Monacký princ Albert II. je známým fanouškem aut a alternativních pohonů, včetně elektromobilů a hybridů. Aktuálně měl možnost usednout za volant plug-in hybridu Fisker Karma a projet s ním závodní okruh Formule 1. První dodávky Karmy mají začít už během června nebo července letošního roku.
foto: Fisker Automotive
Návštěvníci závodů Formule 1 na okruhu Grand Prix v Monaku byli prvními, kdo mohl v Evropě spatřit výrobní verzi Fisker Karma přímo z výrobní linky. Výroba začala už v březnu.
Fisker Karma plug-in hybrid má být prvním skutečným sériovým hybridem na světě. To znamená, že spalovací motor tam bude pracovat pouze jako generátor elektrické energie pro baterie a elektromotory, nebude přímo pohánět kola.
Něco podobného v minulých letech slibovala automobilka General Motors ve vztahu k Chevroletu Volt. Nakonec se ale ukázalo, že Chevy Volt je běžný paralelní hybrid podobně jako třeba Toyota Prius, pouze s větší baterií a možností dobíjení ze zásuvky.
Fisker: plug-in hybridy se začnou prodávat stejně jako iPhone
Pouze dva lidé měli ale v Monaku možnost Karmu řídit, a to zmíněný princ Albert II. a samozřejmě také Henrik Fisker, zakladatel automobilky Fisker Automotive a hlavní konstruktér auta. Ten mimo jiné při té příležitosti přiznal, že „princ Albert byl jedním z těch kdo mě k tvorbě Fisker Karma inspirovali“.
„Když jsme se potkali na výstavě Top Marques v Monaku v roce 2006, řekl něco tom smyslu, že by rád viděl na trhu šetrné luxusní auto. Z toho malého semínka pak vyrostl koncept toho, co se později stalo automobilkou Fisker Automotive. Zaměřujeme se na prémiová elektrická auta, která nabízejí skvělé svezení,“ doplnil Fisker.
Fisker Karma Plug-in hybrid je vybaven na zadní nápravě dvě 150kW elektromotory. Ty získávají energii z lithium-iontové baterie a jsou schopny pohánět auto až na 80km vzdálenost čistě na elektřinu. Spalovací motor pak pohání 175kW elektrický generátor. Mezi spalovacím motorem a koly neexistuje žádné mechanické spojení.
Auto do zásuvky nabídne dva módy jízdy – Stealth a Sport. Stealth mód je navržen pro co nejvyšší dojezd na baterii. Akceleraci z 0 na 100 km/h v tomto módu zvládá auto za 7,9 sekundy a max. rychlost je omezena na 153 km/h. Ve sportovním módu nabídne auto celkový výkon 403 koní, tedy zrychlení 5,9 s a max. rychlost 201 km/h.
Hm, tak zase narážky na
Hm, tak zase narážky na Volt a sériovost nebo paralelnost a zase s negativním vyzněním. Tak ještě jednou:
– pokud není Volt sériový, tak rozhodně není ani paralelní, a to ze zcela stejného důvodu
– Volt prostě nezapadá ani do jedné z kategorií „paralelní“ nebo „sériový“, je o něco složitější
– koncepce Voltu není čistě sériová, protože je LEPŠÍ než čistě sériová, „sériovost“ není nějaký svatý grál, o který by se nutně musel každý snažit
– závěr: Karma je možná první sériový hybrid, ale až poté, co se běžně prodávají auta s vyspělejší koncepcí než čístě sériový hybrid. Takže je to nějaká výhra? Karma byla avizovaná už někdy v roce 2006, takže má prostě strašné zpoždění.
Více info o sériovosti Voltu zde:
gm-volt.com/2010/10/12/chevrolet-volt-electric-drive-propulsion-system-unveiled
případně v diskuzi pod tímto článkem:
hybrid.cz/novinky/chevrolet-volt-je-opravdu-seriovy-hybrid