Josef Vyskočil prožil dva roky v Londýně. Progresivní evropská metropole mu názorně předvedla, jak dnes v praxi vypadá podpora elektromobility. Své zkušenosti a poznatky z tamního prostředí se rozhodl po návratu přenést zpět do České republiky a založil kurýrní firmu Ekokurýr. Ta jako první na českém trhu provozuje flotilu elektrických aut.
Vyhrazená parkovací místa, dobíjecí stanice, vjezd do centra zdarma, povolená jízda ve vyhrazeném pruhu, vjezd povolený i tam, kam auta se spalovacím motorem nesmějí. Takhle se v Londýně starají o elektromobilisty. V Praze? Zatím toho moc k vidění není, ačkoliv primátor Pavel Bém nevynechá jedinou příležitost ukázat, že elektromobilům věří (např. nedávno na vyhlášení soutěže ElectricMotion.cz).
Místo něj ale konají jiní. „Postupně jsem začal přemýšlet o využití elektromobilu, který je ideální pro městský provoz, tady v Praze,“ vzpomíná Josef Vyskočil na počátky svého nápadu. „Měl sem již nějaké zkušenosti s pražskou kurýrní službou a elektromobil je pro takovýto provoz naprosto ideální. Dojezdy jsou naprosto dostačující a nezatěžují okolí škodlivými emisemi a ani hlukem. Což ve městě, kde se snižuje rychlost na magistrále právě kvůli hluku, mi příjde jako krok správným směrem,“ dodává.
Do projektu postupně investoval více než milion korun. „Ta částka zdaleka není konečná,“ podotýká. Za tyto peníze si nechal od firmy EVC Group upravit elektrický Citroen Berlingo, původně vyrobený v roce 1999 pro francouzskou poštu koncernem PSA. „Nechali jsme si ho přivézt až z Holandska, v EVC Group ho pak osadili novými líthiovými akumulátory, které mají dojezd kolem 200 km na jedno dobití,“ vysvětluje Vyskočil.
Kromě toho elektromobilu využívá jeho firma také dva elektrické skútry se dvěma náhradnímy akumulátory od české firmy Akumoto, které jako první mají vyjimatelné boxy. Výměna boxu s akumulátory zabere nanejvýš jednu minutu, tímto je dán takzvaný „nekonečný dojezd“. Dále využívá Ekokurýr také jedno jízdní kolo. A jedná o o sestavení dalšího elektromobilu, což by měla být Škoda Roomster, opět od EVC Group. Příští rok na jaře s chystá rozšíření o elektrokola firmy Ekolo.cz.
Národní technickou knihovnu obklopila elektrická auta!
Praha elektrická – jak podpořit rozvoj elektromobility v ČR?
Jak se chce Ekokurýr prosadit v silně konkurenčním prostředí hlavního města Prahy? „Naší hlavní marketingovou strategií je, že jsme jiní než-li kokurece, to že jsme EKOlogičtí a cenově výhodnější,“ vysvětluje Vyskočil. To je možné hlavně díky provozním nákladům, které jsou u elektromobilu asi o 50% nižší, než-li u běžného auta se spalovacím motorem. Ani Ekokurýr ale není zaslepeným ekologickým podnikem. Vyskočil si uvědomuje, že v současném energetickém mixu České republiky jsou emise i tak poměrně vysoké.
„Sázíme na to, že si lidé postupem času uvědomí, že i oni mají na výběr – poslat zásliku ekologicky a to za nižší nebo stejnou cenu. A že i oni mohou nějak pozitivně ovlivňovat kvalitu životního prostředí z pohodí jejich kanceláře a domovů. Kdyby vám někdo před dvaceti lety řekl, že 70% z nás bude recyklovat odpad, taky by jste tomu asi taky sotva uvěřil. Já jsem životní optimista, takže věřím v lepší budocnost a ekologie je s ní úzce spjata,“ vysvětluje Vyskočil svůj postoj.
Časem by rád rozšířil služby Ekokurýra také na meziměstskou dopravu. Je podle něj pouze otázkou času, kdy někdo přijde s lepším typem baterií, které na jedno dobití ujedou třeba 500 km. V současné době pětičlenný tým Ekokurýra nabízí novým zákazníkům nejrůznější slevy a bonusy. Např. nové zákazníky láka na 50% slevu na dobu určitou. Do budoucna by rádi např. udělovali potvrzení, že daná firma využívá ekologickou přepravu.