Better Place v Tokiu úspěšně otestovalo stanici pro výměnu baterií

Těžko v současném světě hledat rozsáhlejší metropolitní oblast než je ta kolem . Gigantickou metropoli obývá téměř 40 milionů lidí. Podle nedávného výzkumu Frost & Sullivan jsou to právě megalopolis budoucnosti, které budou podněcovat rozvoj . A Tokio už se připravuje. Společnost tam úspěšně otestovala svou elektromobilů.

Po dobu tří měsíců se po Tokiu pohybovaly tři vozy v bílomodrých barvách Project Better Place. Během dne se vždy několikrát zastavily ve speciální stanici, kde si vyměnily vybité za novou sadu. Rychlé a „bezbolestné“.

V Tokiu dnes jezdí na 60 000 taxíků. To je prý víc než v , a dohromady. Cílem společností, které mají testovací provoz výměnné stanice a tří elektrických na svědomí je postupně běžné taxi vozy z měst dostat pryč a nahradit je elektrickými. To by mohlo pro světové metropolo znamenat nikoliv nevýznamné snížení . Ačkoliv totiž představují taxíky pouze 2% vozů ve městě, vytvářejí 20% emisí.

Better Place stále žije myšlenkou, že národní síť stanic pro výměnu baterií spustí už příští rok v a . Spolupracovat by na tom měl s francouzskou automobilkou , která připravuje několik modelů , která v minulosti prezentovala třeba na .

v Japonsku posloužil k tomu, aby firma získala data z reálného provozu, která nyní bude zpracovávat. Ověřila se také spolehlivost celé stanice a vymetla cesta k dalším obdobným testům v Izraeli. Tam by měly začít už koncem letošního roku. Jako testovací vozidla taxi posloužily přestavěné modely .

Data o aktuální pozici, spotřebě, zbývající energii a další informace se zobrazovaly řidičům skrze připojený k automobilu a umístěný na palubní desce. Navíc se tato data sbíhala také do centrály ve výmenné stanici Better Place, kde je sledovali operátoři na velké nástěnné obrazovce.

První výsledky ukazují, že test proběhl prakticky bez zádrhelů. Jediným problémem bylo když jeden z řidičů nedbal stavu , která mu prostě došla a on musel být i se svým vozem zahanbeně odtažen do výměnné stanice. Zajímavé je, ž výměny baterií někdy probíhaly dokonce i tehdy, když byli na palubě vozu platící zákazníci. Celý proces výměny totiž trvá zhruba minutu.

Využívají se společnosti s kapacitou 17 kWh. Nissan aktuálně pracuje na nové 24khW baterii, která by dojezd auta prodloužila až ke 160 km na jedno nabití. V současné době zvládne asi 80-100 km. Jeden z tokijských provozovatelů taxislužby Nihon Kotsu očekává, že téměř všechny vozy by mohl mít elektrifikovány už během 10 let. A to nejen klasické taxíky, ale např. i a . Využije nejspíš také elektromobil a (těch má už kolem 200).

Pravdou je, že v některých případech museli řidiči elektrických taxi rovnou odmítnout zákazníka, který požadoval jízdu příliš daleko. Tehdy hrozilo, že vozu dojde šťáva, a tak řidič raději rovnou doporučil, aby si zákazník našel jiné taxi. Jeden z řidičů se svěřil, že si rychle osvojil schopnosti svého nového vozu a byl snadno schopen určit, zda si může požadovanou cestu dovolit nebo ne. Pokud by měly elektrické taxíky fungovat v celém Tokiu, muselo by jich být asi 200. V takovém případě by dokázaly při plné zátěži obsloužit až 40 000 .

GreenCarAdvisor, Autobloggreen

4 Comments on “Better Place v Tokiu úspěšně otestovalo stanici pro výměnu baterií”

  1. tomuto projektu fandím, ale
    tomuto projektu fandím, ale neverím, že sa presadí aj u nás. mentalita ľudí je taká, že všetko chcú vlastniť a neuvedomujú si, že je zbytočné vlastniť baterku. (v podstate aj auto) ďalšia vec je, že by sa automobilky museli dohodnúť na jednotnom štandarde bateriek. rozmery, uchytenie, … tomu tiež neverím, že by sa dohodli.

Napsat komentář