Prezident České republiky Václav Klaus se rozhodl nedat zelenou novele zákona o ochraně ovzduší. Ten měl umožnit městům a obcím určit si zóny, kam zakážou vjezd pro auta nesplňující emisí limity. Podobné zóny dlouhodobě fungují např. v Londýně a dalších městech západní Evropy – v Německu, Švédsku, Nizozemsku, ale také v Japonsku.
Návrh novely je iniciativou některých poslanců, především z moravskoslezského kraje. Podpořil jej např. také současný ministr životního prostředí Tomáš Chalupa (ODS), předložili jej bývalý ministr životního prostředí Pavel Drobil (ODS), Pavol Lukša (TOP 09) a Kristýna Kočí (VV). Návrh novely už dříve zamítl a vrátil k přepracování senát. Připomínkoval jej také vládní kabinet premiéra Petra Nečase.
Prezident Klaus vrácení zdůvodnil jednak tím, že jde o nekvalitní návrh, který dává prostor pro zneužití nízkoemisních zón, za druhé tím, že se na něm neshodly obě komory parlamentu, za třetí tím, že vláda v této věci připravuje vlastní úpravu.
Znečištění ovzduší zkracuje život až o dva roky
Rozhovor: Antidiesel.eu – Petr Ptáček o boji proti dieselovým motorům
Zákon byl předložen především s ohledem na Ostravsko, kde jsou emisní limity dlouhodobě mnohonásobně překračovány. Důvodem je především vysoká koncentrace těžkého průmyslu, ale i intenzivní doprava.
Novela měla umožnit městským úřadům vytvářet nízkoemisní zóny a umožnit vjezd pouze těm kategoriím automobilů, které vyhovují stanoveným emisním limitůmů. Takové zóny by mohly vznikat pouze v oblastech s prokazatelným problémem znečištění ovzduší, které je možné objet po silnici stejné nebo vyšší třídy, příp. v lázeňských městech.
Odůvodnění přímo v zákoně je toto:
Největším současným problémem ČR v oblasti životního prostředí jsou neklesající emise znečišťujících látek v ovzduší, konkrétně jemných prachových částic (PM10, PM2,5) a PAH. V ČR mají největší podíl na celkových emisích PM10, PM2,5 a PAH ze sektoru veřejné a průmyslové energetiky (která zahrnuje i procesní ohřevy), z vytápění domácností a ze sektoru dopravy (mobilní zdroje).
Dále se v návrhu novely zákona píše:
– Stanovení nízkoemisní zóny bude plně v kompetenci obce, která také ponese náklady na její realizaci.
– Policii ČR v případě realizace nízkoemisních zón přibudou nové kompetence spojené se zajištěním kontrol plnění, přičemž by se jednalo o dopravní přestupek porušení zákazu vjezdu.
– Cílem je rovněž stimulovat majitele starších vozidel s častější zajížďkou do center měst k jejich obměně za modernější s lepší emisní kategorií
– Nízkoemisní zóna bude vyznačena příslušnou dopravní značkou
Pokud se k novele vrátí Poslanecká sněmovna ČR, bude tam mít i podporu opoziční ČSSD. Novelu totiž podpořil její předseda Bohuslav Sobotka.
Pokud by se návrh podařilo prosadit, znamenalo by to další impuls směrem ke spotřebitelům k obnově vozového parku a především k nákupu vozů s alternativním pohonem. Ať už by mělo jít o elektromobily, auta na plyn (CNG) nebo hybridy.
to je super nápad určitě
to je super nápad určitě bych to zavedl a zavedl bych taky to kde byl zákaz vjezdu motorovým vozidlům tu značku bych zrušil a dal bych tam nějakou emisní normu a bylo by to dobrý 🙂
Je vidět, že nikdo z Vás
Je vidět, že nikdo z Vás asi nebyl v Ostravě nebo už hooodně dlouhou dobu nepotkal starého smraďocha (škodovku apod.). Je fakt, že by se s tím mělo něco dělat, ale toto zase tak moc nepomůže… Ať pokaždé STK auto nesplňující emisní normu platí třeba poloviční ekodaň. Do 3 let by tu byla 1/10 starých aut. A kdo na to nemá, ať jezdí třeba na kole ;-).
To Yuri – za Euro 3 se neplatí nic…
Super, zavedl bych i pro
Super, zavedl bych i pro silná auta a vůbec pro všechny, podle emisí by se platili různé poplatky na STK a všichni na kola, hurá a máme po problémech.
jak sem slysel tak prozatim
jak sem slysel tak prozatim ze neplati 🙂
„Pokud by se návrh
„Pokud by se návrh podařilo prosadit, znamenalo by to další impuls směrem ke spotřebitelům k obnově vozového parku a především k nákupu vozů s alternativním pohonem.“ tak toto je dobra kravina, vychadza to asi z premisy ze ludia maju peniaze na nove auto ale vahaju, a az ked politici vydaju takyto zakon zrazu ich osvieti a kupia si ho, je to uplne naopak, obnova vozoveho parku sa da omnoho elegatnejsie spravit napr plosnym zrusenim DPH ktore zlacni nove automobily…ale ano, spravne poznamenavate, politici si nemozu na tom nieco uliat, nemozu nikoho buzerovat a tak podobne, to by bol krok smerom k obcanom a to oni, zial nerobia….zakon je rovnaky paskvil ako tie platby za auta Euro 0 az Euro 3 pri predaji ktory deklarovanemu zameru nepomohol (niet sa co divit) ale zavidim cechom ze maju prezidenta a nie gaspara ako mame my 🙂
vjezd do mest jen pro
vjezd do mest jen pro bohate..podporovat eko pohon nas stat neumi ale kopirovat omezovani lidi vlastnici starsi auta ktere pochazi z bohatsich zemi to zas jo. Spolecenskej egoismus nas ovlada. Kolik lidi jezdi po vaclavaku se starou skodovkou? hlavne ze maj lidi dojizdet za praci treba 50km.