Po světě existuje mnoho iniciativ, které sledují stejný cíl, totiž rozšíření elektromobilů. Za účelem propojení veřejné sítě dobíjecích stanic nedávno spojily síly BMW Group, Bosch, Daimler, EnBW, RWE a Siemens. Záměrem je vývoj obchodní a datové platformy spojující poskytovatele sítí, služeb a mobility. Propojení dobíjecích sítí pro elektromobily v evropském měřítku by mělo výrazně pomoci rozvoji této dopravy.
foto: ČEZ
Projekt Hubject si klade za cíl vytvořit portfolio řešení pro evropské dobíjení elektromobilů. Řidiči poznají místo, kde lze jednoduše dobíjet, podle kompatibilního štítku se standardizovaným QR kódem na každé dobíjecí stanici.
Kód umožní řidičům zahájit a ukončit dobíjení pomocí skenovací aplikace v chytrých mobilních telefonech. Operátor u nabíjecí stanice se může sám rozhodnout, zda nabídne i používání stávajících RFID karty nebo chytré dobíjecí kabely.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Elektromobilita v roce 2013: co říká křišťálová koule?
USA, Japonsko a EU budou spolupracovat na rozvoji elektromobility
Se zástupci projektu začíná komunikovat i předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec. Dle něj není jisté, zda se skutečně projekt rozvine na celoevropskou aktivitu, nicméně fungovat to může.
„Nejsou tam technické překážky, ale spíše organizační problémy takových projektů obecně, kde je nutné, aby se domluvilo mnoho stran s rozdílnými zájmy,“ vysvětluje Marušinec.
Obecně se ale do budoucna předpokládá nabíjení zejména ze soukromých dobíjecích stanic, tedy doma nebo ve firemních garážích a proto tato iniciativa příliš nepomůže reálně rozšířit možnosti nabíjení, myslí si Tomáš Studeník ze společnosti TILI, ale dodává: „Na druhou stranu pomůže odbourat psychologickou bariéru privátních i korporátních uživatelů a přispěje k otevření debaty o roamingu a kompatibilitě nabíjecích systémů.“
Jakékoliv zjednodušení kompatibility nabíjecích systémů a operátorů napříč kontinentem je podle Studeníka pozitivní zpráva.
Právě roaming je to, co pomůže majitelům elektromobilů cestovat i do zahraničí. Poskytovatelé služeb e-mobility totiž díky e-Roamingu dostanou šanci nabít i vozy se zahraniční SPZ.
Podobně jako u mobilních telefonů budou mít řidiči díky této službě přístup ke všem veřejným dobíjecím místům v evropských energetických sítích na základě smlouvy s jedním z poskytovatelů.
Tématem roamingu u dobíjecích stanic v ČR se aktuálně zabývá také E.ON, cílem je začít spolupracovat s ostatními energetikami a společně začít toto téma řešit.
„Rádi bychom docílili podobného systému jako například u CNG karet, aby zákazník mohl dobíjet u všech stanic s 1 identifikační kartou a celý systém se zjednodušil a byl jednotný,“ říká Eva Fürst, která v E.ONu vede projekt Smart Mobility.
„Snížením překážek prosazujeme přijetí e-mobility u zákazníků. V budoucnosti se zákazníci využívající tuto službu budou moci připojit do dobíjecí sítě všech partnerů společnosti Hubject v celé Evropě a bude jim k tomu stačit smlouva s jediným poskytovatelem,“ říká Andreas Pfeiffer, generální ředitel Hubject GmbH.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Německo investuje do elektromobility 2 miliardy euro
Hubject může díky poskytnutí služeb na míru pomoci nejen poskytovatelům elektrické energie, ale i dalším poskytovatelům e-mobility, jako jsou sítě půjčoven těchto vozů, operátorům dobíjecích stanic a dodavatelům geografických dat.
Přenositelnost je klíčová
Například ČEZ projekt sleduje a je s jeho účastníky v pravidelném kontaktu, avšak zatím se nezapojil. Tisková mluvčí Barbora Půlpánová připomíná, že podobných projektů je v Evropě několik (např. Green eMotion). Mají podobné cíle, tedy vytvořit interoperabilní systém pro elektromobilou a dobíjení a vzájemně si tak trochu konkurují.
„Interoperabilita znamená jednoduše řečeno to, že jakákoli dobíjecí stanice umožní dobití kteréhokoli elektromobilu,“ říká k zásadnímu faktoru Půlpánová a vysvětluje dále: „V praxi to znamená vyřešení tří zásadních témat: jednotných zásuvek u stanic a vozidel, jednotný komunikační standard mezi vozidlem a stanicí, ale také vyřešení otázky plateb na stanicích.“
To, že se ČEZ zatím nezapojil do projektu Hubject však neznamená, že by se o elektromobilitu nezajímal. Pilotní projekt Elektromobilita ČEZ je prý dnes největší ve střední Evropě – zahrnuje 40 elektromobilů a více než 30 dobíjecích stanic.
Do projektu jsou zapojeny tři automobilky a brzy vstoupí čtvrtá. Kromě toho jsou partnery více než dvě desítky komerčních subjektů (řetězce, obchodní centra apod.), několik městských částí a ministerstva.
Jak dostat elektromobily do měst?
V ČR se navíc nyní díky spolupráci ASEP, ERÚ a energetických společností PRE, ČEZ a E.ON rodí první speciální tarif pro majitele elektromobilů. „Tarif chápeme jako krok k podpoře elektromobility v ČR a rozhýbání trhu obecně,“ uvedla Eva Fürst.
Již dnes je elektřina ze zásuvky domácností zhruba o 50 až 70 % výhodnější než konvenční paliva (u nabíjení ve firmách to je ještě lepší) a s tímto tarifem provozní náklady dále klesnou.
Nicméně současná situace, kdy jsou elektromobily o více než třetinu dražší než běžné vozy, elektromobilům po ekonomické stránce nenahrává. A jsou zde i další omezení, kterých jsou si zainteresované strany vědomy.
„Klíčem k řešení vysoké ceny jsou objemy prodejů a překonání určitých limitů technologie. Existuje také jakási nedůvěra spotřebitelů k tomuto produktu, ta se však dá řešit vyšší osvětou a zaváděním e-mobility do praxe,“ říká Fürst a Půlpánová dodává, že zatímco letos byly v ČR oficiálně k dostání elektromobily pěti značek, v roce 2013 se tento počet až zdvojnásobí.
Milion elektromobilů v Německu
Zatímco některé jiné státy podporují alternativní paliva i díky ziskům z prodeje emisních povolenek, u nás zatím podobná iniciativa neexistuje a premiér Petr Nečas se v minulosti k elektromobilům jasně – negativně – vyjádřil.
A tak zatímco Německo si vytyčilo cíl mít do roku 2020 jeden milion elektromobilů a v rámci Národní platformy elektromobility (NPE) funguje 5 pracovních okruhů, které mají přesnou definici, obsah a strukturu, u nás zatím nevznikl výrazný politický zájem pro podporu těchto technologií.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Německé kraje startují druhou fázi rozvoje elektromobility
Energetiky chystají v ČR speciální tarif pro majitele elektromobilů
„Elektromobilita bude pro svůj masovější rozvoj potřebovat státní podporu,“ uvědomuje si Fürst a nulová silniční daň je jen začátek.
V zahraničí totiž již existuje systém státní podpory a dotací na pořízení elektromobilů, dále například emisní zóny ve velkoměstech či parkování zdarma. Stát ale není všemohoucí, například dobíjecí stanice stavět nebude. Mohl by ale legislativně zjednodušit proces získání přípojky a výstavby dobíjecí stanice ve veřejných prostorách, myslí si v E.ONu.
„Budoucnost bude patřit nízkoemisním spalovacím motorům a mixu alternativních pohonů, ty budou doplňovat tradiční paliva, nebo je zcela nahradí. Jsme přesvědčeni, že elektromobilita se prosadí, otázkou je kdy a v jakém rozsahu,“ uzavírá Fürst.
Je paradoxem, že jestli má
Je paradoxem, že jestli má něco dělat EVROPSKÁ UNIE, tak je to nějaká standartizace…a že je to nanic je opět vidět, protože standarty potáhnou právě tyta společenství: ať už je to výše uváděný HUBJECT (BMW,Bosch,Daimler, EnBW(PRE), RWE) nebo (bohužel) další snažící se o podobné ICT4EVEU resp. CLEVER nazvaná OPERÁTOR ELEKTROMOBILITY vlastněná dánskými operátory s elektřinou SEAS-NVE, SE, NRGi,Energimidt a Energi Fyn a do toho přichází TESLA se svými Superchargery.
MoS2/FLG anoda dokaze
MoS2/FLG anoda dokaze akceptovat nabijanie pod 5min az na 85A/g aktivnej hmoty a dosiahnut 1000x na 80DoD pri takychto mega prudoch. Pre zaujimavost ak by sa pouzila anoda na baze germania tak tam je minimalny rozdiel v zivotnosti ak ju cyklujete na 0.5C alebo 1000C je tam len cca.6% rozdiel.
Já předpokládám,že
Já předpokládám,že během pěti let budeme moci sehnat i u nás v ČR elektromobily do 750 000 Kč s dojezdem 400km….pak už se to vyplatí a my budeme moct jezdit na dovolený s autem v podstatě za hubičku…..
To je dle našeho názoru
To je dle našeho názoru přesně ta cesta, kterou jde Tesla Motors – aktuálně intenzivně pracuje na malém rodinném elektromobilu v ceně pod $30 000. Měl by být na trhu už kolem roku 2015.
Ja bych te cene celkem veril
Ja bych te cene celkem veril pro Ameriku, tedy bez DPH a vcetne $7.500 dotace, tak jako Model S je v Americe pod $50.000.
V Evrope se ta cena k $30.000 samozrejme nepriblizi, budeme fakt radi za $40.000 a to je podle me velmi optimisticky odhad.
Já takovým elektromobilem
Já takovým elektromobilem jezdím již dva roky a nyní jsem se například vrátil z Chorvatska. Z Klagenfurtu do Prčic na jeden zátah v pohodě. Dejte se k nám , dozvíte se více.
http://www.elektromobily-os.cz
Prepojená môže byť, ale
Prepojená môže byť, ale dojazd a z toho vyplývajúce časté prestávky počas dobíjania znižujú priemernú rýchlosť natoľko, že je to pre zákazníka ešte nezaujímavé.
Myslím, že
Myslím, že rychlodobíjecí stanice dokážou tuto nevýhodu efektivně odstranit.
Ano, ovsem myslim si, ze
Ano, ovsem myslim si, ze ujet 200-400km a pak dobijet 30 minut je idealni. Ale to samozrejme je individualni…
To není problém. Jednou za
To není problém. Jednou za 3 hodiny zastavíte u McDonald´s, dáte si něco k jídlu, dojdete na wc, auto se mezitím dobije a jedete dál, ne? 🙂
Ano je pravda že pro cesty
Ano je pravda že pro cesty z jednoho konce Evropy na druhý to bude ještě pár let bezpředmětné. Ale pro cesty jako třeba Polsko-Slovensko-Rakousko, nebo Francie-Belgie-Holandsko je propojenost a „bezbariérovost“ plateb zásadní pro rozvoj elektromobility už dnes.
Mimochodem k tomu tu byl hezký článek uživatele Nissanu Leaf, který zjistil, že ve skutečnosti tráví u pumpy mnohem méně času, nž se spalovacím autem, protože na drtivou většinu cest má nabito z domova a k pumpě vůbec nezajíždí.