Plnokrevným elektromobilům se v Číně dosud příliš nedaří. Elektrokola, elektroskútry i elektrické rikšy jsou běžné. Elektrická auta se ale prodávat nedaří. Přesto chce Peking vybudovat v Říši středu do roku 2020 přes 10 mil. dobíjecích stanic.
Je to právě nedostatek infrastruktury a dlouhé časy dobíjení, které bohatnoucí Číňany zrazují od nákupu elektrických aut.
Tamní automobilka BYD se snažila elektromobil e6 nabízet, ale neuspěla. Exportuje ho proto raději do USA.
Řada čínských metropolí však už ohlásila vlastní programy rozvoje elektromobility, tzn. především budování dobíjecích stanic.
Na elektřinu v Číně mají jezdit nejen osobní auta, ale především autobusy. Kvalita ovzduší ve městech je totiž díky rostoucímu počtu automobilů často kritická.
Šéf pekingské automobily BAIC však aktuálně na autosalonu v Detroitu prohlásil, že „čínská vláda pracuje na plánu, který bude nejspíš oznámen velmi brzy – prakticky jde o to, že během deseti let má být vybudováno minimálně 10 milionů dobíjecích stanic“.
Čínský ministr vědy a techniky byl v říjnu 2010 citován agenturou Xinhua když řekl, že výroba elektrických aut v Číně by mohla do roku 2020 dosáhout 1 milionu.
Tehdy má mít čínský automobilový trh objem 40 milionů automobilů (z dnešních asi 13 mil. prodaných aut ročně). Už dnes přitom zemi sužují kritické zácpy a smogové kalamity.
Některá města se přitom snaží kromě rozvoje dobíjecích stanic podporovat nákup elektrických aut či jiných alternativ i dotacemi a jinými incentivami. Nic ale prozatím nepomáhá.
V Číně působí také řada evropských a amerických automobilek. Právě Říše středu je pro mnohé z nich motorem prodejů a jednou z cest z krize.
Mercedes a BYD vyrobí v Číně elektrické „béčko“
A jsou to právě tyto automobilky – Volkswagen, General Motors a další, které se intenzivně zabývají výzkumem a vývojem elektrických aut.
Samy tedy mají zájem na tom, aby čínský stát infrastrukturu podporoval a snažil se tamní obyvatele přesvědčovat o tom, že nákup elektrických vozů je výhodný.