Národní technickou knihovnu obklopila elektrická auta!

Národní technická knihovna v se včera stala svatostánkem všech nadšenců v . Odehrálo se tam vyhodnocení soutěže o stavbu vlastního . Milion korun si nakonec rozdělí dva týmy.   

V soutěži zvítězil prototyp retro týmu Západočeské univerzity a Auto Projekt Centra. Se stejným počtem bodů zvítězil také projekt městského vozidla Solarex autorů Borise Guiče a Luboše Chvátala.

Elektrovozidlo EHR 10 má dokonce homologaci pro provoz na silnicích, jede rychlostí 110 km za hodinu a má dojezd až 200 kilometrů. Solarex je konstruován i s použitím přírodních materiálů, jeho dojezd je minimálně 100 km a pohání jej originální elektromotor české výroby.

V elektrickém sporťáku EHR 10 jsme se před nedávném projeli a jeho dobré umístění nás příliš nepřekvapilo. Malé užitkové auto Solarex bylo naopak příjemným překvapením. Je postaveno na podvozku Chevrolet Spark, ale karoserie a především pohonný systém už jsou původní.

První ročník soutěže o nejzajímavější elektromobil organizovalo občanské sdružení v rámci propagace zavádění elektromobilů ve městech. Do soutěže se v prosinci loňského roku přihlásilo deset týmů. Devět z nich pak představilo své projekty. Dvě vozidla nesplnila požadované technické podmínky.

Kromě výše zmiňovaných vítězů se soutěže účastnily i další zajímavé projekty. Byl to například designově velmi povedený Prcek týmu Martina Hřebena. Malý elektromobil z netradičních materiálů jako byl korek nebo něco velmi podobného polystyrénu (ale nebyl to polystyrén). Škoda, že Prcek nebyl pojízdný – jinak totiž šlo o velmi zajímavý kousek, jehož tvůrci jsou mimochodem zaměstnanci . Ta však s projektem neměla nic společného.

Tým Milana Mildorfa z Liberce zase přijel s Lidovým vozítkem. Původně mělo jít o dvoumístnou šlapací , kterou si Milan začal stavět jen tak doma. Postupně přibral bývalé spolužáky z Technické univerzity v Liberci a přeměnil projekt na . Na soutěž dorazil tým ale poněkud nepřipravený a musel tříkolku sestavovat přímo na místě. Navíc stále ještě s hliníkovým rámem a bez kastle, což by se v budoucnu mělo změnit.

Dalších týmy a projekty podrobněji představíme v pokračování článku během příštího týdne. Je úžasné vidět, že i v České republice vznikají skvělé projekty v oblasti elektromobility, o kterých ale málokdoví. V průběhu následujících dnů to začneme napravovat!

13 Comments on “Národní technickou knihovnu obklopila elektrická auta!”

  1. ne a ne se zbavit dojmu
    ne a ne se zbavit dojmu souteze site na miru jako promoakce novymu e-Gordonovi

    viz
    „Jeden ze zajímavých soutěžních návrhů na nový prototyp elektromobilu je například ‘retrovůz‘, který má ladné tvary 20. a 30. let a funguje na baterii, jede poměrně rychle a má velký dojezd. Zajímavý je také vůz, který používá místo karoserie kokosovou rohož. Pak jsou tady vozy, které je možné použít částečně i do terénu,“ přiblížil Martin Grmela z pořádajícího občanského sdružení Future Age.
    nebo
    Josef Formánek: První zkušenost jsme měli s elektrickou motokárou postavenou na Dni vědy a techniky v roce 2009. Do půl roku pak byla vyhlášena tato soutěž..
    ci
    Děkujeme za reakci, informaci jsme ověřovali u pořadatelů, Lucie Procházková uvedla: „Oba vozy rozhodně jednoduché podmínky soutěže splňují a v žádném případě nejsou sériové. Elektrický retro sportovní vůz byl dokonce teprve v únoru tohoto roku narýsován, takže je to opravdu úplně samostatný projekt. Stejně tak druhý vítěz soutěže, který dokonce používal dřevěné součásti karoserie a elektrický motor vlastní konstrukce. Nad soutěží dohlížel také notář.“

    podivejte se na viteze a na gordon.cz

    ja nevim….ale nejak na nahody neverim…a cim vic to sleduju, tim vic se mi to nelibi

    to je jak s tema Zidama:D

  2. Jaromír Vegr EKOLO
    Byl to

    Jaromír Vegr EKOLO

    Byl to první ročník, doufejme, že budou další a že se podaří navázat spolupráci občanského sdružení ELEKTROMOBILY s organizátory a nestane se to, že budou hodnocena vozidla, která nesplňují podmínky soutěže. To není schopen posoudit ani notář, ani porota. Pak by se nestalo, že bude hodnoceno i seriově vyráběné vozítko http://www.estrima.com/en/bellissimo.aspx
    ….ke stavbě vozidel mohou být použity stávající autosoučástky a díly, ale soutěžící nemohou přihlašovat pouze upravená sériová vozidla -tolik z podmínek. Obě vítězná vozidla byla upravena ze seriových vozidel.(GORDON a SPARK)
    Elektromobily se musí a budou stavět jinak, než se staví vozidla na spalovací motor, musí to být optimalizovaná stavba, která odpovídá schopnostem a možnostem el. pohonu a plně využívá toho, co tato možnost nabízí.

    Dejte se k nám!! http://www.elektromobily-os.cz

      1. Jenže to je právě o tom,
        Jenže to je právě o tom, že vyjímkou je snad pouze ČVUT
        v Horské, kde něco málo projektů tímto směrem dělali, ale
        v Plzni, kde je tradice ,budou pouze upravovat.Na VŠB zvolili také tutojednodušší cestu. Je problém i spolupracovat mezi strojní fakultou a FEL-katedra el. trakce, protože strojaři tomuto způsobu pohonu nefandí-a že jsem zkoušel dost. To je to, co mne mrzí a co musím kritizovat. Jako dlouholetý propagátor, který před dvaceti lety postavil monopost, jež zvítězil na Švýcarské FORMEL E , jsem skoro povinován.
        DEJTE SE K NÁM!! http://www.elektromobily-os.cz

        Jaromír Vegr EKOLO

        1. Formulu na elektropohon
          Formulu na elektropohon majú myslím aj v Bratislave na Strojníckej fakulte STU. Keďže ale budem na druhý rok podávať prihlášku na VŠ, a chcel by som sa elektropohonom zaoberať na profesionálnej úrovni, chcel by som zvážiť viaceré možnosti vysokých škôl s týmto zameraním. Tiež som počul dobré ohlasy na VUT v Brne.

    1. Pane Vegr, už rok se
      Pane Vegr, už rok se pokouším navázat s vámi spolupráci na vývoji zařízení ,které prodlužuje dojezd elektromobilu (nikdo to nemá )posílal jsem to i do soutěže o nejlepší inovaci v oblasti pohonu elekromobilu ,která se měla vyhodnotit.Už podruhé byl termín vyhlášení posunut, nevím proč.Když jsem se ptal jednoho z poroty ,protože jsem se dostavil na vyhlášení,tak my řekl, že byl jenom v porotě a že se v tom nevyzná ,nevím co si o tom mám myslet .S váma jsem chtěl taky o tom mluvit, jenže vy ste my řekl že nemáte čas.

      1. Pane Čado. Bylo mi
        Pane Čado. Bylo mi sděleno, že mne chcete kontaktovat, čekal jsem kdy přijdete, pokud jsem řekl, že v tu chvíli nemám čas, tak to byla pravda, ale na druhé straně jsem tam byl až do půl osmé večer jako poslední. Zatím nemám ani výsledky soutěže v mé kategorii a pokud je dostanete Vy za ty inovace, dejte mi, prosím vědět,. Nejsem sám, kdo je nespokojen s hodnocením soutěže, nabízeli jsme odborníky, byly jsme však odmítnuti.

        Jaromír Vegr EKOLO-Elektromobily-os

Napsat komentář