V roce 2012 chce Renault nabídnout zdaleka nejlevnější elektromobil. Renault Zoe, o jehož pojmenování dokonce bojovali francouzští rodiče, bude v mnoha ohledech výjimečný. Především cenou, která má činit 15 000 euro. A také tím, že jeho baterie bude vyměnitelná.
Koncept měnitelných baterií je odvážným krokem do zcela nových, neprobádaných vod automobilového průmyslu. Zatímco v současné době platí, že když si koupíte elektromobil, automaticky s ním kupujete také jeho baterii (a je to pochopitelné), Renault chce nabídnout Zoe s pomocí odlišného obchodního modelu.
Cena elektrického auta Zoe bude sice pouze zhruba 15 000 euro, ale ta se neztahuje na baterii. Ta samozřejmě v autě od začátku bude, ale od Renaultu si ji pouze pronajmete, a to za cenu kolem 75 euro za měsíc.
Better Place testuje výměnu baterií na taxících v Tokyu
Vyměnitelné baterie mají hlavní výhodu v tom, že výměna vybité baterie za plnou může ve speciální stanici trvat kolem tří minut. Přitom dobíjení takových baterií obvykle zabere dobu čítající hodiny. Na jedno nabití ujede Zoe zhruba 160 km.
Renault navíc nabídne službu odvozu. Pokud vám v elektromobilu „dojde šťáva“, Renault pro vás okamžitě pošle vlastní auto. Samozřejmě si bude ověřovat, že vám elektřina v bateriích došla na nějakém smysluplném výletu, nikoliv když jste se bláhově rozhodli se svým Zoe vypravit třeba z Brna do Berlína.
Problémem výměny baterií jsou jednak výměnné stanice, tedy infrastruktura. Tu by pro Renault měla zajistit společnost Better Place, která už je testovala např. v Izraeli, San Francisku a Japonsku. Druhý problém je možná o něco palčivější: koupili byste si auto, které je vaše vlastně jen napůl?
Bude to vyžadovat radikální proměnu vztahu k osobní mobilitě. Jenže ta už dnes v ekonomicky vyspělých zemích západní Evropy probíhá.
Zcela zásadní výhodou Renault Zoe je zhruba poloviční pořizovací cena proti současným elektromobilům na trhu jako je Citroen C-Zero, Peugeot iOn nebo Nissan Leaf.
Právě tohle by mohl být kritický bod, který minimálně ve Francii (zemi zasvěcené jaderné energetice) popostrčí elektromobilitu na úplně novou úroveň.
S vlastnictvím auta jenom „
S vlastnictvím auta jenom “ na půl“ problém nemám.
Já článek pochopil tak, že spotřebovaná energie bude v ceně toho pronájmu (?), potom by pronájem odpovídal cca jedné plné nádrži. To za měsíc v benzinu projezdím.
Auta na půl
Rozhodně by
Auta na půl
Rozhodně by jsem se tomuto nebránil.Nakonec mnozí z nás si kupují auto na úvěr nebo liesing,a tam je doba splatnosti též několik let.A pokud bude prodejce prozíraví,tak bude nabízet imožnost obmněnit vozidela při konci pronájmu.Z některých přízpěvků je patrné,že si majitelé obmněňují vozidla po 6-10 letech,proč to nedělat i s elektromobily.Otázkou je jak bude kupující solventní a jak pronajimatel ochotný.Jak se bude postupovat v těchto případech při exekučních řízeních,když tyto věci nebudou majetkem hříšníka?Jinak ale ropné a plynné produkty nejsou nevyčerpatelné,a jejich cena nikdy levnější nebude.
Myslim, ze je to od Renaultu
Myslim, ze je to od Renaultu zaujimavy tah. Lebo dobijacie stanice na kabel su v praxi nepouzitelne, jednak kvoli dlzke nabijania a hlavne kvoli bezpecnosti (verejne dostupne zariadenie pod el. prudom). Aj ked siet tych vymennych stanic by musela byt velmi husta, aby auto nemuselo robit obkluku 20km tam a spat k najblizsej vymennej stanici. Ja by som skor buducnost elektromobilov videl v indukcnom dobijani. Indukcne pasy by boli v ceste na krizovatkach a miestach, kde auta idu vnizkou rychlostou. Tak by sa prevadzka elektromobilu stala bezproblemovou a pre uzivatela neobtazujucou. A v porovnani s budovanim stanic na dobijanie, alebo vymenu baterii by to bolo jedine rozumne riesenie.
už viac x si písal o
už viac x si písal o indukčných pásoch. IMHO je to úplne nereálne. skús ma presvedčiť a podlož to číslami. technická zrealizovateľnosť, finančné náklady, potrebné množstvo nabíjacích pásov na kilometer, efektivita nabíjania, bezpečnosť,…
Dobre, mozem ti nechat
Dobre, mozem ti nechat rozpracovat podrobnu ekonomicku analyzu, ak mas zaujem. Nebude to ale zadarmo. Podobne projekty existuju v skusobnej prevadzke v niektorych krajinach. Dokonca su na tychto strankach aj odkazy na ne. V prispevku som pisal o tom, ze dobijacie stanice na kabel su uplne nerealne (bez ohladu na financne naroky a vymenne stanice takisto, pretoze take by museli pouzivat vsetky alektromobily a rovnake baterie tiez.
Jako obvykle, zcela mimo. Ve
Jako obvykle, zcela mimo. Ve všem.
pre take vykony je to
pre take vykony je to nerentabilne, tym je povedane vsetko
snažil som sa byť slušný
snažil som sa byť slušný a naznačiť ti, aby si sa hlbšie zamyslel nad svojim návrhom. no nepochopil si to.
Mad svojim navrhom som sa
Mad svojim navrhom som sa zamyslel najhlbise, ako som vedel. Netvrdim, ze sa musi kazdemu pacit a ani to, ze s nim musis suhlasit, alebo mi verit. To je cisto na tebe.
Osobně si myslím,že
Osobně si myslím,že indukční nabíjení je dobou hóodně vzdálené,je třeba vyřešit mnoho problémů které tento přenos pro spotřebiče přináší.Největším problémem a prvořadým úkolem je odrušení spotřebičů jak ve vozidlech tak v okolí těchto indukčních pásů.Existují futuristické vize jak „získávat kosmickou elektřinu“ze stacionárních zařízení na oběžných drahách.Takže pokud se vyřeší odrušení nebude co řešit.A na závěr,při indukčních přenosech je třeba počítat s potřebou vyšší indukční energie v důsledku ztrát.O problémech indukčního přenosu se můžete občas dozvědět i z černé kroniky,kde se píše o sebevrazích pohybujících se po železničních vagonech pod elektrickou napájecí sítí.Toto je též negativní příklad el.indukce.
Me prijde, ze jako druhy
Me prijde, ze jako druhy auto je to idealni. Jako prvni auto je to pro me stejne maly. Taky i kdyz si baterii pronajimate, nikde neni napsano, ze si ji nebudete moct koupit, pokud by jste o to extra stali.
som skôr skeptický, ale
som skôr skeptický, ale kôli dojazdu. su dni ked prejdem na viac krat do 80 km + 80 km spät. a Ide o bežne osobne vozenie praca, miesto 1, miesto 2, navrat.
Zhovievavost majitela zasuvky na priebezne dobijanie v praci a na miestach nie je istota ako v pripade mobilu, a aj pri nom je to otrava dobijat ho vzdy ..
Tak pokud bude baterka
Tak pokud bude baterka výměnná,její výměna potrvá 3 minuty a výměníková stanice bude vždy v dojezdu auta, tam tě dojezd na jednu baterii nemusí zajímat, ne?
Výmenné stanice sú fajn
Výmenné stanice sú fajn myšlienka, ale zabudlo sa na to, že na trh ide hneď niekoľko typov elektromobilov od najrôznejších výrobcov a zároveň takáto stanica zaberá dosť veľké miesto. Pozemky sú drahé a to hlavne v mestách.
Ďaľšia nevýhoda je v kapacite takejto stanice, ktorá je niekoľkonásobne nižšia ako bežná čerpacia stanica.
Tento faktor sa síce pri malom počte vozidiel neprejaví, ale neskôr to bude pre túto technológiu likvidujúce.
Skôr by som vsadil na zvýšenie dojazdu a tak posunul elektromobily na úroveň univerzálnejších vozidiel t.j. nielen do mesta. zákazník potrebuje vozidlo, ktoré ho okrem iného nebude obmedzovať v bežnej prevádzke.
Na druhej strane aspoň podľa toho, čo sledujem elektrické skútre sú na tom s dojazdom oveľa lepšie ako elektromobily a už dnes by ma niektoré typy ako zákazníka uspokojili…
No jasně, tady není třeba
No jasně, tady není třeba ani moc velkýho počítání. Auto za nějakejch 350 litrů, provoz při nabíjení nočním proudem minimálně 5x levnější než dneska benzín, i když si připočítám 2litry měsíčně pronájmem baterky, tak se to vyplatí a to nejezdím jen do 20tis. ročně. A při nabíjení z vlastních solárních panelů na zahradě 100% ekologický a 100% zadara. No nekup to 😉
Takže podobné auto v
Takže podobné auto v benzinu stoji 250000. Při spotřebě 5l a ceně benzínu 50 kč a nájezdu 20000 za rok jsem na částce 50000 korun ročně za benzín. Náklady za 10 let 750000 při ceně benzínu 50 kč, 550000 při ceně benzínu 30 kč
E-AUTO stojí 350000, při spotřebě 15kWh a nájezdu 20000 za rok je spotřeba 3000 kWh. Při kilowatthodině za 3 kč a pronájmu baterie za 22500 za rok mám roční náklady 31500. Náklady za 10 let 665000. Při proudu zadarmo mám náklady za 10 let 575000
Zdá se to jenom mě a nebo je to pořád dražší než benzín.
PS: Ani jedno auto jsem neměl déle než 10 let a to už mám třetí
Tak jsem si vzal do ruky
Tak jsem si vzal do ruky kalkulacku a jo, koupil bych ho. Me by se vyplatil. A fakt, ze bych baterku nevlastnil, ale mel ji jen pronajatou za velmi rozumnou cenu je velike plus. Je to neco jako permanentni zaruka funkcnosti.
Také to tak vidím. Že
Také to tak vidím. Že vlastním auto jen napůl? Berte to tak, že do spalovacího auta si benzín také jen „půjčujete“. Když vám v nádrži dojde, jedete pro další. Když Zoe kapacita baterie dojde, dojedu si pro další. To, že můžu nabíjet doma v garáži je další výhoda navíc, kterou s benzíňákem mít nebudu nikdy.
1) S tím, že by mi auto
1) S tím, že by mi auto patřilo jen zčásti, problém nemám – ovšem otázka je, jak to bude s pronájmem a stanicemi za pár let, pokud se zrovna tenhle standard nechytne. Čili je nutné počítat s tím, že auto za pár let nebudu schopný prodat a možná ani používat – tipnu si, že výměnné baterie jsou projektované na menší počet cyklů než zabudované.
2) Potíž je pořád v dojezdu. Pokud se neživíte rozvážkou po městě, nejspíš jste z těch vašich 20tkm najel v okruhu domova tak 8tis. a zbytek byly dovolené, chalupy atp., čili situace, kde elektromobil bez „záložního“ benzíňáku je a ještě pár let asi bude hodně komplikovaný. Čili nejspíš si budete v rodině držet ještě druhé, klasické auto. A v tu chvíli se ekonomické i ekologické počty kapánek obrací. 🙁
1) automobilka by mala
1) automobilka by mala garantovať, že ich výmenné stanice budú aj za pár rokov fungovať. ak mi to nedajú do zmluvy tak by som to nekúpil. oni keď si veria tak s tým nebudú mať problém.
výmenné baterky budú podľa mňa také isté ako zabudované.
2)auto s dojazdom 160km sa nekupuje ako prvé auto do rodiny. ale až ako druhé či tretie. na západe je štandard, že v rodine je viac aut. teda len jedno z nich vymenia za elektrické.
3)ešte by som dodal, že ľahko vymeniteľná baterka je veľké plus aj kebyže ju nikdy nevymieňam, ale stále si ju sám doma nabíjam. práve kvôli budúcemu predaju auta.