Mapa vysokorychlostní železnice pro USA

Umělec, výtvarník a aktivista Alfred Twu začal v roce 2009, když prezident Barack Obama odhalil plán na vybudování vysokorychlostní železnice skrze USA, pracovat na mapě jak by asi tato síť mohla vypadat. Během následujících čtyř let ji výrazně vylepšil.

Takhle nějak by za pár desítek let mohla vypadat síť vysokorychlostní železnice v USA
foto: Alfred Twu

Opravdu zajímavých výsledků ale Alfred Twu dosáhl teprve v okamžiku, kdy umístil svou mapu – vlastní představu sítě vysokorychlostní železnice protínající Spojené státy americké – na Facebook. Okamžitě se z ní stala virální záležitost, kterou sdílely tisíce lidí.

“I díky takové odezvě jsem se rozhodl založit petici za to, aby Bílý dům takový systém rychlodráhy zafinancoval,” vysvětlil Twu magazínu Mashable. Po týdnu měla petice 27 528 podpisů.

Občanská aktivita i umění

Jak jeho mapa vznikala? Podle Twua nejde jen o jeho fantazii. “Trasy jsou založeny na různých studiích vládních úřadů a lobbystických skupin,” řekl magazínu. Při tvorbě mapy se zároveň inspiroval designem map metra a podle toho byla např. volena i barevnost.

Mnoha Američanům a nejen jim zní plán na rychlovlaky, které budou skrze celé USA svištět rychlostmi kolem 350 km/h, zní pořád ještě jako vzdálená pohádka. Zatím se pochopitelně stále jedná více o myšlenkový koncept.

Existují nicméně názory, že už mezi lety 2030 až 2050 by první trasy rychlodráhy mohly fungovat. V tomto ohledu jsou USA výrazně pozadu proti celému zbytku světa – Evropa a Asie už rychlovlaky dávno využívají.

USA pozadu

Vysokorychlostní železnice se dokonce buduje i v Africe v Maroku a plánuje se také v Jihoafrické republice a na středním východě – v Saudské Arábii. Mezitím v už několik desetiletí preferují raději leteckou vnitrostátní dopravu.

Odhadované náklady budování sítě rychlovlaků ve Spojených státech se pohybují mezi $1 až $2 biliony dolarů. Zní to jako obrovské množství peněz, ale pokud se rozloží do 40 let, znamená to roční výdaje $25 až 50 mld.

6 Comments on “Mapa vysokorychlostní železnice pro USA”

        1. USA dováží jenom něco
          USA dováží jenom něco přes 10% svojí spotřeby fosilních paliv, z toho většinu tvoří ropa. Uhlí už vyváží teď, zemní plyn během pár let a vzhledem k nově objeveným ložiskům a technologiím těžby se očekává, že za nějakých 10-15 let začne dokonce vyvážet i tu ropu. A to bez započítání vlivu případného rozšíření elektromobility.

          A proč toto téma tahá pod článek o rychlovlacích se zeptejte anonyma nahoře, na kterého jsem reagoval.

    1. Většinou se ty války
      Většinou se ty války nevedly kvůli ropě, neboť na to můžete mít v dnešním světě vliv i bez toho aby jste financovali takové šílené vojenské dobrodružství. Jedna z teorii je, že Irák byl hlavně kvůli nesmyslné touze Bushe a jeho „neocons“ porádců po nastolení nového řádu v oblasti blízkého východu a je možné že i pod velkým vlivem Izraele (AIPAC a další lobbystické organizace). Ovšem o tom můžeme vést dlouhé a bezpředmětné debaty, přičemž ta ropa tam vždy bude hrát roli. A taky nemusím mít pravdu 🙂 Jinak k ceně samotné války se vyjadřuje poměrně slušně Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Financial_cost_of_the_Iraq_War
      No k tématu. USA jsou ve vysokorychlostní železniční dopravě zoufale pozadu. Jediná dá se říci vysokorychlostní trať je Northeast corridor na východním pobřeží mezi Bostonem a Washingtonem D.C. http://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_Corridor
      Což je fakticky rekonstruovaná trať se smíšeným provozem, příměstských osobáků a nákladním vlaků, tedy různě rychlých, což má vliv i na kapacitu trati. Ale zase je tam maximálka 241 Km/h. Jinak souhlas s tím, že místo nesmyslných vojenských dobrodružství mohly jít nemalé sumy z federálního rozpočtu právě do železnic, prospělo by to mnohem více.

Napsat komentář