
Štítek: nízkoemisní zóny



Brno by mělo zavést nízkoemisní zónu, stejně jako Praha
V návaznosti na zprávu Centra pro životní prostředí a zdraví o tom, že zdraví obyvatel Česka ohrožuje jemný prach z dieselů, přikládáme ještě doplnění týkající se Brna. Dánský expert doporučuje Brnu nízkoemisní zónu, filtry pro dieselová auta a rozvoj městské cyklistiky.

Praha chystá nízkoemisní zónu
Znečištění ovzduší v Praze opět překročilo limity. Odborníci volají po opatřeních, která by zdravotní zátěž obyvatel hlavního města zlepšila a jedním z nich má být právě i zavedení nízkoemisní zóny.


Nízkoemisní zóny v nedohlednu. Budou vůbec k něčemu?
Minulá vláda na začátku letošního roku schválila pravidla pro zavedení nízkoemisních zón. Na základě zákona o ochraně ovzduší vešlo v platnost tzv. „nařízení o stanovení pravidel pro zařazení silničních motorových vozidel do emisních kategorií a o emisních plaketách“.

Nízkoemisní zóny v ČR – šlo by to lépe
Na začátku února byl schválen prováděcí předpis umožňující městům a obcím v ČR zřídit tzv. nízkoemisní zóny. Jde o model inspirovaný Německem. Zástupci Asociace pro podporu využití zemního plynu a biometanu v dopravě (dále jen NGVA) v něm ale vidí nedostatky.


Václav Klaus odmítl novelu zákona o ochraně ovzduší
Prezident České republiky Václav Klaus se rozhodl nedat zelenou novele zákona o ochraně ovzduší. Ten měl umožnit městům a obcím určit si zóny, kam zakážou vjezd pro auta nesplňující emisí limity. Podobné zóny dlouhodobě fungují např. v Londýně a dalších městech západní Evropy – v Německu, Švédsku, Nizozemsku, ale také v Japonsku.

Paríž zatočí s terénnymi autami
Hlavné mesto Francúzska, ktorého centrum patrí medzi najromantickejšie miesta na svete, sa snaží o očistu ovzdušia. Okrem rozšíreného požičiavania bicyklov, či expandujúcej výstavbe nabíjacích staníc pre elektromobily má Paríž ďalší prevratný, či skôr kontroverzný plán.

Na dieselové emise zemře v Londýně 3000 lidí ročně
Zpráva Londýnského sněmu (London Assembly), který slouží jako kontrolní orgán tamní radnice, varuje, že Londýn potřebuje zavést další nízkoemisní zóny dál od centra města. Na znečištění ovzduší nebezpečnými částicemi vypouštěnými především dieselovými motory totiž ve světové finanční metropoli zemře každý rok kolem 3000 lidí. Emise prý přispívají k celé řadě zdravotních problémů obyvatel. Vláda odhaduje, že náklady na léčení spojené s emisemi dosáhly v celé Británii minulý rok už 20 mld. liber (asi 600 mld. korun). Rada pro životní prostředí, která je součástí Sněmu proto nyní po starostovi Borisi Johnsonovi požaduje, aby se zabýval možností využití biopaliv u veřejné dopravy a pokusil se snížit emise autobusů o 90%. Dále chce rozšíření nízkoemisních zón a elektronické informační zabule na veřejných místech, které by podávaly informace o aktuální znečištění v reálném čase. Chce také podpořit v celém městě jízdu na kolech.