Daimler nejspíš jako jedna z mála automobilek pochytila aktuální trendy v oblasti osobní dopravy a snaží se jim přizpůsobit. Se svou car-sharingovou (sdílení aut) službou car2go úspěšně operuje v USA i Evropě. Aktuální případ kanadské metropole Calgary ukazuje, že víc než úspěšně.
foto: car2go
Systém sdílení (půjčování) aut Car2Go zprovoznila automobilka Daimler v roce 2008. Od té doby se rozšířila po celém Německu (Berlín, Düsseldorf, Hamburk, Ulm), ale i dalších evropských a severoamerických metropolích: Austin, Portland, Vancouver, Vídeň, Toronto, Miami, Washington D.C., San Diego, Amsterdam.
Sdílení automobilů car2go se rozjíždí ve Vancouveru
Daimler spustil sdílení automobilů car2go v Hamburku, Amsterdam bude následovat
Jako základní typ vozu používá Daimler své auto Smart ForTwo, případně v některých městech také jeho elektrickou verzi Smart ED. Celkem má v provozu flotilu více než 5000 těchto aut v rámci Car2Go. A stále ji rozšiřuje, jak početně, tak geograficky.
Nejnovějším přírůstkem je milionová kanadská metropole Calgary. Tam služba car2go začala fungovat 21. července 2012, tedy zhruba před třemi měsíci. Za tu dobu nasbírala 15 000 registrovaných členů, kteří podnikli 40 000 cest. Celkem má dnes tamní flotila 300 vozů Smart ForTwo.
Auta jsou členům dostupná 24 hodin denně 7 dní v týdnu na ploše 93 km2. Své auto si najdete přes webovou/mobilní aplikaci skrze počítač, případně smartphone či tablet. Buďto si ho rezervujete, nebo k němu prostě přijede a s pomocí členské karty jej odemknete.
Následně ohodnotíte jeho stav a můžete vyrazit na cestu. Platí se za minutu strávenou v autě, která stojí v přepočtu asi 7 Kč. Na hodinové či denní využití je sleva.
Půjčovna elektromobilů startuje i v Amsterdamu
to zase zabije
to zase zabije ekonomiku…nebude poptavka, bude se mene vyrabet…mensi rust…na nic jineho, co by mohlo nahradit auta, asi hned tak neprijdeme…
Myslíte? Co když to bude
Myslíte? Co když to bude naopak? Už teď prodej nových aut v Evropě vytrvale klesá. Auta, která jezdí v rámci služeb sdílení/půjčování aut jsou řádově vytíženější než auta v soukromých rukou, která 90 % času nehybně stojí na místě. O to dříve se opotřebují – třeba i díky vandalismu, a je třeba je vyměnit.
To, že sdílená auta jsou
To, že sdílená auta jsou vytíženější je fakt.
Ale s tím opotřebením to nebude tak horké – při ceně 1ékč za každý kilometr nad 200 najetých za den si každý rozmyslí s tím někam jezdit.
Tenhle projekt je navržen pro přiblížení po městě – jako individuální hromadná doprava. Takže nájezdy těch aut budou někde na 100-200km za den. To se vejdou do 50000km/rok a to není žádný problém.
Jedinej problém je, že v čechách to nezavedou – tady by se to neuživilo. Cena 7kč za km, u sdíleného auta (to znamená že ho nemám po ruce kdykoli) v porovnání s nákladovou cenou 5kč na km (při vlastním autě a nájezdu 30000km za rok) je zcela nesmyslná.
Nějak jsem nenašel ve
Nějak jsem nenašel ve Vašem rozpočtu pořizovací cenu Vašeho auta, náklady na pravidelný servis, nové pneumatiky, povinné a havarijní pojištění. Při započtení všech těchto položek rozhodně nemůžete dosáhnout nákladové ceny 5 kč na km…. „a o tom to je“ srovnávat srovnatelné
Takže to půjdem
Takže to půjdem rozpočítat jo.
Auto mě stálo 135000 pořizovací cena
Ročně najedu kolem 15 000km
Spotřebu mám 5,5l na 100km v benzínu
Roční náklady (technická, nové gumy, opravy, přezutí, olej, filtry) mám 15 000 kč
A mám to auto už 5 let.
Takže najeto 75 000km, spotřebováno 4125 litrů benzínu v ceně 144375 (nebo v aktuální ceně 152625) a do oprav jsem dal 75000.
Náklady celkem za 5 let – 362625 kč na najetých 75000km, to na km dělá 4,835 a to předpokládám, že mi to auto v tomto režimu bude ještě 5 let fungovat, takže se nákladama dostanu na cca 4kč/km
A pro srovnání – moje auto je malé auto – twingo, co je ideální do města, což odpovídá přesně profilu půjčovaných aut.
Ano, pojďme srovnávat
Ano, pojďme srovnávat srovnatelné. V článku se píše 7 Kč za minutu, ne 7 Kč za km, což znamená, že náklady, odhaduju, asi 10 Kč za kilometr, což je mimo benzínovou realitu dneška.
OK přesvedčili jste mě
OK přesvedčili jste mě ;o) Pro náš trh nepoužitelné. Ale srovnávat Twingo se Smartem je trochu nefér :o)
Srovnávat staré Twingo se
Srovnávat staré Twingo se Smartem je opravdu nefér.
V Twingu jsem převážel z ikey skříně, balení dlouhé 203cm a měl jsem to zavřené.
Twingo má lůžkovou úpravu pro případ nouzového přespání na odpočívadle.
Twingo má maximálku 162km/h
Twingo na jednu nádrž ujede 700km
Do Twinga se nouzově vejdou 4 lidi
Twingo má při sklopení zadních sedaček uvnitř prostor metr krychlovej.
Takže opravdu musím přiznat toto srovnání je nefér :P)
To, že sdílená auta jsou
To, že sdílená auta jsou vytíženější je fakt.
Ale s tím opotřebením to nebude tak horké – při ceně 1ékč za každý kilometr nad 200 najetých za den si každý rozmyslí s tím někam jezdit.
Tenhle projekt je navržen pro přiblížení po městě – jako individuální hromadná doprava. Takže nájezdy těch aut budou někde na 100-200km za den. To se vejdou do 50000km/rok a to není žádný problém.
Jedinej problém je, že v čechách to nezavedou – tady by se to neuživilo. Cena 7kč za km, u sdíleného auta (to znamená že ho nemám po ruce kdykoli) v porovnání s nákladovou cenou 5kč na km (při vlastním autě a nájezdu 30000km za rok) je zcela nesmyslná.
Parádní drahý koncept.
No
Parádní drahý koncept.
No tak tomuhle říkám parádní nápad – rozjet auta a půjčovat je. A když si to spočítám u sebe – denně strávím cestou v autě cca 65 minut, takže to dělá 455 korun denně, při práci 21 dní v měsíci je to 9500 za měsíc neboli přes 100 000 za rok.
A to to auto budou používat ještě 3 další, takže za jeho používání dostane firma za rok 400 000.
Že já jsem takovej blbec, že mě to nenapadlo. No co se dá dělat, hotl budu muset i nadále pachtit do práce vlastním autem s nákladama 30000 za rok. Ach jo.
Za takovou cenu je to
Za takovou cenu je to samozřejmě nesmysl. V půjčovně za to máte auto na den a ne na hodinu. Realistickou cenu bych očekával zhruba desetinovou + projetá energie. Tedy o něco dražší než MHD a výrazaně levnější než taxi.