Francouzské jádro od EDF? Řada problémů a spolupráce s Ruskem
Jedním z klíčových témat návštěvy francouzského prezidenta Emmanuela Macrona v Praze byla snaha podpořit francouzskou státní EDF.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Jedním z klíčových témat návštěvy francouzského prezidenta Emmanuela Macrona v Praze byla snaha podpořit francouzskou státní EDF.
Toyota Prius plug-in hybrid bude na trhu už začátkem příštího roku. Po celém světě ale už dnes jezdí stovky prototypů. Jeden jsme testovali i my. V Londýně to byly dvě desítky. Jaké jsou výsledky výzkumu automobilky Toyota?
První výročí od spuštění pilotního projektu provozu hybridních vozů s technologií plug-in ve Štrasburku přináší jednoznačné poselství: pozitivní zkušenosti uživatelů. Do rozsáhlého zkušebního provozu spuštěného 27. dubna 2010 ve Štrasburku byly nasazeny hybridní vozy Toyota s technologií Plug-in (PHV), včetně dobíjecí infrastruktury určené pro partnery z veřejné i soukromé sféry působící ve Štrasburku a jeho okolí.
Společnosti Toyota a EDF předaly v pátek 18. března pařížskému magistrátu klíčky od tří vozů Toyota Prius Plug-in Hybrid. Během následujících tří let budou tato vozidla využívat nejrůznější odbory pařížského magistrátu s cílem ověřit životaschopnost této technologie a získat praktické zkušenosti s touto alternativou řešení trvale udržitelné mobility v rámci hlavního města Francie.
Toyota ve spolupráci s francouzskou energetickou společností EDF a městem Štrasburk dnes spustila velký pilotní projekt praktického používání plug-in hybridních vozů ve Štrasburku. Projekt zahrnuje cca 100 hybridních aut do zásuvky, včetně příslušné dobíjecí infrastruktury, které budou využívat organizace z veřejné i soukromé sféry ve Štrasburku a okolí.
Elektromobily jsou dnes v kurzu po celém světě. Americké Ministerstvo energetiky dává miliardy na jejich vývoj a výzkum a výstavbu továren. Dokonce ani český ČEZ nechce zůstat a spouští projekt FutureMotion. Británie mezitím vyčlenila v přepočtu 800 mil. Kč (£25 mil.) na velký projekt testování elektromobilů v reálném provozu. Hlavní roli zde mají hrát vozy Mini E a především Mitsubishi i MiEV. Testů se opět zúčastní především zástupci průmyslové sféry, akademici, energetické společnosti. Zmíněných 25 mil. liber je určeno na urychlení vývoje elektromobilů a dalších typů nízkoemisních automobilů. Do projektu se zapojí také energetická společnost EDF Energy. Zároveň s elektromobily se testují také plug-in hybridy Toyota Prius.
Francouzská automobilka Renault a energetická společnost EDF se údaně posunuly do další fáze spolupráce na vývoji elektromobilů. Uzavřely dohodu týkající se nabíjecího systému, který umožní komunikaci mezi dobíjecími stanicemi a elektromobily skrze to co nazývají „PLC“ (power line communication – komunikace skrz elektrické vedení). Díky tomu bude možné snadno vyměňovat data o identifikaci vozidla a placení přímo přes dobíjecí kabel. Jednoduše řečeno je to celé o maximálním uživatelském pohodlí pro řidiče a co moná nejnižších nákladech pro výrobce stanic i automobilů. Renault nyní bude technologii testovat a zajišťovat kompatibilitu se všemi svými budoucími elektromobil. Už letos na autosalonu Frankfurt chce představit tři.
Toyota kolem svého nového Priusu čeří vodu jak se dá. Už v pondělí oznámila automobilka, že má jen v Japonsku přes 80 000 předobjednávek. Právě včera se také nová Toyota Prius, už třetí generace hybridního automobilu, začala v Japonsku prodávat. Cena je proti předchozí generaci dokonce o zhruba v přepočtu 60 000 Kč nižší, zejména v reakci na konkurenční hybrid Honda Insight. Toyota chce prodat každý měsíc alespoň 10 000 kusů. V Evropě a Americe půjde nový Prius do prodeje už tento měsíc. Celosvětově chce Toyota prodat v roce 2010 na 400 000 nových Priusů. Podle agentury JPMorgan Securities bude v roce 2018 alespoň jedno z deseti prodaných aut hybrid, očekává se celkový prodej necelých 10 mil. hybridů každý rok.
Od 8. června bude v Japonsku v prodeji především pro firemní zákazníky také starší model Priusu, nově označený jako Prius EX, cena je přitom hruba o 160 000 jenů nižší než v případě nového Priusu. Měsíčně chce prodat 2000 kusů a prti Insight boduje především luxusním vybavením, jako jsou například dva airbagy či klimatizace. Nikde jinde než v Japonsku se ale „nové staré“ Priusy prodávat nebudou. Naopak, v Evropě nabídne Toyota koncem letošního roku k pronájmu plug-in verze těchto hybridů. Celkově jich má být asi stovka, celkově do roku 2010 má po světě jezdit rovná pětistovka plug-in hybridních Priusů. Jako první se svých kousků dočkají nejspíš Německo a Nizozemí, případně Británie. „V budoucnosti budou plug-in hybridy skvělým doplňkem Priusu,“ píše se trochu podivně v tiskové zprávě. Narozdíl od prvních generací Chevy Voltu bude plug-in Prius, ač obdařen velmi krátkým dojezdem pouze na elektřinu, schopný komunikovat s rozvodnou sítí. V Evropě údajně Toyota testuje své plug-iny ve spolupráci s EDF dokonce už od roku 2007.
A zajímavost nakonec. Britská armáda si pronajala 50 vozů Toyota Prius pro svou „bílou flotilu“ administrativních automobilů. Ta celkem čítá na 6600 vozů takže padesát hybridů není žádné terno a gumy se zjevně jen snaží držet krok s dobou (a možná ušetřit kapku benzinu), ale tak alespoň něco. Mimochodem, na stránce www.toyota.com/prius-hybrid/ si každý může postavit/nakonfigurovat svého vlastního Priuse.
Je tomu teprve pár dnů, co jsme informovali, že General Motors volají po standardizované zástrčce pro dobíjení elektromobilů. Hle, dohoda je zde! Předení výrobci automobilů i energetické společnosti se dohodly na jednotném standardu zástrčky/zásuvky pro auta poháněná elektřinou. Ohlásila to mluvčí německé energetické společnosti RWE. Tříhrotá zástrčka je schopna dobíjet napětím až 400V, což by mělo umožnit dobíjet elektromobily a plug-in hybridy v řádu minut. K dohodě se prozatím hlásí několik velkých automobilek včetně Volkswagen, BMW, Ford, General Motors, Fiat, Toyota a Mitsubishi, plus energetické společnosti Eon, Vattenfall, EDF, Npower, Endesa, Enel a samozřejmě RWE. Prozatím není jasný časový rámec, během něhož by měl být standard jednotlivými automobilkami adoptován. Je jasné, že záleží na tom jaké modely mají v přípravě. Už tento týden se však zástupci zmíněných firem sejdou v Detroitu na kongresu Společnosti automobilových návrhářů, kde budou diskutovat další detaily.
Renault vidí v elektromobilech velkou budoucnost. Zkušenosti s výrobou malých městských automobilů má, stejně jako se samotnými elektromobily, a tak pro něj nejspíš nebude problém představit ve správný čas konkurenci řadu nových elektromobilů od japonských i dalších firem. Prozatím si však nejspíš nechává vše pro sebe a připravuje si pro tento nástup půdu. Včera jsme psali, že Renault podpoří rozvoj elektromobilismu ve Španělsku. Ale zdaleka nejen tam. S francouzskou energetickou společností EDF se taktéž dohodl na rozvoji osobních dopravních systémů s nulovými emisemi. EDF má už dnes jednu z největších flotil elektromobilů na světě. EDF bude společně s Renaultem, který své elektromobily vyvíjí ve spolupráci s Nissanem v rámci Renault Nissan Alliance , pracovat na prosazení elektromobilů v masovém měřítku. Cílem celého programu je vybudovat infrastrukturu potřebnou pro provoz elektromobilů aby v roce 2011, na kdy je plánováno uvedení prvních komerčních elektromobilů (nejspíš je myšleno od Renaultu, ale právě v téhle době je uvede i celá řada dalších automobilek) bylo vše připraveno a zákazníci si mohli užívat nových možností osobní dopravy. Ve stejné době budou elektromobily vyvíjené v tandemu Renault-Nissan dostupné v Izraeli, Dánsku, Portugalsku, americkém státě Tennessee a prefektuře Kanagawa (Japonsko).