Je tomu teprve pár dnů, co přinesli informace o tom, že Nissan se zjevně velmi angažuje v oblasti elektromobilů a jejich bezdrátového dobíjení. Kromě toho v článku zazněla také informace o tom, že Nissan se chce stát jedničkou v oblasti elektromobilů a v letech 2010–2012 přijít s širokou nabídkou různých typů elektromobilů. Redaktoři magazínu Gas 2.0, kteří měli možnost zúčastnit se autosalonu v Los Angeles, zjevně kouzlu Nissanu také propadli.
Podle jejich nejnovějšího článku má Nissan velmi dobře nakročeno k tomu stát se nejen jedničkou v oblasti elektromobilů, ale dost možná jednou z předních automobilek budoucnosti. Dnes mu patří sedmé místo na světě po konsorciu PSA Peugeot Citroen. Nicméně plány na uvedení prvních elektromobilů na trh v Japonsku a v USA už v roce 2010 jsou údajně velmi reálné. Ostatně, odpovídají tomu i široké snahy v oblasti spolupráce s lokálními vládami. Aktuálně například Nissan navázal úzkou spolupráci se samosprávou amerického státu Oregon, což slavnostně ohlásil ředitel Nissan Carlos Ghosn právě na autosalonu v Los Angeles.
Společně vytvoří celostátní síť dobíjecích stanic, které se stanou základem pro rozvoj ZEV (Zero Emission Vehicles – automobilů s nulovými emisemi). „Společně vytváříme podmínky, které přimějí spotřebitele přemýšlet nad elektromobily jako atraktivní volbou, která je dobrá pro životní prostředí,“ řekl k tomu Ghosn. Důležitou roli v tomto projektu hraje také distribuční společnost Portland General Electric, která už začala pomalu budovat testovací infrastrukturu a brzy získá testovací elektromobily. Není bez zajímavosti si připomenout, že Renault-Nissan Alliance, společný podnik japonské a francouzské automobilky, už podobné iniciativy zažehl také v Dánsku, Izraeli, Portugalsku, Japonsku (prefektura Kanagawa) i Francii (ve spolupráci s rozvodnou společností EDF). Často ve spolupráci se společností Project Better Place podnikatele Shaie Agassiho.
Právě tohle má být podle magazínu Gas 2.0 jeden z důvodů, proč je Nissan o tolik napřed před svými konkurenty jako je Mitsubishi – tahle japonská automobilka také pilně pracuje na svých elektromobilech, jako je například Mitsubishi i MiEV, nicméně ve spolupráci s místními samosprávami či vládami států zaspala. Stejně jako „velká trojka“ amerických automobilek Ford, General Motors a Chrysler, které se dnes potácejí v problémech a jen tak se z nich nevyhrabou.
První elektromobily dostupné v roce 2010 mají stát kolem 22-25 000 dolarů (v přepočtu asi 440 000 – 500 000 Kč) a mít dojezd minimálně 160 km. Do roku 2012 pak Nissan nabídne celou řadu dostupných elektromobilů v různých třídách – sedany, minivany, sportovní automobily a další. Údajně celý obchodní plán automobilky byl přepsán s ohledem na elektromobily (či jiné typy ZEV). Zároveň tímto směrem orientují také své nejlepší inženýry i marketingová oddělení, prakticky celou společnost. Ba co víc, Nissan se se svými plány nijak zvlášť netají a svým způsobem funguje jako „open source“ v případě softwaru. Ostatně, to je také jediná cesta, kudy může rozvoj elektromobilismu skutečně jít. Naproti tomu třeba BMW se svým Mini-E dělá až nepříjemné tajnosti a hodlá jej zatím pouze půjčovat.
Infrastruktura dobíjecích stanic pro elektromobily začíná růst také v oblasti Bay Area v Kalifornii. Nedávno se na tom dohodli tamní guvernér Arnold Schwarzenegger a starostové měst San Francisko, San Jose a Oakland. Nový úsvit elektromobilismu? A zároveň také jedna z cest kudy ven ze současné globální ekonomické krize?
5 Comments on “Stane se Nissan světovou automobilkou č.1?”
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Čeněk, např. jezdíme na
Čeněk, např. jezdíme na elektroskůtru (podobný jako 50 ccm) za zhruba 5Kč/100Km. Nezapočítávám baterie, které vydrží asi 5 let(PB).
Zajímalo by mě kolik
Zajímalo by mě kolik stojí 100km jízdy takového auta, kolik energie se spotřebuje. Nemám nejmenší představu, jestli to je levnější než benzínová (naftová) auta.
hodne bude zalezet na stylu
hodne bude zalezet na stylu jizdy, odhaduji od 40kc/100km výše
jeden z tech hybridu pokud
jeden z tech hybridu pokud jeden pouze na eletrinu tak ma spotrebu 0,2kc/km coz je uzasne.
Bohuzel je nutno do teto ceny promitnou vyssi porizovaci naklady takoveho automobilu, takze pak je cena jizdy neco jako s plynem, ovsem je jasne ze s rozsirenim elektromobilu a rozvojem technologie zacne cena akumulatoru strme padat, takze akumulatory nevyjdou na 100.000,- ale treba na 7000,-.
Stejne jako to bylo pred lety s LCD technologii displey pred lety… v zacatcich se 19″ monitor nesehnal pod 30.000,-, dneska koupite 24″ za 8.000,- a to s mnohem lepsim parametry.
Elektromobil Peugeot 106,
Elektromobil Peugeot 106, vozidlo koncepčně staré 20 let,
kterých jezdí na našich silnicích převážná většina,spotřebuje na 100 km cca 10-15 kWh energie, což odpovídá pro představu asi jednomu a půl litru nafty.Není to však pouze o ceně, elektřina je a může být plně obnovitelná na rozdíl od ropy.
To také není vše, kdo si vyzkoušel jízdu elektromobilem,žasne…