Uplynulou neděli bychom právem mohli označit za největší letošní svátek motorsportu. Vozy formule 1 se proháněly v ulicích Monte Carla, kde se jezdí nejprestižnější podnik seriálu. V ten samý den se jel navíc i nejslavnější americký motoristický závod – 500 mil v Indianapolis.
foto: Indy 500
Už 96. ročník slavného závodu se stal vítězným pro skotského závodníka Daria Franchittiho, který tak navázal na své triumfy z let 2007 a 2010. Pojďme se ale spíše podívat na zajímavosti, které letošní závod provázely z technologického hlediska.
Závod 500 mil v Indianapolis se jezdí v rámci seriálu Indy Car, kde letos všechny týmy používají šasi pocházející z výroby italské Dallary. Nová specifikace pro letošní sezonu nese označení DW12 a právě nástup nového DW12 znamenal i premiéru biopaliv v Indy Car.
VIDEO: Ferrari FF s výkonem 875 koní jezdí na bioethanol!
Test: Škoda Octavia 1.6 MPI Multifuel – jak se v Česku jezdí na bioethanol
Všechny týmy nově používají pro své vozy jako palivo biolíh E85 (směs 85 % bioetanolu a 15 % benzínu). Nejinak tomu tedy bylo i v Indy 500.
Marketingoví stratégové připomněli, že v souvislosti s tak prestižní akcí, jako je účastní bývalých pilotů F1 Rubense Barichella a Jeana Alesiho okořeněná Indy 500, jde pro biopaliva o skvělou reklamu.
Udržitelná paliva čeká v Americe slibná budoucnost a desetitisíce diváků v Indianapolis se mohly přesvědčit, že s vozy spalujícími E85 nebyly na dráze sebemenší problémy.
Navíc týmy otevřeně přiznávají, že jim tato alternativa pomáhá šetřit náklady. Jde tedy o skvělý impuls pro tankování s úsporami i vůči americkým rodinám.
E85 a E15 mají během poslední doby v americké závodní sérii opravdu obrovský úspěch. Jejich spalování produkuje nižší emise oxidu uhličitého (až o 70 %) a navíc nabízejí vyšší výkon. Síť čerpacích stanic v USA, kde je možno bioetanol natankovat, se stále rozrůstá a série Indy Car může tomuto trendu jen a jen napomoci.
Na českých čerpacích stanicích můžete v dnešní době natankovat biolíh E85 stále o zhruba 10 Kč levněji než klasický benzín. Nutno však podotknout, že běžným, na E85 nepřipraveným autům čistý bioetanol rozhodně „nechutná“.