Test: Škoda Octavia 1.6 MPI Multifuel – jak se v Česku jezdí na bioethanol

je u čím dál tím oblíbenější. Ačkoliv nepředstavují zatím tu nejšetrnější alternativu, v České republice jsou levnější než benzin. A to se počítá. Vyzkoušeli jsme jak se jezdí se  1.6 MPI Multifuel, továrním vozem na biopalivo E85.

Podstatné úpravy proti klasické benzinové Oktávce proběhly pouze uvnitř motoru
foto: Hybrid.cz

Škoda Octavia 1.6 MPI Multifuel ve verzi combi s výkonem 75 kW je tovární auto uzpůsobené pro provoz na bioethanol E85 anebo jakoukoliv jeho směs s benzinem. Do nádrže o objemu 55 litrů tak můžete načerpat doslova to, co vám právě přijde pod ruku.

test Škoda Octavia 1.6 MPI Multifuel test Škoda Octavia 1.6 MPI Multifuel test Škoda Octavia 1.6 MPI Multifuel

Čerpacích stanic je dostatek

V České republice je dnes přibližně 180 čerpacích stanic, kde lze biopalivo E85 koupit za cenu kolem 25,50 Kč/litr. Srovnání s Natural 95 tak vychází více než slibně. Ačkoliv je tedy Multifuel verze Škoda Octavia primárně určena pro Švédsko a další severské trhy (ve Švédsku nabízí E85 kolem 4000 benzinek), ani u nás už nezajde na úbytě.

Na první pohled to vypadá dost jasně. O třetinu levnější palivo = o třetinu nižší náklady. Jenže tomu tak není. E85 se může pochlubit oktanovým číslem 108, takže nabízí svižnější jízdní vlastnosti proti klasickému Naturalu. To jsme mohli pocítit i v případě testovaného vozu Škoda Octavia Multifuel, která skutečně je o něco živější.

Spotřeba a jízdní vlastnosti

Na druhou stranu ale horší zápalnost biopaliva E85 zároveň znamená i vyšší spotřebu proti běžnému benzinu. My jsme s autem celkem najezdili kolem 300 km při průměrné spotřebě 10,2 l/100 km. Jezdili a především startovali jsme ale při teplotách od -18 °C do -10 °C. Přibližně 70 % cesty představovaly dálnice.

test Škoda Octavia Multifuel

Na dálnici dokázalo auto jít i ke 9,3 l/100 km, nicméně ve městě spotřeba snadno vyletěla přes 10 l/100 km. Naopak při rychlostech kolem 80-100 km/h si auto dokázalo vzít i pod 9 l/100 km. Ani v tomhle okamžiku nemá problém s akcelerací a na dálnici se cítí jako ryba ve vodě.

Výrazně nám chyběl šestý převodový stupeň, protože otáčky podobně jako u benzinové verze létají ke 4000 ot./min. už při rychlostech kolem 120-130 km/h. Na druhou stranu, ani tak není auto příliš hlučné a chod řadící páky je, jak jsou ostatně řidiči Octavií zvyklí, zcela bezproblémový.

Pro srovnání, pár let stará Škoda Octavia se stejným 1,6l MPI motorem může dosahovat průměrné spotřeby i kolem 6,5 l/100 km, oficiálně má 7,2 l/100 km, max. pak v běžném provozu podle zkušeností řady motoristů jezdí kolem 8 l/100 km při častějších jízdách na dálnici.

Elektrické předehřívání

S nízkými teplotami souvisí ještě jedna specialita. A to zásuvka pod předním nárazníkem určená pro elektrické předehřívání motoru. Jak jsme říkali, auta jsou primárně určena do Skandinávie a tam daleko na severu nejsou teploty kolem -30 °C niv výjimečného.

test Škoda Octavia Multifuel

Ačkoliv nám startování v teplotách kolem -18 °C absolutně žádné problémy nedělalo (a podle zpráv uživatelů není problém nastartovat ani při -22 °C), jakmile se teploty začnou propadat ještě níž, může už mít E85 problémy. A tak se zásuvka prostě a jednoduše může hodit.

Auto-matematika

Ceníková cena testovaného vozu Škoda Octavia Combi ve vybavení Ambiente (navíc litá kola, klimatizace, tempomat a pár dalších vychytávek) je 397 677 Kč. Liftback koupíte za 366 705 Kč. Pro srovnání, benzinová Škoda Octavia 1,6 MPI stojí o 6500 Kč méně.

Díky vyšší spotřebě E85 však na provozních nákladech neušetříte tolik, kolik si člověk představí při ceně paliva kolem 25 Kč/litr. Protože ačkoliv je cena zhruba o třetinu nižší, zároveň se zhruba o čtvrtinu až třetinu výš může vyšplhat i dlouhodobá průměrná spotřeba.

V konečném důsledku tak lze ušetřit především v závislosti na stylu jízdy a počtu najetých kilometrů. Čím více ročně najezdíte, tím více s E85 ušetříte a tím dříve se vám investice vrátí.

Vyplatí se?

Běžná česká rodina, která s autem najede asi 15 000 km ročně může ročně ušetřit od 2500 Kč do 5000 Kč. To znamená “návratnost investice” asi od 1,3 do necelých tří let, a to není špatné. Menší nevýhodou jsou častější zastávky u pumpy, protože efektivní dojezd na jednu nádrž se pohybuje mezi 480 – 550 km (jen tak pro zajímavost, elektromobil Model S nabídne až 480 km).

test Škoda Octavia Multifuel

Pokud vezmeme v úvahu oficiální hodnoty průměrné kombinované spotřeby pro vůz Škoda Octavia v benzinové (7,2) a E85 (9,7), dojdeme rychle k jasnému výsledku. Na každých 100 km vám biopalivo ušetří asi 10 Kč.

Využití pro Škoda Octavia Multifuel tedy dnes vidíme především jako firemní auto, které dělá svému majiteli dobrou image a při dostatečném vytížení mu šetří peníze. Proti má E85 velkou výhodu ve snadné dostupnosti i jednoduchém načerpání, na druhou stranu je diskutabilní ekologická nezávadnost současné generace biopaliv.

Za zapůjčení vozu děkujeme sdružení Biom.cz.

One Comment on “Test: Škoda Octavia 1.6 MPI Multifuel – jak se v Česku jezdí na bioethanol”

Napsat komentář