Nissan aktuálně mezi Bratislavou a Vídní uspořádal tiskovou konferenci na téma Nissan Leaf. Potvrdil, že elektromobil bude v oblasti střední Evropy, tedy v České republice, Polsku, Slovensku a Maďarsku, uveden během jara 2013. První dodávky začnou v dubnu 2013. Půjde o evropskou verzi auta vyráběnou v britské továrně v Sunderlandu.
foto: Hybrid.cz
Nissan svůj elektromobil Leaf prezentoval v plné parádě. V Bratislavě se minulý čtvrtek u první rychlodobíjecí stanice umístěné u čerpací stanice Slovnaft sešla pravděpodobně nejvyšší koncentrace elektromobilů Nissan Leaf ve střední Evropě.
Mimochodem, stanici najdete už také na naší mapě dobíjecích stanic, jako první zahraniční dobíjecí místo, vzápětí jsme samozřejmě přidali i její protějšek ve Vídni.
Rychlodobíječka v Bratislavě je součástí přeshraniční spolupráce Rakouska a Slovenska v rámci programu VIBRATe. Jeho cílem je podpora elektromobility ve střední Evropě. V současné době má podobu dvou rychlodobíjecích stanic – ve Vídni a v Bratislavě. Během následujících měsíců vznikne ještě minimálně jedna rychlodobíječka na půli cesty mezi těmito dvěma metropolemi. O projektu VIBRATe budeme brzy informovat podrobněji, teď se pojďme zaměřit na Nissan Leaf.
V Bratislavě na čerpací-dobíjecí stanici proběhla krátká předváděčka a vyrazilo se do Vídně. Klidná projížďka rakouskými vesničkami si z plně dobitého auta uzmula asi 90 km dojezdu, přesto palubní počítač ukazoval zbývající dojezd ještě kolem 30 km. Reálný dojezd 120 km v meziměstském provozu tak nevypadá vůbec nereálně.
To nejzajímavější nás ale teprve čekalo: tisková konference na které zástupci Nissanu prezentovali své nejbližší plány v regionu CEE. Co se nám okamžitě zalíbilo, to byla realistická očekávaní všech zúčastěných. Nissan nikdy neprorokoval tisíce a desetitisíce prodejů svých elektromobilů, byť Carlos Ghosn (který mimochodem nedávno tiše navštívil Prahu) očekává 10% podíl elektromobilů na automobilovém trhu v roce 2020.
Nissan velmi realisticky očekává, že během 12 měsíců od uvedení Nissanu Leaf v dubnu 2013 na CEE trh stačí prodat asi 300 aut. V ČR se této bohulibé činnost bude věnovat 5 dealerů, v Maďarsku stejnětak, na Slovensku 4 a v Polsku plných 25.
Nikdo z Nissanu samozřejmě neopomněl zdůraznit jak moc jsou potřeba státní a jiné incentivy. Například Vídeň aktuálně zavádí pobídku v hodnotě až 10 000 euro pro malé firmy, které se rozhodnou koupit si elektrickou dodávku. Třeba jako je Nissan eNV-200. V Norsku je Nissan Leaf 4. nejprodávanějším autem. Ze všech. Mimo jiné díky velmi přísně nastavenému daňovému systému, který de-facto znevýhodňuje zájemce o nákup auta se spalovacím motorem.
Dočkáme se někdy něčeho podobného u nás? Ne. Ale je dobré vědět, že to existuje a že to funguje. Zatím se alespoň můžeme těšit na jaro příštího roku, kdy se u nás oficiálně začne prodávat elektromobil Nissan Leaf. První pětimístný elektromobil navržený od základu do konce jako elektrické auto. Prodávat se bude ve dvou nebo třech různých verzích (odlišených dle dojezdu a výbavy) a půjde o verzi vyráběnou v britské továrně v Sunderlandu.
hurá konečně
hurá konečně
Skvela sprava, len zamrzi
Skvela sprava, len zamrzi pristup slovenskeho zastupenia nissanu, ked vam ako potencionalnemu klientovi ani nedaju informaciu o predvadzani leafu na slovakiaringu a ani o takejto akcii…..
Jsem rad ze se Nissan Leaf
Jsem rad ze se Nissan Leaf po roce (nebo dvou) prodeje dostane i do CR, ikdyz obecne moc nesouhlasim se statnima pobidkama pro nakup aut, at uz se jedna o srotovne nebo nakup elektrickeho auta. Mezi lidma to vyvolava zavist a krivi to trh.