Maroko patří mezi nejvyspělější země Afriky. Zároveň má velmi těsné vztahy s Evropou, především Francií a sousedním Španělskem. Není proto divu, že i tak stále poměrně chudá arabská země se rozhodla vzít si ze dvou velmocí vysokorychlostní železnice příklad a začala budovat vlastní trať.
foto: www.railway-technology.com
Na konci září tohoto roku navštívil Maroko prezident Francie Nicolas Sarkozy, aby společně s marockým králem Mohammedem VI. slavnostně odstartoval budování vysokorychlostní trati. Ta spojí největší marocké město Casablanca s hlavním městem Rabat a důležitým severním přístavem Tangier.
Technologii dodá Francie, půjde o tamní vysokorychlostní vlaky TGV. Dohoda byla uzavřena už v říjnu 2007 při oficiální návštěvě prezidenta Sarkozyho. Odhadované náklady se vyšplhají na 4 mld. dolarů, tedy kolem 2,5 mld. euro. První vlaky mají začít jezdit v roce 2015.
Vláda Maroka tvrdí, že vysokorychlostní železnice ještě utuží ekonomické vztahy mezi Francií a marockým královstvím. Celkem 350 km dlouhá železniční trať také výrazně posílí infrastrukturu rychle se rozvíjející arabské země.
Projekt ale má samozřejmě i své kritiky. Ti poukazují, že obrovské peníze by se v Maroku, kde je stále mnoho lidí negramotných a žije v chudobě, daly investovat i jinak. Maroko si totiž na projekt muselo vypůjčit – nepříliš překvapivě – od francouzských bank.
Rychlovlak zkratí cestu mezi Tangiers a Casablancou z pěti hodin na dvě hodiny a deset minut. První část, z Tangiers do města Kenitra, se má otevřít už v roce 2013. Půjde o prvních 200 km.