Nulová silniční daň pro ekologická vozidla

Kromě mnoha dalších změň, které automobilisté zažijí v letošním roce (ekologický poplatek), se mohou těšit také na nulovou silniční daň pro ekologicky šetrná vozidla. Od 1.1.2009 jsou podle novely zákona o silniční dani od tohoto poplatku osvobozeny hybridy, elektromobily, či auta na plyn. Navíc jsou osvobozeny také automobily na biopalivo E85. Osvobození se vztahuje u vozidel s pohonem CNG na užitková a nákladní vozidla do 12 tun a všechna vozidla pro dopravu osob. Provozovatelé autobusů městské hromadné dopravy a veřejné dopravy a podnikatelé využívající k pohonu vozidel stlačený zemní plyn, tak získají další podstatnou výhodu snižující náklady. Vláda tak splnila další z úkolů, které si předsevzala v rámci Národního programu snižování emisí České republiky. Ten byl schválen již v červnu 2007 a kromě novelizace zákona o silniční dani zahrnuje i záměr přípravy Programu obnovy vozového parku veřejné správy za tzv. „čistá“ vozidla, kdy v roce 2014 by mělo být 25 % vozidel státní správy obměněno za „čistá vozidla“, mezi která samozřejmě vozidla s pohonem CNG patří.

koncept elektromobilu Scarab

Scarab – unikátní koncept „skládačky“

Mladý designér s předlouhým jménem David Miguel Moreira Gonçalves přišel s návrhem konceptu vozítka pojmenovaného Scarab. Jedná se o super-kompaktní , který může přizpůsobovat svůj tvar aktuálním potřebám provozu na silnici nebo ve městě. Může být poháněn bateriemi, nebo . Také je vybaven řadou senzorů, laserů a další elektronikou, která upozorňuje řidiče na blízkost chodců, jiných vozidel, případně mu může zobrazovat přes internetové bezdrátové spojení data o aktuální situaci na silnici. Navíc může být elektromobil Scarab velmi široce přizpůsoben vkusu svého majitele a využit v – např. v takovém systému, kdy by si jej lidé mohli veřejně podobně jako , viz. obrázky uvnitř článku.

Biojet I

První komerční let na biopalivo

Letecká doprava má své charakteristické rysy – rychlost, pohodlí, ale také enormní emise a vysokou spotřeba paliva. Aerolinky si problém uvědomují, a tak jsou palubní katalogy prošpikovány různými „zelenými“ zajímavostmi, aby si alespoň trochu vylepšily image. Mnohdy se dokonce dá k letence pořídit jakýsi „zelený příplatek“, který má poté směřovat na nějaký „zelený projekt“. Skutečné řešení je však jediné – snížit spotřebu (potažmo emise) a tím i zátěž pro životní prostředí. Mohou pomoci biopaliva?

Zhruba před rokem přeletěl americkou Nevadu letoun Biojet I tankující 100% biopalivo. Tento týden si společnost Green Flight International troufla se stejným letadlem na pokoření 2500 mil po Spojených státech – třetinu na 50%, zbytek na 100% biopalivo. Už na příští rok je potom naplánovaná cesta kolem světa. ČTĚTE DÁL …

DHL jezdí s vozy na zemní plyn

Společnost DHL Express rozšiřuje služby ekologického doručování zásilek. Její vozový park v České republice se do konce roku rozroste o další čtyři vozidla s alternativním pohonem na zemní plyn. Celkem bude DHL Express v České republice provozovat pět vozidel značky Opel Combo CNG. Vozidla budou jezdit v Praze, Ostravě a Olomouci.

DHL Express tak prověřuje, zda jsou vozidla šetrná k životnímu prostředí schopna dlouhodobě nahradit v současnosti používaný vozový park. Vychází tím rovněž vstříc zákazníkům, kteří požadují služby šetrné k životnímu prostředí. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než vozidla s klasickým pohonem. A to nejen sledovaných škodlivin – oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, oxidu uhličitého, pevných částic, ale i karcinogenních látek – polyaromatických uhlovodíků, aldehydů a aromátů včetně benzenu. Oproti benzinu zemní plyn nabízí potenciál 20 až 25procentního snížení emisí CO2.

Climax

Britský bio-sporťák Climax na ethanol

Climax je nový britský otevřený dvoumístný sporťák automobilky Climax Cars inspirovaný legendárním závodním vozem F1 Cooper Climax T51. Zvláštností Climaxu je fakt, že dokáže jezdit na bioethanol. Jedná se o čistě britský automobil inspirovaný bohatým dědictvím tamního motorismu, sporťák budoucnosti, vyrobený ručně s maximální péčí. Pod kapotou tepe nejnovější agregát značky Subaru, který pohání zadní nápravu. Šasi je vyrobeno z odlehčeného hliníku, karoserie pak z hliníku nebo karbonových vláken. Bohatí zákazníci si budou moct vybrat z různých typů motorů, převodovek, barev i vybavení interiéru. Climax má však především odkazovat ke starým automobilům ze závodů jako Le Mans. Jak se vám sporťák líbí?

Climax

skládka

Nafta z odpadků ve Španělsku

Biopaliva vzbuzují vášnivé diskuse hlavně v souvislosti se zvyšováním cen potravin. Není divu, první generace vyráběná z potravinářských surovin asi opravdu nemá valnou budoucnost. O to více potěší jakákoli zpráva týkající se dalšího vývoje biopaliv tím správným směrem.

Tým španělských vědců ze společnosti Ecofasa právě oznámil svůj úspěch spočívající v přeměně komunálního odpadu na bionaftu. Pomocí bakteriálního rozkladu se přes mastné kyseliny vědci dostali až k produkci výše zmíněného biopaliva.

Ředitel společnosti prohlásil, že se jedná o plně biologický proces, který je udržitelný, ačkoli výtěžek paliva zatím není takový, jak by si představovali – 1 litr/10 kg odpadu. Oznámení neuvádí energetickou potažmo ekonomickou náročnost přeměny, nezbývá tedy než veřit tvrzení, že během 3 – 4 let bude takový proces životaschopný. Jezdit na energii z odpadků, které by jinak skončily zakopané v zemi je přeci lákavé!

Trident Iceni

Trident Iceni – bílý rytíř na bionaftu

Malá britská automobilka Trident Vehicles představila svůj nejnovější vůz Trident Iceni. Jedná se o malý sportovní roadster, který vyniká hned v několika ohledech. Především svým výkonem až 550 koní při 3800 otáčkách za minutu. Taková sílá umožňuje sporťáku zrychlit z 0 na 100 km/h během 3,9 s a dosahovat maximální rychlosti až 260 km/h. Co je na tom všem ale nejlepší – Trident Iceni jezdí na jakýkoliv typ bionafty bez poškození záruky a se spotřebou pohybující se kolem 4 l/100 km, někdy i méně. To je pro V8 motor o obsahu 6,6 l vpravdě úžasná hodnota.

Tým Trident zatím investoval do vývoje svého nového automobilu 2,3 mil. liber, přesto stále hledá další finance na to, aby mohl svůj sporťák dostat mezi lidi. Jeho cena nebude zas tak přemrštěná – asi 75 000 liber, tedy asi 2 250 000 Kč. Na jednu nádrž má podle tiskové zprávy zvládnout Trident Iceni až 3200 km (!?), navíc zbude spousta místa pro zavazadla a golfové hole. No, skoro se tomu ani nechce věřit, stejně jako některým dalším specifikacím tohoto krásného sportovního vozu, ale prozatím se nemůžeme odvolávat na nic jiného než tvrzení výrobce. Ten už nyní přijímá předobjednávky, takže to nejspíš s výrobou myslí opravdu vážně.

Trident Iceni

IBM Automotive 2020

Automobilový svět roku 2020 podle IBM: všude samé hybridy

Společnost IBM, to není jen gigant v oblasti výpočetních a komunikačních technologií. Tahle nadnárodní společnost fušuje takřka do všeho a v poslední době čím dál tím více také do oblasti životního prostředí. Divize IBM Institute for Business Value, tedy část IBM zaměřená na obchod, vydala nedávno zprávu nazvanou „Automotive 2020“. V ní nabízí velice zajímavý pohled na automobilový svět roku 2020, který se velmi podobá předpovědím automobilek jako je Volkswagen a další. Ze zprávy plyne, že zákazníci budou mít výrazně odlišné požadavky na osobní dopravu. Důraz bude kladen především na ekologickou zátěž automobilů a jejich šetrnost. Podle zástupce jednoho evropského prodejce automobilů se „V příštích 10 letech dočkáme více změn, než za posledních 50 let.“ Podle IBM se zcela změní pojetí mobility tak jak ji známe dnes. Vyvinou se také nové obchodní modely (nejspíš zejména v souvislosti s elektromobily) a nové metody propojení se zákazníky. Důležitý bude pojem „inteligentní automobil“, kdy dopravní prostředky nabídnou takřka nerozeznatelný přechod z života uvnitř vozu do života vně vozu.

IBM předpokládá, že všechny vozy v roce 2020 budou hybridní – ať už plně, nebo jen částečně. Jen málo se podle analytiků prosadí vodíkový pohon a biopaliva jako je ethanol podle nich ještě musí projít výrazným rozvojem. Naopak elektromobily mají být už v roce 2020 zcela běžnou záležitostí. IBM očekává, že například spotřeba se do roku 2020 průměrně sníží na 65%, emise na 97 g/km a recyklovatelnost vozu na 88%. Otázkou je, zda analytici IBM vzali do úvahy také rozvojové země jako je Indie, Čína a další rostoucí ekonomiky, kde se hlad po automobilech bude v následujících letech zvyšovat vysokým tempem.

Britské supermarkety prodávají bionaftu

Řetězec britských supermarketů Morrisons začal u pěti desítek svých čerpacích stanic nabízet bionaftu B30. Ta se skládá ze 30% z bionafty a ze 70% z klasické nafty, jedná se o jednen z nejvyšších komerčně dostupných a automobilovými výrobci schválených mixů. Například Peugeot a Citroen potvrdili, že všechny diesely vyrobené za poslední dekádu dokáží na B30 bez problémů jezdit. V poslední době se ale často objevuje skepse ohledně biopaliv obecně. „Náš nový B30 se z 50% skládá z recyklovaného oleje na vaření a z druhé poloviny z rostlinných olejů, konkrétně řepky olejky, vše je to britská produkce,“ řekl Phil Maud, ředitel oddělení pohonných hmot řetězce Morrisons, a pokusil se tak alespoň částečně biopaliva ospravedlnit. Také ČR zavedla nedávno povinně podíl biosložky v naftě s cílem prosadit biopaliva a splnit cíle EU, jedná se ale pouze o jednotky procent.

Bakterie v biopalivech ničí motory

Biopaliva vzbuzují již řadu let vášnivé diskuse. Diskutabilní je jak jejich ekonomický, tak ekologický přínos. Odpůrci často poukazují na skutečnost, že používání biopaliv může poškodit nenávratně motor, příznivci argumentují snížením závislosti na ropě.

Špatná zpráva pro řidiče (a dobrá pro odpůrce?) přišla z Velké Británie. Podle serveru Autoexpress.co.uk se totiž v naftě s povině přimíchávanou biosložkou obevují bakterie, které zanesou palivový systém, což může následně způsobit poškození motoru a přinést nemalé náklady na opravu.

Rozhovor: auta na olej

Biopaliva jsou stále velmi aktuálním tématem. Přinášíme proto rozhovor s Tomášem Volným, jednatelem společnosti RapidOil, která se zabývá přestavbami automobilů na pohon olejem a obecně technickým využitím rostlinného oleje v dopravě a energetice.

Čím vás zlákala oblast alternativního olejového pohonu a jak dlouho už se jí (jako firma/jednotlivec) věnujete?

Prvně jsme s tímto pohonem dieselu setkali na začátku roku 2005 při realizaci zakázky jiné naší firmy v Německu, zde jsme také zakoupili první komponenty. Komponenty jsme podle německého návodu instalovali a od té doby jezdíme na rostlinný olej. V témže roce jsme na tento účel založili RapidOil. Tato firma se realizuje v oblasti technického nasazení rostlinného oleje v dopravě a energetice.

energie z půdy

Slunce produkuje 1000x víc energie na akr než bionafta

Magazín EV World přinesl aktuálně zajímavý článek srovnávající energetickou výtěžnost jednotlivých typů rostlin při zpracování na biopalivo. Pokud byste jeden akr půdy osadili sójou a tu přeměnili na bionaftu, mohli byste pak na ni ujet za rok zhruba 3800 km. Několikanásobně více energie v sobě ukrývá kukuřice přeměněná na (28 800 km). Následuje – jeden akr by „dal“ 288 000 km. Zajímavé je, že v případě mořských řas by to bylo ještě více, a to 592 000 km. Zdaleka nejvíce by ale bylo možné z 1 akru půdy získat při zapojení , a to pro ujetí až 3 600 000 km.