Studentka Marta Lapáčková z Fakulty dopravní na ČVUT v Praze připravuje bakalářskou práci na téma “Carsharing elektromobilů v Praze”. K tomu účelu mimo jiné provádí průzkum veřejného mínění a oslovila náš magazín s žádostí o pomoc, které rádi vyhovujeme.
foto: Hybrid.cz
“O carsharingu, tedy sdílení vozidel, jsem poprvé slyšena na ročním studijním pobytě v německém Berlíně,” vysvětluje Marta. “Po návratu mi téma bylo nabídnuto vedoucím Ústavu dopravní tečchniky, doc. Ing Petrem Bouchnerem, Ph.D.” dodává.
Práce má nejdříve seznámit s pojmem carsharing a s tím jak systém sdílení aut funguje, představit jeho přednosti, nevýhody a překážky. Dále se autorka zaměří na fungující sysstémy ve světě. Carsharingové organizace podle ní stále časteji nabízejí kromě vozů s konvenčním pohonem i elektromobily.
“Dokonce už existují i společnosti, které nabízejí výhradně elektromobily,” říká. Úspěšným příkladem je podle ní carsharing Autolib v Paříži. Právě z tohoto systému vychází při vytvoření výchozích podmínek pro takový systém v Praze.
Součástí práce by měl být také model zákazníka, který chce získat na základě vyhodnocení ankety. Má ukázat, zda by byl v Praze vůbec zájem, jaké finanční částky by byli lidé ochotni investovat apod. Takže pokud máte pár minut času a chuť, prosíme vás o vyplnění následující ankety
O carsharingu jsem
O carsharingu jsem informován jen velmi zběžně, ale co jsem pochopil, existují 2 odlišné systémy:
1) např. pařížský Autolib: nech své auto doma, popojeď po městě elektromobilem a hned ho zase vrať, ať může jet jiný, ekonomicky udržitelná výpůjční doba řádově hodiny
2)“půjčovna pro členy klubu“: zruš své vlastní auto, ať nezabíráš parkování v ulicích (a ušetříš za pojištění, STK, servis…). V případě potřeby si objednej sdílené auto (na odpoledne, na víkend…), udržitelná výpůjční doba řádově dny, poplatek za vypůjčení kombinací času a ujetých kilometrů, resp. spotřebovaného paliva. Flotila vozidel může zahrnovat modely od malých 3dveřáků přes rodinné kombíky po dodávky, podle toho, co uživatel aktuálně potřebuje (odvézt).
mimo carsharing:
3)klasická půjčovna – tam lze dosáhnout příznivé denní výpůjční ceny (mj. i kvůli administrativním úkonům) při řádově týdenní výpůjčce (např. na dovolenou), palivo si každý hradí sám, vrátit s plnou nádrží. Pro krátkodobé výpůjčky jako např. odvezení nákupu z hypermarketu – nepoužitelné.
Já (Pražák) bych měl zájem o model č.2, kdyby byl k dispozici. Auto nepoužívám ke každodennímu dojíždění.
Podle mě je to odsouzené k
Podle mě je to odsouzené k neúspěchu. Proč ? Protože většina lidí potřebuje využívat auto zhruba ve stejný čas – ráno – cesta do práce, odpoledne – cesta z práce. Stačí se podívat, kdy jsou dopravní špičky. Navíc cena vychází tak vysoko, že se to nevyplatí.
To jde řešit třeba
To jde řešit třeba nabídnutím možnosti carpoolingu…
Prostě kdo dřív zarezervuje, ten jede, a pokud bude ochoten, může přibrat další pasažéry (a náklady se pak rozdělí rovným dílem)
No právě proto v tom
No právě proto v tom nevidím žádnou výhodu oproti současným možnostem. A lidé těžko budou chtít využívat něco, co je pro ně nevýhodné….
Kdyz nejsem z Prahy tak by
Kdyz nejsem z Prahy tak by asi nebylo vhodne kdybych to vtplnil ze? Akorat bych tak pokroutil statistiku…
Nemyslím si, že je to
Nemyslím si, že je to anketa pouze pro Pražáky. Vždyť sdílené elektromobily může využívat kdokoliv – turisté, cestující za prací, apod. Dokonale by bylo např. spojení vlaku a sdílených elektromobilů.
Souhlasim s Vami.I KDYŽ JE
Souhlasim s Vami.I KDYŽ JE JASNĚ PATRNE,ŽE SLEČNA JE PRAŽAČKA.Sdileni společnych dopravnich prostředku je myslim i věci ostatnich měst a kraju.Pražaci jsou v poměru finančnich přijmu na tom samozřejmě nejvihodněji,ze všech měst a kraju.Zkuste se zeptat na sdileni automobilu v městech a krajich tam kde je vysoka nezaměstnanost a tedy nedostatek financi.Bylo by to řešenim,ale na druhou stranu nevim jak tuto službu nezneužit aby toto nesklouzlo k trestnemu činu kradeže.Čechomoravane nejsou holandane a jestliže se v českomoravsku kradou kola tak jsme ještě bohužel te holandske demokracie ve sdileni nedosahli.
Pokud jde o krádeže, tak v
Pokud jde o krádeže, tak v Německu to mají řešeno tak, že do auta se dostane pouze registrovaný uživatel pomocí čipu. V takovém případě je krádež takového auta stejná jako jakéhokoliv jiného auta na ulici. S tím rozdílem, že tyto sdílená auta jsou vybavena poměrně důmyslnou lokalizací.