Nový Ford Fusion slibuje nejlepší spotřebu paliva ze všech srovnatelných vozů na severoamerickém trhu. Vedle zážehových motorizací bude k dispozici rovněž jako hybrid a plug-in hybrid (spotřeba 2,4 l/100 km!). Ford tak opět potvrzuje svoji strategii vyrábět automobily, které v okamžiku svého příchodu na trh patří k nejhospodárnějším v dané třídě.
foto: Ford
„Naše vize Fusionu byla jasná,“ řekl Derrick Kuzak, viceprezident skupiny Ford pro globální vývoj produktů. „Shromáždili jsme naše týmy z celého světa okolo čistého stolu a dali jim za úkol vyvinout vůz střední třídy s převratným designem, úžasnou spotřebou a technikou, která by pomohla našim zákazníkům jezdit lépe a bezpečněji. Výsledkem je tento automobil.“
Fusion se v Severní Americe bude prodávat ve třech stupních výbavy: S, SE a Titanium. Pro většinu ostatních světových trhů připravuje Ford podobný model pod názvem Mondeo. Současný vůz tohoto jména patří k nejoceňovanějším a nejlépe prodávaným zástupcům střední třídy v Evropě.
Tři různé cesty k hospodárnosti
Ford zatím nekonkretizuje, zda vůbec a jak bude paleta motorizací podobná připravovanému novému Mondeu, ale Fusion bude k dostání se dvěma zážehovými čtyřválci EcoBoost, jedním atmosféricky plněným zážehovým čtyřválcem a dvěma typy hybridního agregátu.
Sériově jsou poháněna přední kola prostřednictvím přímo řazené šestistupňové převodovky, ale v závislosti na konkrétní motorizaci má být volitelně k dispozici pohon všech čtyř kol nebo šestistupňová samočinná převodovka.
S agregátem 1.6 EcoBoost by se nový Ford Fusion měl stát nejúspornějším nehybridním sedanem střední třídy na americkém trhu. Naopak dynamickou volbu představuje 2.0 EcoBoost, spojený výlučně se šestistupňovou samočinnou převodovkou SelectShift Automatic™. V kombinaci s devatenáctipalcovými koly a pohonem všech kol se jedná o nejsportovnější Fusion v nabídce.
Současný Ford Fusion Hybrid se pyšní prestižním titulem Auto roku 2012 v Severní Americe a nový model na tento hrdý odkaz navazuje další evolucí hybridního hnacího agregátu.
Nové lithium-ion akumulátory mají nižší hmotnost a větší kapacitu než dosud používané nikl-metal hydridové, což pomohlo zvýšit maximální dosažitelnou rychlost jízdy v čistě elektrickém režimu ze 76 na 100 km/h.
Další zajímavou technickou inovací modelu Fusion Hybrid je zcela nový zážehový čtyřválec 2,0 l, který pracuje v Atkinsonově cyklu a při menším zdvihovém objemu slibuje stejné dynamické parametry jako dosavadní motor o objemu 2,5 l.
Podle americké metodiky měření spotřeby paliva dosahuje nový Fusion hybrid vynikajících hodnot: v přepočtu 5,0 l/100 km* ve městě a 5,3 l/100 km* mimo město, čímž hladce překonává své nejvýznamnější rivaly, Toyotu Camry Hybrid modelového roku 2012 (5,5 l/100 km* ve městě, 6,0 l/100 km* mimo město) i Hyundai Sonata Hybrid modelového roku 2011 (6,7 l/5,9 l/100 km*).
Plug-in hybrid Fusion Energi je však ještě hospodárnější – dokonce o tolik, že v době svého příchodu na trh na podzim 2012 by měl být vůbec nejúspornějším vozem střední třídy na světě. Předpokládaná spotřeba vyjádřená americkým „ekvivalentem mil na galon pro elektromobily” činí 100 MPGe, což je v přepočtu přibližně 2,4 l/100 km*.
Fusion Energi by tak byl úspornější než Chevrolet Volt i očekávaná Toyota Prius plug-in hybrid.
Pro motorizaci 1,6 l se samočinnou převodovkou bude k dispozici systém stop-start. Systém, jenž automaticky zhasne motor po zastavení vozu a znovu ho spustí, jakmile řidič uvolní brzdový pedál. Úspora paliva a snížení emisí CO2 činí asi 3,5 %*.
Fusion dává pozor místo řidiče
Díky snímačům, radarům a kamerám, které vozu umožňují „vnímat“ a reagovat, nabídne nový Fusion zákazníkům Fordu v Severní Americe bezprecedentní kombinaci asistenčních a komfortních systémů.
V závislosti na zvolené konfiguraci může Fusion svému řidiči pomoci s udržováním vozu v jízdním pruhu, regulováním rychlosti jízdy podle okolního provozu, nalezením vhodného parkovacího místa a zajetím do něj a dokonce i hlídáním mrtvých úhlů vnějších zpětných zrcátek.
Stejné nebo podobné technologie většinou již znají a oceňují evropští majitelé nového Ford Focus či současného Mondea.
Síla hlasu
Nový Fusion disponuje nejnovější verzí komunikačního a ovládacího systému SYNC® s podporou hlasového ovládání mnoha funkcí, stejně jako nejaktuálnějším systémem MyFord Touch®, který umožňuje ovládat stejné funkce vedle hlasu rovněž prostřednictvím dotykové obrazovky nebo konvenčními tlačítky.
SYNC a MyFord Touch společně pomáhají řidiči udržet pozornost, protože mu dovolují obsluhovat komunikační a zábavní systémy na palubě, aniž by musel spouštět oči ze silnice nebo ruce z volantu.
Jiný už na pohled
Chris Hamilton, šéfdesignér exteriéru nového Fordu Fusion, vysvětluje: „V případě nového modelu bylo naším cílem poskytnout majitelům mainstreamového sedanu exkluzivní vizuální zážitek a vtisknout racionální volbě trochu emocionální přitažlivosti.“
Při návrhu nového Fusionu sledoval tým designérů těchto pět aspektů:
- Inovace siluety: svým dynamickým profilem se Fusion jasně vymezuje vůči tříprostorovému designu (motor/kabina/kufr) tradičních sedanů.
- Viditelná úspornost: linie táhnoucí se dozadu a tenké střešní sloupky naznačují, že vůz je mrštný a lehkonohý.
- Propracovaná „řeč“ ploch: Fusion demonstruje, že vkusný a zdařilý design se obejde bez zbytečných detailů a samoúčelných ozdob.
- Technická grafika: funkční designové prvky Fusionu, zejména světlomety, LED svítilny a leštěná koncovka výfuku, vyjadřují jeho technickou vyspělost.
- Nová tvář: Fusion signalizuje další evoluci globálního designového jazyka Ford pro vozy od střední třídy níže.
Interiér nového Fusionu působí sportovním dojmem a jasně se orientuje na řidiče. Vedle toho nabízí sedadla nové generace s rozšířenou funkčností. Zvýšená středová konzola vytváří prostor pro odložení potřebných předmětů.
Přesunutí palubní desky blíž k čelnímu oknu uvolnilo více prostoru pro cestující a přispělo ke vzdušnému a otevřenému vyznění interiéru. Sedadla mají subtilnější a lehčí rámy. Potahy sedadel se vyrábějí udržitelnou cestou z recyklovaných textilií.
Viditelně kvalitní zpracování
Lepšími materiály, vyšší úrovní dílenského zpracování i pečlivějším provedením detailů naplňuje Fusion příslib vysoké kvality.
Plochy v interiéru jsou na dotek měkké, spáry jsou úzké a každá hrana nebo povrch, s nimiž by zákazník mohl přijít do styku, byly opatřeny čalouněním nebo skryty před zrakem cestujících. Například při otevření víka zavazadlového prostoru se automaticky vysune odpružený kryt, jenž zakryje mechanismus západky.
„Konečným cílem našeho přístupu k dílenskému zpracování je zajistit, aby Fusion nejen vypadal skvěle, ale aby z něj zákazník kvalitu doslova cítil,“ řekl Adrian Whittle, šéfkonstruktér Fusionu.
Klíčovým přispěvatelem k „pociťované“ kvalitě Fordu Fusion jsou jeho jízdní vlastnosti. „Tohle je skutečné auto pro řidiče,“ prohlašuje vedoucí programu John Jraiche.
„Fusion se řídí ještě příjemněji díky speciálně naladěnému řízení s elektrickým posilovačem (EPAS) i podvozku se vzpěrami MacPherson vpředu a novou víceprvkovou nápravou prémiové úrovně vzadu, která je srovnatelná s konfiguracemi Audi nebo BMW.“
Pečlivé naladění renomovanými specialisty Fordu na vývoj jízdních vlastností dalo Fusionu dynamický charakter, což potěší nejen zkušené řidiče.
Také v odhlučnění interiéru dosahuje Fusion nové kvalitativní úrovně díky akustické izolaci ve spodní části karoserie a novým, lehčím absorpčním materiálům. Propracovaná aerodynamika s důsledně utěsněnými spárami (tam, kde je to technicky možné) snižuje nejen spotřebu paliva, ale rovněž míru hluku vznikajícího při obtékání vzduchu okolo karoserie.
Modely Fusion Hybrid a Fusion Energi disponují navíc systémem aktivního potlačování hluku. Reproduktory audiosoustavy snižují pronikání valivého i aerodynamického hluku k uším cestujících, přičemž současně nechávají vyniknout žádoucím složkám zvuku motoru.
Pevnost a bezpečnost
Při vývoji nového Fordu Fusion se rozhodně nezapomnělo na bezpečnost cestujících. Díky vyššímu podílu vysokopevnostních ocelí má vůz o 10 procent tužší karoserii a disponuje adaptivními čelními airbagy, které se dokážou přizpůsobit postavě a poloze cestujícího. Další novinkou jsou dva kolenní airbagy vpředu.
Cílem konstruktérů bylo dosáhnout nejvyššího hodnocení bezpečnosti všude, kde se má nový Fusion nebo jemu podobné modely prodávat, ať už jde o testy amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu nebo evropské organizace Euro NCAP.
Nejvýmluvnějším svědectvím tohoto globálního přístupu je architektura přední části vozu, jež má obstát před mnohdy zdánlivě neslučitelnými standardy uplatňovanými v různých částech světa.
Stejná příď musí hladce projít bariérovými zkouškami čelního nárazu v Severní Americe a současně vyhovět evropským normám na ochranu chodců. Vedle rozsáhlých počítačových simulací proto vývojový tým provedl rovněž 180 ověřovacích „crash testů“.
Nový Fusion se bude vyrábět v montážním závodě společnosti Ford v mexickém Hermosillu, k němuž se brzy přidá ještě továrna AutoAlliance International Plant v michiganském městě Flat Rock. Prodej v Severní a Jižní Americe bude zahájen během letošního roku.
Ford Mondeo příští generace se v Asii a Evropě začne prodávat příští rok.
*Uváděné hodnoty spotřeby paliva vycházejí z metodiky používané v USA a zde slouží pouze k relativnímu srovnání jmenovaných modelů. Nelze je srovnávat s hodnotami spotřeby paliva uváděnými v Evropě, neboť evropské metody měření a uvádění spotřeby se řídí jinými právními předpisy než v USA.