Toyotě se poprvé za desítky let propadl zisk

Světové automobilky jsou v krizi. Světová ekonomická finanční krize mele všechno a všechny, ať už je skutečná, nebo smyšlená. Japonská automobilka Toyota, která ještě před pár měsící společně s General Motors soutěžila o post největší automobilky světa, ohlásila, že v nynějším finančním roce prodělá 1,7 mld. dolarů. Půjde o první ztrátu automobilky po 71 letech. „Situace, v níž se nacházíme, je mimořádně obtížná. Bohužel konec špatných časů není v dohledu,“ vyjádřil se podle agentury Bloomberg prezident Toyoty Katsuaki Watanabe. Za snížení zisku může především celosvětově klesající poptávka po nových automobilech, pro Toyotu to tedy znamená především v USA a v Evropě. Podle Hospodářský novin a článku „Toyota čeká první provozní ztrátu po 71 letech“ však Toyotě narozdíl od severoamerických automobilek zdaleka nehrozí existenční problémy. Navíc, narozdíl od General Motors, Fordu či Chrysleru je Toyota velmi dobře připravena na budoucnost. Příští měsíc představí na autosalonu v Detroitu již třetí generaci svého hybridního automobilu Toyota Prius a podle nejnovějších informací navíc také odhalí elektromobil. Japonský automobilový průmysl je nicméně krizí zasažen jako celek. Týden informuje, že „Japonské automobilky drtí krize: vyrobí o milion aut méně„. Omezování výroby a propouštění chystají prakticky všechny velké automobily – Nissan, Honda, Mitsubishi, Mazda i Suzuki.

Evropský parlament schválil emisní omezení

má oficiálně nové limity emisí pro nové automobily. Evropský parlament po dlouhých jednáních a hádkách mimo jiné s Evropskou asociací výrobců automobilů (ACEA) ujednal postupné snižování průměrných emisí nově vyrobených automobilů. V roce budou muset všechny evropské automobilky prodávat portfolio automobilů, jejichž průměrné emise oxidu uhličitého nepřekračují 130 g/km. Zároveň se zavazují k tomuto cíli propracovat postupně, tj. v roce 2012 bude takto uzpůsobeno 65% nabídky, v roce 2013 už 75% nabídky a o rok později 80%. Závěrečné schválení evropskou komisí se očekává v nejbližší době. Automobilky s těmito omezeními souhlasí, nicméně „vzhledem k současné finanční a znovu naléhají na vlády a instituce EU, aby podpořily vývoj a výrobu automobilů v Evropské unii.“ Francouzský prezident Nicolas Sarkozy proti podpoře údajně nic nemá, ovšem za předpokladu, že automobilky budou vytvářet pracovní místa, a tedy i továrny, na území EU.

Tklivá omluva General Motors americkému národu

Předtím, než americký Kongres zamítl pomoc automobilkám, rozeslala společnost General Motors na všechny strany svou omluvnou tiskovou zprávu, která měla vysvětlit proč by jí američtí daňoví poplatníci měli půjčit 18 mld. dolarů na vlastní záchranu. „Ačkoliv jsme stále nejprodávanější americkou automobilkou, uznáváme, že jsme vás zklamali. Někdy jsme narušili vaši důvěru v nás tím, že jsme nechali kvalitu vozů klesnout pod průmyslové standardy, naše návrhy se staly bezvýraznými.“ K tomuhle všemu se GM přiznává ve světle toho, že firmě do několika měsíců zcela dojdou finance na provoz. Už nyní postupně uzavírá některé své provozy. Co výměnou za půjčku slibovala? Samozřejmě vývoj úspornějších a kvalitnějších vozů, menší zaměření na SUV a pick-upy. A v neposlední řadě hybridní automobily, auta na biopaliva a průlomové technologie jako je Chevrolet Volt nebo vodíkové palivové články. „Zavazujeme se proto k produkci automobilů, které si chcete kupovat a ze kterých budete nadšeni. K vedoucí pozici v oblasti reinvence automobilů založených na slibných nových technologiích. … Snížení závislosti Spojených států na dovozu ropy. K ochraně životního prostředí. Ke splacení celé půjčky s náležitými výhodami.“ General Motors očekávají, že splátky by mohly začít už od roku 2011. Problém je, že Kongres půjčku neschválil. Zástupci General Motors teď nejspíš klečí na kolenou a prosí kde mohou, aby své peníze získali, protože v opačném případě „půjde do háje“ nejen celý americký automobilový průmysl, ale i podstatné procento americké ekonomiky. Není divu, že Bílý dům v čele s Barackem Obamou nyní přemýšlí, jak peníze k automobilce (včetně dalších dvou v podobě Fordu a Chrysleru) dostat. Protože nechat je zkrachovat „by prostě bylo nezodpovědné,“ řekla mluvčí Bílého domu Dana Perinová. Ale až se McDonald začne omlouvat za to, že dělal po mnoho let příliš tučné hamburgery, to bude teprve kolotoč!

Brusel dá miliardy na vývoj úsporných aut, dotace pro občany?

Ekonomická krize se přelévá do Evropy a tvrdě dopadá také na Českou republiku. Automobilový průmysl se, vedle textilek, skláren a dalších provozů, potýká s největšími problémy. Evropská unie nedávno schválila záchranný plán v hodnotě 200 mld. dolarů. Evropské automobilky z něj získají zhruba pět na vývoj ekologických automobilů, plus možnost žádat o další půjčky u Evropské investiční banky (zatím požádal například ). Tuzemské automobilky, jmenovitě Škoda a Tatra, už omezily výrobu a chystají propouštění. Zástupci českých automobilek nedávno také přišly s velmi „zajímavým“ návrhem. „Chtějí, aby stát jejich zákazníkům přispěl na nové auto,“ píše IHNed.cz v článku „Nový nápad automobilek v krizi: stát by měl lidem přispět na nový vůz„. Český ministr financí Kalousek tento návrh samozřejmě odmítá. Na druhou stranu, pokud by šlo třeba o dotace na elektromobily, hybridy nebo jiné typy ekologických automobilů?! Ale to by na naši vládu bylo snad až moc pokrokové. Jako nejlepší řešení současné krize však všechny české automobily vidí co nejrychlejší přijetí společné evropské měny.

továrna na automobily

Americké automobilky mohou dostat pomoc výměnou za snížení spotřeby

Americké automobilky jsou v koncích, giganti jako General Motors, Ford nebo Chrysler proto žádají Kongres o pomoc. Chtějí být zahrnutí do záchranného balíčku v hodnotě 700 mld. dolarů, který má pomoci vyřešit současnou ekonomickou krizi. Původně tento plán záchranu automobilek zahrnovat neměl, nicméně pokud by nakonec tato iniciativa měla být schválena, budou muset automobiloví výrobci výměnou nabídnou významný progres v oblasti snížení spotřeby a obecně ekonomiky provozu automobilů. Už v v září letošního roku byl Kongresem automobilkách schválen půjčkový program v hodnotě 25 mld. dolarů, který jim měl pomoct vyvinout úsporné automobily. Pokud bude schválena i další navrhnovaná pomoc, mohla by se stát součástí právě tohoto programu.

Hybridní automobily od SEATu?

Španělský Seat dnes patří pod koncern Volkswagen, který má v oblasti alternativních paliv poměrně velkolepé a především dlouhodobé plány. Magazínu Ecoticias se podařilo uskutečnit rozhovor s Ramónem Peredesem, vice prezidentem lidských zdrojů v Seatu, který mluvil mimo jiné o budoucnosti automobilky a jejím dalším směřování. Řekl, že se snaží dále snižovat spotřebu i emise oxidu uhličitého, a že mají blízko k vývoji hybridních automobilů. Jinými slovy, Seat využívá to, co se vykutí v laboratořích Volkswagenu, a jakmile němečtí pohlávaři zavelí „směr hybridy“ nebo „směr elektromobily„, Seat se bude muset přizpůsobit. Poslední dva roky se Seat musel potýkat se ztrátami, na letošní rok měl vyhlídky se z nich vyhrabat, ale ekonomická krize k tomu dvakrát nepřispěla. Dlouhou dobu byla značka považována za „černou ovci“ rodiny Volkswagen, zejména ve srovnání s českou Škodovkou, která se naopak ukázala být velmi produktivní dojnou krávou pro celý koncern.

Šéf Daimleru: auta na vodík nejsou ekonomicky schůdná

Španělské hospodářské noviny El Economista uskutečnily rozhovor se šéfem koncernu Daimler Dieterem Zetsche. Tenhle pán přišel do výzkumného oddělení firmy Mercedes-Benz už v roce 1976 a od té doby se dral nahoru. V roce 2006 ho magazín Time jmenoval mezi 100 nejvlivnějších osobností světa. Rozhovor se točil především kolem současné ekonomické krize a reakce automobilky, přišla samozřejmě řeč i na alternativní paliva. „Ropa dojde a je stále větší tlak na to otevřít si nové cesty do budoucna,“ řekl mimo jiné Zetsche. „Náš prototyp F600 jasně ukazuje, že palivové články mají budoucnost, ale není to řešení ekonomicky ani průmyslově dostupné v krátkodobém hledisku,“ komentoval současnou situaci kolem aut na vodík. Odkázal na spoustu nových technologií, které koncern vyvíjí – DiesOtto komprese, hybridy řady Mercedes-Benz S a na rok 2010 chystané dieselové hybridy BluetecHybrid. Ty budou nejspíš prvními diesel-elektrickými vozidly na světě – půjde o model C 300 CDI BlueTec Hybrid s výkonem 204 koní a spotřebou 4,6 l/100 km při emisích 122 g na km. Dalším modelem bude BluetecHybrid S 400 CDI s V6 motorem o výkonu 245 koní a spotřebou 5,8 l/100 km při emisích 154 g/km. Kromě toho firma pracuje tako na nových bateriích pro elektromobil Smart ForTwo Coupé, který bude možné dobíjet doma ze zásuvky.