Těžko v současném světě hledat rozsáhlejší metropolitní oblast než je ta kolem Tokia. Gigantickou metropoli Japonska obývá téměř 40 milionů lidí. Podle nedávného výzkumu Frost & Sullivan jsou to právě megalopolis budoucnosti, které budou podněcovat rozvoj elektromobity. A Tokio už se připravuje. Společnost Project Better Place tam úspěšně otestovala svou stanici pro výměnu baterií elektromobilů.
Po dobu tří měsíců se po Tokiu pohybovaly tři elektrické taxi vozy v bílomodrých barvách Project Better Place. Během dne se vždy několikrát zastavily ve speciální stanici, kde si vyměnily vybité baterie za novou sadu. Rychlé a „bezbolestné“.
V Tokiu dnes jezdí na 60 000 taxíků. To je prý víc než v Paříži, New Yorku a Londýně dohromady. Cílem společností, které mají testovací provoz výměnné stanice a tří elektrických taxi na svědomí je postupně běžné taxi vozy z měst dostat pryč a nahradit je elektrickými. To by mohlo pro světové metropolo znamenat nikoliv nevýznamné snížení znečištění ovzduší. Ačkoliv totiž představují taxíky pouze 2% vozů ve městě, vytvářejí 20% emisí.
Better Place testuje výměnu baterií na taxících v Tokyu
Volkswagen představil elektrické Milano Taxi
Renault odhaľuje konečný vzhľad svojich elektromobilov a prijíma prvé objednávky
Better Place stále žije myšlenkou, že národní síť stanic pro výměnu baterií spustí už příští rok v Dánsku a Izraeli. Spolupracovat by na tom měl s francouzskou automobilkou Renault, která připravuje několik modelů elektrických aut, která v minulosti prezentovala třeba na autosalonu v Ženevě.
Test v Japonsku posloužil k tomu, aby firma získala data z reálného provozu, která nyní bude zpracovávat. Ověřila se také spolehlivost celé stanice a vymetla cesta k dalším obdobným testům v Izraeli. Tam by měly začít už koncem letošního roku. Jako testovací vozidla taxi posloužily přestavěné modely Nissan Qashqai.
Data o aktuální pozici, spotřebě, zbývající energii a další informace se zobrazovaly řidičům skrze Apple iPhone připojený k automobilu a umístěný na palubní desce. Navíc se tato data sbíhala také do centrály ve výmenné stanici Better Place, kde je sledovali operátoři na velké nástěnné obrazovce.
Má Project Better Place cenu 1,25 mld. dolarů?!
Better Place předvedli stanici pro výměnu baterií elektromobilů
První výsledky ukazují, že test proběhl prakticky bez zádrhelů. Jediným problémem bylo když jeden z řidičů nedbal stavu dobití baterie, která mu prostě došla a on musel být i se svým vozem zahanbeně odtažen do výměnné stanice. Zajímavé je, ž výměny baterií někdy probíhaly dokonce i tehdy, když byli na palubě vozu platící zákazníci. Celý proces výměny totiž trvá zhruba minutu.
Využívají se lithium-iontové baterie společnosti A123 Systems s kapacitou 17 kWh. Nissan aktuálně pracuje na nové 24khW baterii, která by dojezd auta prodloužila až ke 160 km na jedno nabití. V současné době zvládne asi 80-100 km. Jeden z tokijských provozovatelů taxislužby Nihon Kotsu očekává, že téměř všechny vozy by mohl mít elektrifikovány už během 10 let. A to nejen klasické taxíky, ale např. i minivany a limuzíny. Využije nejspíš také elektromobil Nissan Leaf a hybridní auta (těch má už kolem 200).
Pravdou je, že v některých případech museli řidiči elektrických taxi rovnou odmítnout zákazníka, který požadoval jízdu příliš daleko. Tehdy hrozilo, že vozu dojde šťáva, a tak řidič raději rovnou doporučil, aby si zákazník našel jiné taxi. Jeden z řidičů se svěřil, že si rychle osvojil schopnosti svého nového vozu a byl snadno schopen určit, zda si může požadovanou cestu dovolit nebo ne. Pokud by měly elektrické taxíky fungovat v celém Tokiu, muselo by jich být asi 200. V takovém případě by dokázaly při plné zátěži obsloužit až 40 000 elektrických aut.
Využívajte Liftago Taxi
Využívajte Liftago Taxi aplikáciu ZDARMA pre jednoduchšiu a výhodnejšiu prepravu taxíkom v mestách.
Stiahnuť ZDARMA tu:
http://www.liftago.com/sk/app/install/taxi/+KJOVD
no to nevidim az tak
no to nevidim az tak nerealne vedpozrime sa uz natom ako ma vyzerat zasuvka na nabijanie sa dohodli a casom pride aj na baterie
tomuto projektu fandím, ale
tomuto projektu fandím, ale neverím, že sa presadí aj u nás. mentalita ľudí je taká, že všetko chcú vlastniť a neuvedomujú si, že je zbytočné vlastniť baterku. (v podstate aj auto) ďalšia vec je, že by sa automobilky museli dohodnúť na jednotnom štandarde bateriek. rozmery, uchytenie, … tomu tiež neverím, že by sa dohodli.
Určite by bylo smutné,
Určite by bylo smutné, kdyby existovalo několik podobných systému, ale osobně nevěřím, že se podaří domluvit jeden standard pro všechny e-auta.