Na nedávno proběhlém automobilovém sympoziu v Bochumi se světu představil lehký elektrický sportovní automobil Elise-E. Malý sporťák v sobě kombinuje nejnovější odlehčené automobilové komponenty essenské společnosti Evonik a sofistikovanou britskou automobilovou technologii automobilky Lotus.
foto: Evonik
Exponát Elise-E má za úkol prokázat, že elektromobily, které se v dnešní době využívají hlavně coby městská vozítka, mohou nalézt uplatnění i v segmentu sportovních vozů.
Ne že by to už předtím nepotvrdil Tesla Roadster, elektromobil americké automobilky Tesla Motors shodou okolností postavený taktéž na šasi Lotus Elise.
Už samotná technická specifikace Lotusu Elise-E vypadá působivě. Vůz disponuje výkonem 150 kW, z nuly na sto zrychlí za 4,4 vteřiny a maximální rychlost je omezena hranicí 200km za hodinu.
Elektromobil čerpá energii z lithium-iontových baterií vyrobených unikátní technologií CERIO. Jádrem této baterie je vysoce výkonný, velmi tenký a tepelně odolný keramický separátor SEPARION, který spolehlivě odděluje anodu od katody.
Kromě zvýšení výkonu, stability a bezpečnosti umožňuje tento separátor vytvořit kompaktní konstrukci bateriových článků, jejímž výsledkem je získání vysoké energetické hustoty při zachování nízké hmotnosti.
foto: Li-Tec
Snižování hmotnosti elektromobilu bylo dosaženo i dalšími materiály použitými při výrobě kostry a komponent vozu. Konstrukční pěna ROHACELL a karbonová vlákna snížily hmotnost konstrukce o 60 až 70 procent ve srovnání s běžným ocelovým řešením.
Ani taková maličkost, jako jsou boční okna, nebyla při honbě za razantním snížením hmotnosti opomenuta.
Elise-E je má vyrobena z akrylátového skla PLEXIGLAS, které je hojně využíváno i pro zasklívání kokpitů letadel. Díky němu došlo k dalšímu úbytku váhy, a to o 40 až 50 % v porovnání s tradičním sklem.
Všechny tyto materiály a ještě řada dalších přinesly tvůrcům kýžené ovoce ve formě finální hmotnosti nedosahující ani jedné tuny. Konkrétně sportovní speciál Elise-E váží pouhých 950 kg a to je v porovnání například s Teslou Roadster (1220 kg) pěkný skok dolů.
4,4 s? Člověk by řekl,
4,4 s? Člověk by řekl, že s tak nízkou hmotností a s tak vlekým výkonem to auto zrychlí mnohem ruchlejc. Tohje je zrychlení které slibuje i Tesla X a to je minvan dvojnásobně těžší. KDe to jsme? Něco mi uniká …
Amateri v konstrukcnych
Amateri v konstrukcnych kancelariach leteckych spolocnosti a zo spolocnosti Evonik , by mali obcas navstivit hybrid.cz komentare, lebo takto je ta technika stale na urovni doby bronzovej.
A preto sa používajú u
A preto sa používajú u lietadiel, ktoré sa v lete pražia na letisku pri 40 stupňoch a potom vyletia napríklad do 5000m, kde je teplota úplne iná a po zostupe na pristátie, ktoré trvá minúty sa opäť zohrejú a to nehovorím o prevádzke v zime. No skrátka fakt to plexisklo nevydrží a skutočne neviem, prečo ho tak tvrdošíjne používajú, že?
plexyglas ma nizku tepelnu
plexyglas ma nizku tepelnu odolnost a je krehke. Pri horeni produkuje v malom mnozstve jedovaty a velmi smradlavy dym.
hlinik, dural, ocel, sklo, technicke drevo, guma, vsetko ostatne je vhodne len na specialne pripady.