Test vodíkového auta Honda FCX Clarity

, , , nebo bateriové . V tom všem jste se s námi mohli alespoň virtuálně svézt. však bylo vždy hudbou příliš vzdálené budoucnosti, než abychom ho mohli podrobit praktickému testu. Tedy, až do včerejška! Jak se poprala futuristická s historickými silnicemi středočeského kraje?  

Zvenku se žádná revoluce nekoná. Honda FCX Clarity zapadá designem do současné modelové řady . Na první pohled si lze všimnout kvalitního zpracování, které není u horkých novinek vždy samozřejmostí. Ostatně tento vůz je již v sériové výrobě, takže neduhy konceptu by si neměl dovolit.

Honda FCX Clarity

Ani po usednutí za volant nepřichází žádné extra překvapení. Tedy alespoň pokud je člověk zvyklý jezdit v Hondě. Futuristické ztvárnění přístrojové desky se totiž u japonské automobilky již stalo standardem.

Honda FCX Clarity

Při bližším pohledu však hlavní „budík“ dává tušit, že se nejedná o obyčejné . Stupnice, která zprvu vypadala jako otáčkoměr, totiž ve skutečnosti znázorňuje okamžitý výkon systému. A aby to nebylo tak jednoduché, modrou barvou se zobrazuje výkon pocházející z palivového článku a zelenou z Li-ion baterie, jejímž smyslem je hlavně ukládání energie při brzdění.

Honda FCX Clarity

Úroveň nabití baterie a v nádrži potom signalizují další pole odpovídajících barev. Mezi takovými „palivoměry“ se nachází záhadná kulička, která se mění dle stylu jízdy a napomáhá tak uspořit něco vodíku.

Palivová nádrž o objemu 171 litrů je za zadními sedadly a zasahuje podstatně do kufru. V důsledku toho došlo samozřejmě k redukci zavazadelníku. Na rozdíl od BMW Hydrogen 7 je však i přesto docela dobře použitelný.

Honda FCX Clarity

Mezi oběma vozy je však podstatnější rozdíl než jen, kam naložit nákup. Zatímco se vydalo cestou , což obnáší pouze úpravy klasického spalovacího motoru, Honda šla dále do budoucnosti. O přeměnu nejjednoduššího plynu na elektřinu se stará palivový článek o maximálním výkonu 100 kW. Díky kompaktním rozměrům je uložen v prostoru mezi řidičem a spolujezdcem.

Honda FCX Clarity

Smyslem vodíkového auta je naprosto ekologický pohon a vyšší účinnost. Zatímco nejefektivnější diesely nedosahují ani 30%, FCX Clarity jezdí s 60% účinností. Pouhé čtyři kilogramy vodíku, které se do objemné nádrže vtěsnají pod tlakem 35 MPa, vystačí až na 460 km jízdy. A je to opravdu jízda!

Nemohli jsme se dočkat, jak se auto bude chovat na silnici. Nastartování tlačítkem, volba jízdy vpřed, vše funguje jako u standardního automatu. Dokud nepřidáte plyn. Potom si totiž člověk přijde jako v kosmické lodi. Slabé pískání elektroniky spolu s bravurním odpichem a perfektně vyladěným podvozkem navozují opravdu zvláštní pocit.

Honda FCX Clarity

Auto se tiše šine po silnici a na každé přišlápnutí plynového (nebo proudového?) pedálu okamžitě reaguje. Zrychlení z klidu je opravdu hodně nadstandardní, stejně jako předjížděcí manévry mimo město. Se vzrůstající rychlostí, jejíž maximum je stanoveno na 160 km/h, však síla dochází. Možná jsme však jen dočasně zhýčkaní momentem 252 Nm, který je dostupný hned od nulových otáček.

Naše cesta čítající něco přes padesát kilometrů mířila jak jinak než do k jediné tuzemské . Doplňování zásob vodíku připomíná nápadně plnění . Prostě plyn jako plyn. Až na to, že by měla tankovat pouze školená osoba a zároveň je nutné před započetím auto přizemnit pomocí kabelu, který je u čerpačky připravený. je na prvním místě.

Honda FCX Clarity

Honda FCX Clarity

Každé kilo nejjednoduššího plynu vyjde v Neratovicích na 120 Kč. Vzhledem k tomu, že při živější jízdě jsme měli spotřebu asi 1,1 kg na sto kilometrů, vycházel by vodík dobře i ekonomicky. S provozními náklady se však v současné době nedá vůbec počítat. Cena vodíku pro dopravu totiž kvůli absenci trhu není vůbec stanovena.

Honda FCX Clarity

V současné době se v Evropě vodíková FCX Clarity nedá pořídit. Jediné dva exempláře brázdící starý kontinent mají k dispozici inženýři v německém vývojovém centru Hondy, díky kterým jsme auto vyzkoušeli i my.

Po světě jezdí asi 50 kusů, přičemž jediným možným obchodním modelem je jejich pronájem. Například v vyjde měsíčně na 600 dolarů s plným servisem. Upřímně řečeno, kdyby takovou nabídku dostala redakce Hybrid.cz, určitě bychom neváhali.

10 Comments on “Test vodíkového auta Honda FCX Clarity”

  1. Zdá se, že všechno to jsou bludné cesty. Je třeba
    Zdá se, že všechno to jsou bludné cesty. Je třeba pracovat na volné energii, jako je např. Magnetoelektrický bezpohybový generátor Dr. Thomase Beardena, apod.

    Auto na průběžnou elektrolýzu vody bylo vynalezeno již v devadesátých letech, nicméně kolem efektivní energie vždy všechno jaksi předčasně utichá… není politická vůle.
    Prodej vody coby paliva se nedá mnohokrát zdanit, bez daní není moc a bez moci není možno lidi ovládat.

  2. Zdá se mi dost reálné
    Zdá se mi dost reálné toto vozidlo s palivovými články. Je jen otázkou času jak změnit realitu na výrobu vodíku. Je to jen otázkou změny myšlení procesu výroby vodíku a jeho skladování pro odběr. To že se vyrábí v malém množství, není tolik nápadů pro jeho levnější a masovější rozsah. Taktéž pro bezpečnější skladování v případě havárie zařízení… Rozhodně se mi zdá lepší jak přidávat do současných ropných paliv , tu takzvanou EKO příměs z řepky olejné. Která nám na 15 let půdu totálně vycucá a zdevastuje. Tak že tam nic jiného neporoste! Rozhodně je to nejrozumnější pro městský provoz. Nízká hlučnost, emise téměř žádné.

  3. Poznámka k „ekologičnosti“
    Poznámka k „ekologičnosti“ vodíkových automobilů, ať se jedná o ty na vodíkové baterie nebo s přímým spalováním na vodu. V současnosti 97% světové produkce vodíku je založena na fosilních palivech, vodík, pocházející z čerpací stanice v Neratovicích nevyjímaje :-). Nejčastějším způsobem výroby je parní reforming zemního plynu. Při takto vyrobeném vodíku se ve skutečnosti při energetickém využití vodíku dostává do ovzduší cca 5x více skleníkového plynu – oxidu uhličitého než při spalování běžné nafty. Z hmotnostní bilance vyplývá, že na 1 tunu vyrobeného vodíku se „vyrobí“ parním reformingem zemního plynu 7 tun oxidu uhličitého. A proč se tedy nevyrábí vodík elektrolýzou vody? Odpověď je jednoduchá – ekonomika. Vodík vyrobený elektrolýzou vody je 3x dražší než ten vyrobený z parního reformingu ZP nebo parciální oxidací ropných zbytků. Toliko slovo pedagoga z VŠCHT. Ostatně toto naši studenti běžně znají.

  4. dobry hlavne pro ty co
    dobry hlavne pro ty co plakaj ze se baterie dlouho nabiji, kazdej muze namitnout ze vyroba vodiku je min efektivni, protoze z vody na vodik mame tak 60-70% ucinnost, pak jeste v clanku pro premenu vodiku na elektrinu je mala ucinnost, ale 100kw vykonnou jednotku pro premenu vodiku na elektrinu nacpat mezi ridice a spolujezdce, to se mi zda dost luxusni… Skoda ze nadrz musi byt velka a valcova, ale nevidim duvod proc kolem ni nenacpat vic baterek. Podle me je to budoucnost, kdo chce jezdit ciste na vetsi vzdalenosti, veme si vodik, a do mesta elektrina staci, videl bych to na hybrid, tak s 10kwh baterii, a 100kw elektrickej motor je taky dostacujici i na dalnici. Navic 10kwh baterka ma kolem 80-90kg, coz neni tolik, a neni zde problem tahani dvou motoru: diesel+elektrickej, jako treba v pripade priusu

    1. 1) Vyrobit vodik z vody lze
      1) Vyrobit vodik z vody lze klasickou elektrolyzou jen velmi malou ucinnosti, mnohemn mensi nez 70%, ktere uvadite vy. Pracuje se ovsem na vylepsene elektrolyze s ucinnosti cca 80%.

      2) Naopak z vodiku lze vyrobit elektrinu s ucinnosti cca 50%, coz je opravdu hodne.

      3) Prisu ma benzinovy motor.

Napsat komentář