Tým Peugeot TotalEnergies představuje nový Peugeot 9X8 ve verzi 2024. Tento hybridní závodní vůz má za sebou už několik tisíc testovacích kilometrů.
První kompletní sezóna ve vytrvalostním šampionátu FIA přinesla povzbudivé výkony v Le Mans a první umístění na stupních vítězů v Monze. Pro letošní sezónu prošel vůz Peugeot 9X8 výraznými změnami, aby mohl v roce 2024 sehrát zásadní roli v mimořádně konkurenční kategorii Hypercar, v níž se představí devět výrobců a devatenáct prototypů.
SOUVISEJÍCÍ: Peugeot 9X8 Hybrid Hypercar: ztělesnění rychlosti
Ve své první verzi byl Peugeot 9X8 navržen tak, aby splňoval technické předpisy stanovené pro sezónu 2020/2021. Mezi fází návrhu a závodní premiérou v létě 2022 se však předpisy změnily, což otevřelo možnosti zlepšení výkonu v některých oblastech. Některé konstrukční parametry byly revidovány s cílem maximalizovat jejich potenciál a dosáhnout ambiciózních cílů týmu Peugeot TotalEnergies.
„Učinili jsme rozhodnutí, která se nakonec ukázala jako nesprávná, a tento rozdíl ve výkonnosti nebyl v roce 2023 dostatečně kompenzován prostřednictvím BOP (Balance of Performance),“ vysvětlil Olivier Jansonnie, technický ředitel Peugeot Sport.
SOUVISEJÍCÍ: Peugeot 9X8: nový hypersport pro vytrvalostní závody s hybridním pohonem
„Šlo nám tedy o to vrátit se ke konstrukci vozu, která se mnohem více blíží našim soupeřům, a zajistit si tak rovné podmínky ze strany BOP. Proto jsme se rozhodli upustit od použití jednotných pneumatik o šířce 31 cm a zvolili jsme pneumatiky o šířce 29 cm vpředu a 34 cm vzadu. Přísně vzato se nejedná o nový vůz, protože celý podvozek zůstal zachován, ale došlo k mnoha změnám. Aby pneumatiky fungovaly efektivně, museli jsme upravit těžiště vozu Peugeot 9X8, což znamenalo přesunout některé komponenty a zapracovat na odlehčení jiných. A abychom dosáhli lepší aerodynamické rovnováhy, přezkoumali jsme také rozložení aerodynamických sil, což nás vedlo k přepracování asi 90 % prvků karoserie, zejména k přidání zadního křídla. Kromě toho jsme se rozhodli využít nové homologace k přidání některých vylepšení spolehlivosti a výkonu, abychom měli v šampionátu co největší šance na úspěch.“
Rozhodnutí o provedení radikálních změn pro sezónu 2024 padlo již na konci března 2023. Od té doby celý tým Peugeot Sport usilovně pracoval na přepracování vozu a zároveň se věnoval účasti ve FIA 2023. „Byl to projekt v projektu, který výrazně zvýšil naše pracovní vytížení,“ dodal Olivier Jansonnie. „Mohli jsme se však spolehnout na celkové nasazení týmu Peugeot TotalEnergies. Těšíme se, až se budeme moci výsledky tohoto úsilí pochlubit. Jednoznačným cílem je získat zpět přední pozice a pravidelně bojovat o stupně vítězů, nebo dokonce o vítězství.“
Tento vývoj poskytl příležitost pokračovat ve spolupráci designových a závodních specialistů značky Peugeot, která započala před 4 lety, jak vysvětluje šéfdesignér značky Peugeot, Matthias Hossann:
„Po elegantním, uhlazeném designu oslavujícím návrat značky Peugeot do vytrvalostních závodů v roce 2022, po němž následoval vzhled pro rok 2023 vytvořený výtvarníkem Demskym speciálně pro sté výročí závodu 24 hodin Le Mans a zároveň pro připomenutí 30. výročí obrovského úspěchu značky Peugeot v Le Mans, která tehdy obsadila všechna tři pódiová místa, jsme přišli s návrhem založeným na motivu využívajícím „lví hlavu“ v různých měřítkách. Tato grafika symbolizující „lví smečku“ ztělesňuje smysl pro týmovou spolupráci, která dokonale reprezentuje hodnoty vytrvalostních závodů. Chtěli jsme zdůraznit tohoto týmového ducha a sílu našich talentovaných lidí. Design je k dispozici v různých měřítkách a barvách převzatých z barevného vzorníku Peugeot Sport, jejichž základem je černá, šedá, bílá a kryptonitová. Motiv je použit také na řadě lifestylových produktů, které vyvinul tým grafického designu Peugeot.“
Poté, co se verze Peugeot 9X8 pro rok 2023 naposledy představila v závodě 1812 km v Kataru, úvodním podniku FIA WEC 2024, uvolňuje nyní místo verzi pro rok 2024 v závodě 6 hodin v Imole, druhém závodě letošní sezony FIA WEC. Ten se pojede 21. dubna na legendárním Autodromo Enzo e Dino Ferrari v Imole, tedy na místě, kde Peugeot v roce 2011 slavil úspěchy získáním prvního i druhého místa.
zdroj: tisková zpráva