh počítá s kratšími i delšími koridory o celkové délce téměř 1000 km, kde by vlaky cestovaly rychlostí až 240 km/h. Aktuálně zveřejněná studie společnosti IBM upozorňuje, že během následujících pět let bude na celém světě utraceno kolem 300 mld. dolarů na vysokorychlostní dráhy. „Abychom mohli být v 21. století konkurenceschopní, potřebujeme vyrovnanou dopravu, která nám umožní rychle a efektivně přepravovat lidi, zboží a obchod – a která sníží počet aut na našich silnicích,“ řekl guvernér státu Oregon Ted Kulongoski. Rozvoj rychlodráhy přinese také zvýšení mobilitiy, snížení cestovních časů, snížení nákladů a samozřejmě také emisí.
Vysokorychlostní železnice pro USA

šrotovné v České republice?

Zavede Česká republika šrotovné?

Tzv. „šrotovné“ či „šrotovací prémie“ anebo také „ekologická prémie“ je nejnovějším evropským výmyslem jak podpořit skomírající prodej automobilů. Zavedení šrotovného v Německu výrazně oživilo poptávku po nových malých automobilech, mimo jiné napříkla Škoda Auto opět zvýšila výrobů vozů Fabia. Také problémy stíhaný Opel zaznamenal meziročně nárůst prodeje koncovým zákazníkům o 50 procent.

Podobný úspěch mělo zavedení šrotovného také na Slovensku. Německá vláda nyní přemýšlí o navýšení prostředků určených ke „stimulaci prodeje automobilů“, stejně tak Slovensko. V Německu však údajně zatím nepadne časový limit pro čerpání státní prémie, a to do konce tohoto roku. Kancléřka Angela Merkelová prosadila tento návrh po dohodě s vicekancléřem za sociální demokracii (SPD) Frankem-Walterem Steinmeierem. Každý kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméne devět let staré auto dostane prémii 2500 euro (necelých 70 000 korun).

O zavedení šrotovného se nyní diskutuje také v českých vládních kruzích. Mělo by být jedním z léků na vleklou ekonomickou krizi. Podle návrhu ČSSD má být na šrotovné vyčleněno až 5 miliard korun ze státního rozpočtu. Ačkoliv NERV (Národní ekonomická rada vlády) zavedení šrotovného nedoporučila, ČSSD má vzhledem k nedávnému pádu vlády mnoho šancí jej prosadit. Miroslav Kalousek, bývalý ministr financí, je proti. Podotýká, že stát po lidech chce, aby se dál zadlužovali na úkor velkých automobilových koncernů.
šrotovné v České republice?
Zavedení šrotovného už v minulosti podporoval i Martin Říman z Ministerstva průmyslu a obchodu. Šéf ČSSD Jiří Paroubek si podle dnešního vydání MF Dnes myslí, že šrotovné má ekologický i ekonomický význam. ČSSD navrhuje příspěvek až 2000 euro pro každého, kdo si koupí nový vůz do ceny 1,5 mil. Kč a jehož emise nepřekročí 160 g CO2/km. Staré auto musí být nejméně deset let staré. Protože je dnes mezi lidmi poptávka především po malých vozech, je hranice 160 g/km u oxidu uhličitého nastavena až příliš benevolentně, ale přesto jde o zajímavý návrh. Jak se na zavedení šrotovného v ČR díváte vy? Mohlo by se šrotovné – nebo v budoucnu nějaká podobná dotace – stát cestou k prosazení alternativních pohonů?

Tata Motors chtějí Tata Nano do USA

Tata Nano chce do Ameriky

O tom, že indická automobilka Tata Motors uvede na evropský trh speciální verzi svého nejlevnějších auta na světě už víme. Nejnovější informace však hovoří o tom, že Tata přemýšlí také o jeho uvedení v zámoří, konkrétně v . Ratan Tata, hlava skupiny Tata, magazínu Financial Times řekl, že těžké časy ekonomické krize přinutily automobilku začít pracovat na americké verzi Nano určené pro export do USA, a to už kolem roku 20112012. Amerika stále je největším automobilovým trhem na světě, ale teprve postupné uvědomování si, že velké žravé kraksny od General Motors nejsou to pravé ořechové údajně přesvědčilo Ratana Tatu, aby se vůbec začal americkým trhem zabývat. V Evropě bude Tata Nano Europa dostupná už příští nebo přespříští rok. Malinké levné auto nebude v Evropě rozhodně tak levné jako v Indii a navíc bude pod tlakem konkurence. To samé platí také pro Ameriku, která se v poledních měsících výrazně otevřela malým a levným automobilům jako je , Hyundai Accent či Nissan Versa. „Tata by musela přesvědčit americké zákazníky, že je nejen spolehlivé a bezpečné, ale že nabízí něco navíc,“ řekl pro FT Joseph Barker, analytik CSM Worldwide. Ratan Tata si je všech těchto obtíží vědom. „Není to nic, co bychom brali na lehkou váhu,“ řekl.

Saab – další oběť krize

Stejně jako chřipková epidemie před nedávnem kosila obyvatele ČR, kosí nyní ekonomická krize jednu automobilku za druhou. Jednou z prvních evropských obětí je švédský Saab, který od roku 1989 patří pod takřka bankrotující General Motors. Saab požádal švédskou vládu o ochranu před věřiteli a možnost oddělit se od krachujících GM a nadále fungovat jako samostatná společnost. Faktem je, že koupě Saabu byla pro General Motors, kteří za něj zaplatili kolem 5 mld. dolarů, vysoce ztrátovou transkakcí. GM dnes zoufale žadoní o peníze amerických daňových poplatníků – jednu dávku už dostali, teď chtějí další. Také Saab ale žádá švédskou vládu o pomoc, chce se reorganizovat a umožnit vstup soukromým investorům. Elisabeth Thand Ringqvist, mluvčí švédského ministertva průmyslu, řekl, že Saab by mohl získat pomoc v podobě záruk na půjčky skrze podpůrný balíček schválený vládou v prosinci minulého roku. Spekulovalo se dokonce o tom, že General Motors sloučí Saab se svou německou značkou Opel, ale to se podle deníku Handelsblatt nestane. Také Opel se v Německu potácí v problémech a tamní vláda řeší „co s ním“. Více například aktuálně v článku iHNed.cz Saab zápasí o přežití. Opel žádá o totéž – za 3,3 miliardy eur.

Barack Obama prezident USA

Obama prosadil podporu hybridů a hromadné dopravy

Novopečený americký prezident Barack Obama se již brzy chystá podepsat konečně schválený záchranný balíček proti ekonomické krizi. Americký Senát v sobotu schválil stimulační plán v hodnotě 787 miliard dolarů, tedy asi 17,5 bilionu korun (více na IHned.cz). Součástí ohromného balíku výdajů, které si budou muset Spojené státy kompletně vypůjčit, je i masivní podpora hromadné dopravy. Vysokorychlostní vlaky a městské dráhy, které původně měly být dotovány pouze 300 miliony dolarů, si nově ukously 8 mld. dolarů spolu s 6,9 mld. dolarů pro veřejnou dopravu a 1,3 mld. dolarů pro Amtrak, americkou národní železnici. Velké podpory se dočkají také plug-in hybridy, hybridy a auta na palivové články. Jde o 2 mld. dolarů jakožto půjčky na vývoj pokročilých technologií baterií. Kromě toho se balíček zabývá také chytrou rozvodnou sítí, která získá 4,5 mld. dolarů a je nezbytná pro další podporu obnovitelných zdrojů energie jako jsou větrné turbíny a solární elektrárny.

elektromobil - závodní automobil RORMaxx Formula AE

RORMaxx Formula AE – s větrem o závod

tvrdě doléhá prakticky na všechna odvětví, kromě jiného také automobilové závody. Automobilky hledají všemožné cesty kterak snižovat náklady a dva studenti ze středí školy Harvard‐Westlake v jim kupodivu nabízejí řešení. Je jím koncept závodního automobilu RORMaxx Formula AE, pojmenovaný podle svých tvůrc Roryho Handela a Maxe Bricklina. Ti už léta pracují na studii, která využívá všech možných typů skrze i aby dosáhl co možná nejúspornějšího provozu. Elektrická formule dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h během kratší doby než čtyři sekundy, maximální rychlost je 255 km/h průměrný dojezd 320 km při 1,5 hodinách nabíjení.

Tohle celé samozřejmě připadalo řadě lidí podezřelé, a tak se kdosi obrátil přímo na samotné tvůrce, aby alespoň částečně vysvětlili co mají se svým „za lubem“. „Určitě nechceme vyrábět nějaké perpetuum mobile, to je šílenost,“ vyjádřil se dopisem Rory Handel. „Namísto toho prozkoumáváme možnost rozšíření dojezdu plug-in vozidla skrze náš systém ‚Air Flow Recovery‘, který už funguje v laboratoři,“ dodal na vysvětlenou. Tihle mladí holt mají pod čepicí a když jim dáte potřebné zázemí, můžou dokázat neuvěřitelné věci. Výrobní cena automobilu se údajně má pohybovat v přepočtu kolem 1,6 mil. Kč.