Skvělá zpráva. V roce 2018 bude mít Mazda na trhu ve Spojených státech elektromobil. A kdo ne, chtělo by se odpovědět. Aktualitu přinesl magazín Automotive News a pochází z úst inženýra automobilky Misturu Fujinaky.
foto: Mazda
Jako hlavní důvod uvedl Fujinaka Kalifornii. Kalifornie je nejlidnatější stát americké unie, a tudíž i ekonomicky nejzajímavější. Žádná automobilka si nemůže dovolit jej opominout.
Kalifornie je zároveň oblastí, která zdaleka nejvíc a nejdéle klade důraz na čisté ovzduší a snaží se prosazovat elektromobilitu. Právě v Kalifornii existují ZEV programy už od počátku 90. let a byla to Kalifornie, kde bylo možné nejčastěji potkat GM EV1.
Ford Transit Connect Electric v Kalifornii se slevou až $22 500
Ford začne přijímat předobjednávky na elektromobil Focus Electric
Navíc, díky bývalému guvernérovi Arnoldu Schwarzeneggerovi v Kalifornii fungují v rámci programu CVRP státní dotace na nákup elektromobilu. Například Tesla Roadster tam je možné pořídit se státní dotací $5000 navíc k $7500 federální dotaci. Kalifornská státní dotace na Ford Transit Connect Electric je $4000.
Není náhoda, že právě v Kalifornii sídlí zásadní začínající automobilky jako Tesla Motors či Fisker Automotive a podle některých výzkumů do Kalifornie proudilo v první polovině roku 2011 až 69 % všech investic souvisejících s elektromobilitou nikoliv v USA (tam je to 80 %), ale celkově na světě.
Kalifornie má zatím také nejvíce dobíjecích stanic pro elektrická auta, a to 609. V Kalifronii vzniklo v letech 2008-2010 nejvíce patentů souvisejících s elektromobilitou, a to 300. Stejné číslo zaznamenal v USA pouze Michigan (mimo jiné sídlo General Motors).
Kalifornie bývá jedním z mála tátů USA, které si automobilky volí jako první pro uvedení svých nových elektromobilů na trh. Je tedy jasné, že i v následujících letech tam bude elektromobilita hrát prim a Mazda nedělá chybu, když se na tento trh primárně zaměřuje.
Rok 2018, kdy už budou mít elektromobil na trhu prakticky snad všichni hráči, je samozřejmě spíše limitním datem. Je velmi pravděpodobné, že Mazda bude chtít mít své elektrické auto na trhu mnohem dříve.
Ostatně, už příští rok začne doma v Japonsku nabízet, zatím pouze k pronájmu (podobně jako Honda svůj Fit EV) elektrickou verzi vozu Mazda Demio neboli Mazda2. Elektromobil slibuje dojezd 200 km a max. rychlost 140 km/h. Rychlodobíjením elektrické Demio dobijete za 30 minut, pomalým za osm hodin.