Evropská unie plánuje zakázat autům vjezd do center měst

Evropská komise už příští týden představí tzv. Bílou knihu. V části zabývající se bude podle německého listu Handelsblatt také stať, ve které EK doporučí zakázat do center měst vjezd autům na fosilní paliva. Nicméně teprve v roce 2050.   


Jak bude vypadat svět za 40 let si dnes troufne odhadnout jen málokdo. má nicméně jasno v tom jak by měla vypadat v té době doprava.

Už kolem roku 2030, tedy za ne zas až tak vzdálených dvacet let, chce mít EU v centrech měst pouze polovinu automobilů na konvenční pohon, tj. benzin nebo naftu.

O dalších dvacet let později už tam nebude žádné. Toho chce mimo jiné dosáhnout tím, že harmonizuje daň z v celé Evropské unii.

Daň se navíc má odvíjet od toho kolik emisí se vypustí při spalování daného paliva. To bude znamenat značné znevýhodnění nafty, a tedy i silné protesty např. Francie, kde nyní dieselová auta převládají.

21 komentářů u “Evropská unie plánuje zakázat autům vjezd do center měst”

    1. K tomu ale budou muset
      K tomu ale budou muset náklady na provoz a pořízení výrazně převýšit náklady na provoz a pořízení u EV.

      Bez státních intervencí, by EV nebyly sto konkurovat spalovacím vozům a i tak jim to příliš zatím nejde. Udává se že z barelu je 73l benzínu a 38l nafty. při ceně cca 40$, kdyby všechno padlo na paliva, tak i pokud by náklady a marže byly dalších 40$, tak se bavíme o 0,72$/l, tedy asi 17,3Kč/l. 100km tedy za 121Kč, dneska je to asi 200Kč.

      U rychlonabíječek se snad uvádí ceny mezi 7-10Kč/kWh, nabíjení na 100km je kdekoliv mezi 140-200Kč. Z domácí sítě asi 90Kč. Jen na startu má spalovací auto nižší kategorie náskok od 300 tisíc do nějakých 600 tisíc (snad i více). (odhadem) U LPG a CNG může mít dokonce náskok i v ceně pohonné energie. To máte na proježdění při životnosti auta 10 let, 30 tisíc Kč. Tedy asi 10 tisíc km a dalších 10 tisíc na servis. A samozřejmě když budeme počítat jinak, tedy z rozdílové ceny na 100km, pak je to klidně 18 tisíc km, nebo pokud budeme počítat jen s nabíjením na rychlonabíječkách, pak je to nekonečno, protože rozdílové cena za km bude 0.

      Pro EV tvoří příhodné podmínky prozatím jen a pouze fakt že tu je státní intervence do cen paliv a cen EE, dále pak všemožné licencování atp. A dokonce i s těmito inervencemi se to tak převaluje kolem 0. Jediné co může spalovací vozy zaříznout je zřejmě další státní intervence, nic víc. Alternativně velký technologický průlom v oblasti výroby energie nebo technologií EV. A i po průlomu výroby EE si vmete co zase udělají úředníci a licencování.

      Bez nich by to bylo zatím nemožné i to co je, na jednu stranu to může těšit že se svět posunuje k lepšímu, čistějšímu, na druhou je to nepotěšující z hlediska svobody.

      Každá technologie totiž musí nějak dospět, parnímu stroji trvalo asi 70 let se dostat z dolů do továren, pak asi 30 než se dostal na nějak slušně účinný (toto způsobily patenty), a pak ještě dlouho než pronikly všude. Jejich dspělost můžeme hádat až někdy po vzniku parotrojních železnic, tehdy teprve to byl pohon pro všechny. A jediné co jej zastavilo byl příchod parní turbíny, kterému ani sebelepší rozvody nedokázaly konkurovat a velký pokrok v elektrckém přenosu výkonu.

      Elektrické stroje a pohony dospívaly od asi 30. let 19. století do asi 80-90. let toho století a trvalo dalších alespoň 30 než se rozšířily všude v průmyslovém světě. A jediné co tomu pomohlo bylo Grammovo dynamo, tisíc dotací a zákazů by nepomohlo.

      Vliv napájecích soustav o nějakou dobu později byl irelevantní, velmi rychle vznikly prvně motorgenerátry a později konvertory.

      My tu máme zásadní problém, ale není to ve výrobcích, ale v intervencích do trhu, které pak dokonce vedou k podvodům ze strany výrobců.

  1. dnešní doba je sračková,
    dnešní doba je sračková, EU všechno jenom zakazuje, zavádění elektromobilů, hybridů nebo aut co nemusí mít řidiče, vozy z budoucnosti vypadaj jak ošklivý krabice a je to čímdál horší, jak krásný to bylo třeba před 50 lety, ekologie se neřešila, design byl mnohem hezčí, EU nediktovala a hlavně nevim co je zajímavýho na tom si sednout do vozu kterej vypadá hůř než hovno, jezdí na elektřinu a vyťukat si lokaci kam chci jet, mě teda přijde hezčí sednou do auta, slyšet zvuk motoru, cítit vůni benzínu, slyšet přidávání otáček, řídit, ale dnešní doba a budoucnost se snaží všechno robotizovat a je to hnus

      1. Vidím to stejně. Ve vztahu
        Vidím to stejně. Ve vztahu k automobilizmu vůbec panuje takový zajímavý schizofrenní vztah. Na jednu stranu politici chtějí, aby se prodávalo co nejvíc aut, protože s tím stojí a padá podstatná část příjmů státu, takže se vymýšlejí všelijaké pobídky, dotace, úlevy, šrotovné a jiné blbosti. Stejně tak potřebují, aby se prodávalo co nejvíc benzínu a nafty.

        Na druhou stranu na samotné ježdění autem nebo nedejbože parkování jinde než na vlastním pozemku, je bráno jako trpěné zlo, které je potřeba vymýtit, podobně jako kouření nebo alkoholizmus a tak se snaží toto všemožně komplikovat, regulovat, zpoplatňovat nebo rovnou zakázat. Prostě lidi, kupujte co nejvíc aut a benzínu, ale proboha hlavně nikam nejezděte, nikde neparkujte a vrčte si s tím doma na zahradě.

        1. Uhodil jste hřebíček na
          Uhodil jste hřebíček na hlavičku 😉 Ještě by mohli vymyslet, aby si motoristé postavili vlastní dálnice. A výmoly by měli také opravovat sami motoristé 😀 V moderních metropolích (Sydney, Seoul, Havířov) pochopili, že moderní společnost se bez aut neobejde….Jen děti si nemají kde hrát, protože místo hřišť se staví parkoviště.

          1. Řekl bych že by to dávalo
            Řekl bych že by to dávalo větší smysl, kdyby se stát nepletl do jiných věcí než je to co dělal už za Rastislava a Svatopluka.

            Pokud by si motoristé měli sami stvět silnice a dálnice, pak ale by si také měli na nich mít možnost vybírat peníze atd. Pak by se ukázalo který ze způsobů dopravy je neschopnější na přežití.

            Stejně tak by se stát neměl nijak montovat do energetik komunikací atd. Ať si armáda zajistí své újezdy, otázka jestli takto malá armáda jakou máme opravdu potřebuje více ploch než za C.K. monarchie. Problém je že se tomu budou úředníci dost bránit.

            A otázek nad tím co by stát měl a neměl je více než by bylo zdrávo.

    1. ano,výborný názora nápad
      ano,výborný názora nápad hodný realizace,drobní podnikatelé,zámečníci,opraváři,prodejci ke kterým nebudete moci zajet autem pro zboží a ani jim ho dovézt,potraviny,železářství,cukrárny,všechno pojde ve prospěch multifunkčních hypercenter,kolem kterých se zase budou rozšiřovat obytné zóny v podobě satelitů na orné půdě a nakonec se do nich zakáže vjezd a vše se přesune opět o dvacet kilometrů dál a tak pořád dokola…emise nemají na svědomí jen auta ale třeba sopky,lodě,továrny,války,ropné vrty,kde se plyn pálí…auta u nás už nejsou jen trabanty,wartburgy,tatry 111,dýchavičné kloubové ikarusy…zajděte si na václaváku na guláš,nebo si kupte limču…a tak to dopadne!

Napsat komentář