Zavede Česká republika šrotovné?

Tzv. „šrotovné“ či „šrotovací prémie“ anebo také „ekologická prémie“ je nejnovějším evropským výmyslem jak podpořit skomírající prodej automobilů. Zavedení šrotovného v Německu výrazně oživilo poptávku po nových malých automobilech, mimo jiné napříkla Škoda Auto opět zvýšila výrobů vozů Fabia. Také problémy stíhaný Opel zaznamenal meziročně nárůst prodeje koncovým zákazníkům o 50 procent.

Podobný úspěch mělo zavedení šrotovného také na Slovensku. Německá vláda nyní přemýšlí o navýšení prostředků určených ke „stimulaci prodeje automobilů“, stejně tak Slovensko. V Německu však údajně zatím nepadne časový limit pro čerpání státní prémie, a to do konce tohoto roku. Kancléřka Angela Merkelová prosadila tento návrh po dohodě s vicekancléřem za sociální demokracii (SPD) Frankem-Walterem Steinmeierem. Každý kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméne devět let staré auto dostane prémii 2500 euro (necelých 70 000 korun).

O zavedení šrotovného se nyní diskutuje také v českých vládních kruzích. Mělo by být jedním z léků na vleklou ekonomickou krizi. Podle návrhu ČSSD má být na šrotovné vyčleněno až 5 miliard korun ze státního rozpočtu. Ačkoliv NERV (Národní ekonomická rada vlády) zavedení šrotovného nedoporučila, ČSSD má vzhledem k nedávnému pádu vlády mnoho šancí jej prosadit. Miroslav Kalousek, bývalý ministr financí, je proti. Podotýká, že stát po lidech chce, aby se dál zadlužovali na úkor velkých automobilových koncernů.
šrotovné v České republice?
Zavedení šrotovného už v minulosti podporoval i Martin Říman z Ministerstva průmyslu a obchodu. Šéf ČSSD Jiří Paroubek si podle dnešního vydání MF Dnes myslí, že šrotovné má ekologický i ekonomický význam. ČSSD navrhuje příspěvek až 2000 euro pro každého, kdo si koupí nový vůz do ceny 1,5 mil. Kč a jehož emise nepřekročí 160 g CO2/km. Staré auto musí být nejméně deset let staré. Protože je dnes mezi lidmi poptávka především po malých vozech, je hranice 160 g/km u oxidu uhličitého nastavena až příliš benevolentně, ale přesto jde o zajímavý návrh. Jak se na zavedení šrotovného v ČR díváte vy? Mohlo by se šrotovné – nebo v budoucnu nějaká podobná dotace – stát cestou k prosazení alternativních pohonů?

10 Comments on “Zavede Česká republika šrotovné?”

  1. Já ho chci
    Líbí se mi

    Já ho chci

    Líbí se mi představa, že díky nahrazení několika desítek tisíc narezlých starých šunek s velkou pravděpodobností klesne počet nehod a přesune se část lidí z kategorie těžce zraněných do lehce zraněných (a mj. se tím sníží náklady najejich léčbu,které také platíme všichni).
    S názorem, že „je to narychlo“ a tudíž si lidé koupí malá a levná auta,zatímco jinak by si koupili dražší nesouhlasím – šrotovné je zatím v nedohlednu a už o něm snad všichni vědí a každý s pojízdným vrakem si už určitě řekl, jestli by „do toho šel“ a tím pádem i jaké auto by si pořídil. Mě osobně téma šrotovného posunulo od úvah o cca 4r starém autě z bazaru ke koupi auta nového a paradoxně asi ani na šrotovné nepočkám-podle toho,jak to bude vypadat s termínem zavedení.
    Předpokládám,že díky naší krásné české závisti by se mohl tento segment rozhýbat na dlouho .. něco jako „podívej stará, ten trouba odvedle co měl tu hnusnou stodvácu si koupil novou Oktávku, tak teď je ta naše 5 let stará šunka nejhorší na sídlišti, tak to teda né!“ :-))

    Těšme se na svá nová, krásná, ekologická a bezpečná autíčka 😉

    1. A je správné měnit auta
      A je správné měnit auta po pěti letech? Byť by měly CO2 90 g (což nebudou mít)? Záleží na úhlu pohledu. Novější auto je jistě bezpečnější, bude mít nižší spotřebu atd… ALe je to podpora spotřeby… Se šrotovným tedy nesouhlasím. To, že by na silnici mely jezdit bezpečné vozy, bvy si měla vynutit policie a dopravní inspektoráty prostřednictvím technických kontrol.

      A propos: Mám patnáct let starý bicykl, přidá mi stát na nový? Ještě ekologičtější? 😉

    2. znam lidi kteri jezdi
      znam lidi kteri jezdi „“stodvacou““ ale najezdi rocne par km, auto maji ve stavu lepsim nez mnoho sluzebnich aut, emise jsou v normach pri kterych bylo auto vyrobeno, bezpecnost se tu resi jen ta pasivni, coz svedci o tom ze nasi ridici jezdi s prominutim jako dobytek (dobytku se omlouvam ze jsem ho urazil)a nic jim nerika aktivni bezpecnost, z te „“stodvacitky ci favorita“ je aspon videt na silnici na kazdou stranu

      ti kteri najezdi kolem 5tis km rocne nejezdi ze by je to bavilo, ale na nakup a k doktoru, dokazi si rozmyslet jestli jet nebo nejet pro kazdou hloupost jak je mnoho lidi zvyklych

      ti si nove auto kupovat nebudou, je to holy nesmysl, nova auticka muzou byt hezka, kazdopadne s ekologii to nema moc spolecneho v pripade takovychto km rocne, bezpeci je nutno brat vazne ale abychom brzo nejezdili v transporterech, bezpecnost je siroky pojem tak opravdu nedoporucuji uvazovat jen pasivni bezpecnost

      kapanek jsem se rozepsal, ale mohl jsem napsat vic…

  2. Šrotovné je hovadina na
    Šrotovné je hovadina na n-tou… Využije to jen úzká skupina lidí, ty nejhorší vraky to z ulic stejně nedostane (nejchudším nepomůže ani šrotovné).

    Cílovkou bych se svým 18 let starým favoritem měl být i já. Ale – bude ekologické sešrotovat favorita, se kterým ročně ujedu maximálně 5000 km a místo toho koupit nějakého spalovače? Ano, měl bych méně zplodin a tak, ale to auto se musí vyrobit a při tom vznikne spousta zplodin… Takže si říkám, že slušně opečované, byť staré auto, s nímž se nenajezdí moc, je lepší nechat, než kupovat nové.

    Navíc souhlasím s ostatními názory – někteří lidé vozy nakoupí, byť to vlastně nepotřebují (ale nevyužijte nabídky dotace několika desítek tisíc). Nakoupí teď, ale nenakoupí za 2-5 let. Takže teď se trochu pomůže, ale srazí se budoucí poptávka. Vydělají výrobci a dovozci, ale podle mě je to i z jejich strany krátkozraké. Lidi jsou nuceni jednat nyní, takže si to nemohou tolik promyslet a nakoupí převážně nejlevnější vozy. Kdyby kupovali v běžném režimu, část by jich investovala do větších (dražších) vozů (s vyšší marží pro výrobce).

    Když už chtějí něco podpořit, mají podpořit alternativu, která přinese něco nejen vlastníkovi, ale i jeho okolí. Proč tedy prachy na šrotovné nedají provozovatelům MHD na nákup CNG busů? Stejně tak by mohli zadotovat provozovatele sběru tříděných odpadů, aby měli CNG sběrné vozy. A dala by se najít řada dalších opatření, kde nepodpoří vybrané jedince ze střední třídy, ale kde dotace přinese užitek širší vrstvě.

  3. Dobrý den všem.
    Podpora

    Dobrý den všem.
    Podpora čehokoli z veřejných peněz je – a pravděpodobně i do budoucna bude 🙂 vždy velice problematickou záležitostí. Vezme se totiž část našich společných daní a tyto se dají k dispozici určité skupině lidí, kteří je na základě zadaných kritérií zužitkují. Pravidla jsou výsledkem jednání různých lobby zastupující kupující,prodávající,výrobce a státu který poskytuje veřejné peníze. Dotace nikdy díky tomu nemohou jevit jako správné, nebo řekněme spravedlivé pro všechny. Někomu budou vyhovovat více, někomu méně. To je ale normální.Nejdůležitější ale je, že se konečně něco konkrétního řeší, nemyslím tím peníze, ale náhled na věc.
    Všimněte si obrovského posunu, který se udál za posledních deset let! Proto si myslím, že směr je správný i když si někdo pomúže:-) Ještě jeden postřeh. Všimli jste si, jaký nástup elektra se projevuje u amerických automobilek? Pokud by tento pokrok byl urychlen stávající recesí, tak recesi tleskám,i když to bolí. To ostatně každá změna.

  4. Stejně jako Dalibor
    Stejně jako Dalibor nesouhlasím se šrotovným. Byl bych ho ochoten akceprovat pokud by bylo určeno na podporu elektromobilů popřípadě PlugIn hybridů. Šrotovné takto vede jen k zahlcení možných zákazníků, kteří by si mohli koupit elektromobil nebo PlugIn hybrid jakmile se dostanou na trh. Zároveň udržuje při životě automobilky, které se zkostnatěle drží starých technologií a odmítají vyrábět auta nezávíslé na ropě. Přitom ti co si teď kupují nové auto se spalovacím motorem se budou za pár let (až zase vyletí ropa nad $150 za barel) tlouct do hlavy.

  5. Jakmile jsem si přečetl
    Jakmile jsem si přečetl tento článek. mel jsem sto chutí napsat to je přece úplná blbost… Pak jsem si přečetl názor Dalibora a plně s ním soulasím.
    Je to jen dočasná injekce, která vyčerpá státní kasu zadluží lidi a po vyčerpání příspěvků klesne prodej pod hranici dosavadního průměru takže v konečném důsledku to může napáchat mnohem víc škod jak užitku. Nehledě na to, jak už můžeme pozorovat na slovensku, při obrovském nákupu nových aut prodejci nestíhaji dodávat je jen omezený výběr a jsou to vse jen auta malých tříd.
    Naopak logický přístup se mi zdá odpočet DPH bez nutnosti přepážky. Je to dlouhodobý program lidí ušetří víc peněz než doteď a prodávat se bude téměř celý sortiment vozů. V končném závěru se může dlouhodobě zvýšit prodej i výroba.
    Investice do alternativních pohonu není u nás tak medializovaná a proto jsou v této oblasti politici zatím v opozici. Za krok v před bych považoval příspěvek na hybridní vozy jenž už v ČR jezdí a mělo by jich jezdit více. Kdyby nemalé dávky na tyto vozy zavedli i v ostatních státech velice by se urychlil vývoj elektromobilu jeho cena.

  6. Šrotovné je pěkná
    Šrotovné je pěkná blbost.Jde jenom o špinavý kšeft.Nakoupíme nová auta, za chvilku je kupovat přestanem, zastaví se výroba a jsme tam kde jsme byli. Je to jen plýtvání energií a materiálem na výrobu novejch aut a taky pěkná nespravedlnost-někdo kdo se o svoje auto stará za něj dostane stejně jako ten kdo ho nechá dojezdit až je z něho skutečně šrot!? Mělo by se investovat do nových technologií a alternativních zdrojů-elektromobily, vodík, bioplyn, hybridy. Za pár let nebudem mít na benzín a nová auta nám stejně budou naprd.Furt děláme stejnou chybu-žijeme stylem „tady a ted“.Musíme uvažovat taky do budoucna! Když už jsme u toho, mnohem lepší by bylo investovat do stavby nízkoenergetických domů.Byla by práce a měla by smysl. Ušetřili bysme peníze i náš vzduch.Bydlení se přece týká nás všech!

Napsat komentář