Dotazník: chtěli byste sdílení elektromobilů v Praze?

Studentka Marta Lapáčková z na v Praze připravuje bakalářskou práci na téma “Carsharing elektromobilů v Praze”. K tomu účelu mimo jiné provádí průzkum veřejného mínění a oslovila náš magazín s žádostí o pomoc, které rádi vyhovujeme.

Autolib, sdílení nejen elektrických aut v Paříži, má velký úspěch. Dařilo by se něčemu takovému i v Praze?
foto: Hybrid.cz

“O carsharingu, tedy sdílení vozidel, jsem poprvé slyšena na ročním studijním pobytě v německém Berlíně,” vysvětluje Marta. “Po návratu mi téma bylo nabídnuto vedoucím Ústavu dopravní tečchniky, doc. Ing Petrem Bouchnerem, Ph.D.” dodává.

Práce má nejdříve seznámit s pojmem carsharing a s tím jak systém sdílení aut funguje, představit jeho přednosti, nevýhody a překážky. Dále se autorka zaměří na fungující sysstémy ve světě. Carsharingové organizace podle ní stále časteji nabízejí kromě vozů s konvenčním pohonem i elektromobily.

“Dokonce už existují i společnosti, které nabízejí výhradně elektromobily,” říká. Úspěšným příkladem je podle ní carsharing Autolib v Paříži. Právě z tohoto systému vychází při vytvoření výchozích podmínek pro takový systém v Praze.

Součástí práce by měl být také model zákazníka, který chce získat na základě vyhodnocení ankety. Má ukázat, zda by byl v Praze vůbec zájem, jaké finanční částky by byli lidé ochotni investovat apod. Takže pokud máte pár minut času a chuť, prosíme vás o vyplnění následující ankety

8 Comments on “Dotazník: chtěli byste sdílení elektromobilů v Praze?”

  1. O carsharingu jsem
    O carsharingu jsem informován jen velmi zběžně, ale co jsem pochopil, existují 2 odlišné systémy:

    1) např. pařížský Autolib: nech své auto doma, popojeď po městě elektromobilem a hned ho zase vrať, ať může jet jiný, ekonomicky udržitelná výpůjční doba řádově hodiny

    2)“půjčovna pro členy klubu“: zruš své vlastní auto, ať nezabíráš parkování v ulicích (a ušetříš za pojištění, STK, servis…). V případě potřeby si objednej sdílené auto (na odpoledne, na víkend…), udržitelná výpůjční doba řádově dny, poplatek za vypůjčení kombinací času a ujetých kilometrů, resp. spotřebovaného paliva. Flotila vozidel může zahrnovat modely od malých 3dveřáků přes rodinné kombíky po dodávky, podle toho, co uživatel aktuálně potřebuje (odvézt).

    mimo carsharing:
    3)klasická půjčovna – tam lze dosáhnout příznivé denní výpůjční ceny (mj. i kvůli administrativním úkonům) při řádově týdenní výpůjčce (např. na dovolenou), palivo si každý hradí sám, vrátit s plnou nádrží. Pro krátkodobé výpůjčky jako např. odvezení nákupu z hypermarketu – nepoužitelné.

    Já (Pražák) bych měl zájem o model č.2, kdyby byl k dispozici. Auto nepoužívám ke každodennímu dojíždění.

  2. Podle mě je to odsouzené k
    Podle mě je to odsouzené k neúspěchu. Proč ? Protože většina lidí potřebuje využívat auto zhruba ve stejný čas – ráno – cesta do práce, odpoledne – cesta z práce. Stačí se podívat, kdy jsou dopravní špičky. Navíc cena vychází tak vysoko, že se to nevyplatí.

      1. Souhlasim s Vami.I KDYŽ JE
        Souhlasim s Vami.I KDYŽ JE JASNĚ PATRNE,ŽE SLEČNA JE PRAŽAČKA.Sdileni společnych dopravnich prostředku je myslim i věci ostatnich měst a kraju.Pražaci jsou v poměru finančnich přijmu na tom samozřejmě nejvihodněji,ze všech měst a kraju.Zkuste se zeptat na sdileni automobilu v městech a krajich tam kde je vysoka nezaměstnanost a tedy nedostatek financi.Bylo by to řešenim,ale na druhou stranu nevim jak tuto službu nezneužit aby toto nesklouzlo k trestnemu činu kradeže.Čechomoravane nejsou holandane a jestliže se v českomoravsku kradou kola tak jsme ještě bohužel te holandske demokracie ve sdileni nedosahli.

        1. Pokud jde o krádeže, tak v
          Pokud jde o krádeže, tak v Německu to mají řešeno tak, že do auta se dostane pouze registrovaný uživatel pomocí čipu. V takovém případě je krádež takového auta stejná jako jakéhokoliv jiného auta na ulici. S tím rozdílem, že tyto sdílená auta jsou vybavena poměrně důmyslnou lokalizací.

Napsat komentář