Zbrusu nový model plug-in hybridu Škoda Kodiaq iV jsme měli možnost testovat na zahraniční prezentaci. A hned na začátku můžeme prozradit – tahle novinka se opravdu povedla!
Existuje spousta lidí, kteří by rádi jezdili na elektřinu, ale zároveň chtějí používat auto i na dlouhé cesty bez plánování dobíjení. Pro takové zájemce je tu již řadu let plugin hybrid. Ten ujede určitou část cesty čistě jako elektromobil, po vybití se však zapojí klasický spalovák, který více či méně efektivně prodlouží dojezd až do nekonečna. Tedy dokud dojde benzín či nafta.
SOUVISEJÍCÍ: Škoda Auto spouští v kvasinském závodě výrobu nové generace modelu Kodiaq
Ve spoustě takových vozů ale musí motorista řešit kompromisy. Maximální rychlost, omezenou akceleraci, krátký dojezd, pomalé nabíjení a tak dále a tak dále. Škoda Kodiaq iV se popasovala s parametry tak dobře, že jí lze vytknout snad jedině maličkosti.
Testovací kousek jsme dostali nedaleko Barcelony s 84 % v baterii a téměř plnou 45 litrovou nádrží na benzín. Byli jsme zvědaví, jak se bude auto chovat, jaké nám nabídne režimy a vůbec, jak mezi námi bude fungovat chemie.
Po „nastartování“ lze zvolit ze dvou základních módů – elektrického a hybridního. V tom elektrickém se 1,5 litrový benzínový přeplňovaný motor o výkonu 110 kW na pohonu nepodílí vůbec. I kdybyste měli plynový pedál neustále na podlaze. Auto je jednoduše elektromobilem s maximální rychlostí 140 km/h, jehož akcelerace a jízdní vlastnosti jsou výborné.
Skvěle funguje podvozek, dávkování brzd i přesnost řízení. Jízdní dynamika daleko předčila naše očekávání. Elektromotor sice disponuje maximálním výkonem 85 kW, což se na tak velké a těžké auto může zdát málo, nicméně ty elektrické kilowatty jsou prostě jiné. Odpich je řádný, klouzavé zrychlení zrovna tak. Prostě radost z jízdy.
Otázkou bylo, jak daleko v EV režimu dojedeme a jestli ten deklarovaný stokilometrový dojezd není pouze hypotetickou hodnotou. Vzhledem k tomu, že testování probíhalo ve velmi kopcovitém terénu v okolí města Tossa de Mar, byli jsme spíše skeptičtí.
Provoz se skládal většinou z cest mimo město kolem 90 km/h, projeli jsme však i hustým městským chaosem, jak je ve Španělsku zvykem. Asi desetina cesty vedla po dálnici a celou dobu se jelo spíše dynamicky, než že bychom se snažili šetřit.
K našemu překvapení se však podařilo ujet na 84 % baterie rovných 90 km. Tedy, další příjemné překvapení. S plně nabitou 25,7 kWh (brutto) baterií není 100 km problém.
Když se ukazatel stavu nabití baterie blížil limitně nule, byli jsme zvědaví co se stane. Jak motor přeskočí na hybridní režim. Cukne to? Necukne? Změní se nějaké barvy? Nestalo se nic a při normální jízdě řidič ani nepozná, že došlo k nastartování benzínového spalováku. Až při požadavku na závratnější akceleraci o sobě motor dá vědět zvukovou kulisou, která při vypnutém rádiu může působit skoro nepříjemně. Na druhou stranu, toto se děje pouze při zcela vybité baterii.
Po vynuceném přechodu do hybridního režimu auto získává do baterie zpět energii z brzdění a ze zbytkového výkonu konvenčního agregátu. Celkem rychle tedy uspoří nějakou tu elektřinu na pomalé popojíždění nebo vykrytí výkonových špiček, aby se benzíňák nemusel trápit. Míru dobíjení motorem stejně jako sílu rekuperace lze nechat na automatu nebo uživatelsky ovlivnit. Jak benzín, tak elektromotor pohání pouze přední nápravu.
Nejen možnost na prvních 100 km úplně eliminovat spalovací motor dělá z Kodiaqu téměř plnokrevný elektromobil. Potěší i nabíjení. V domácích podmínkách a na AC nabíječkách nabídne maximální nabíjecí výkon 11 kW, což nikoho neoslní, ale přesto plně dostačuje. Tankování zabere odhadem 2 až 3 hodinky. Naproti tomu, u stejnosměrné nabíječky lze využít až 50 kW, takže z 10 na 80 % stačí 25 minut.
Nový Kodiaq iV je velmi zajímavou volbou pro lidi, kteří chtějí poznat výhody elektromobilu, ale nehodlají se vzdát neomezeného dojezdu na benzín. Nádrž o objemu 45 litrů poskytne dostatečnou rezervu a přeci jenom navodí i jistou psychickou pohodu na delších cestách. V konfigurátoru Škoda se objeví až za několik týdnů, prozatím není známa ani cenovka. Jsme si ale jistí, že toto auto bude mít u zákazníků úspěch.
zdroj: vlastní
Škoda, že to nemá 22 kW AC.
Tak mala baterka dokaze nabijet vykonem 22kW mozna tak 10 minut. Mam Leaf 24kWh. I na DC nabijecce to zacne nekde na 35kW a jde to rapidne dolu. Kdyz mam 80%, tak se nabiji vykonem kolem 8kW. 22kW by byla zbytecne predimenzovana.
Od boku bych rekl, ze baterka bude mit vyuzitelnych 22-23kWh. 70% z toho je 16kWh. Za 25 minut se z DC nabije 16kWh (pri teple baterii). Prumerny nabijeci vykon je tedy 38kW. Na zacatku to da mozna 50kW a ke konci to bude nejakych 15kW pri 80% SoC. Na 100% to bude ke konci kapat rychlosti 4-5kW. A studena baterka bude jeste pomaleji nabijet. EV s mnohem vetsi baterkou maji take jen 11kW onboard nabijecku a vetsinou to staci.
Jen tak pro informaci jaké jsou možnosti výměny baterky:
50kWh za zhruba za 4000USD:
//youtu.be/9KaLqeVlAKo?t=173
Tady v diskusi někdo píše, že lze pořídit náhradní články za 5500USD:
//mynissanleaf.com/threads/catl-full-battery-64-kwh-with-bms.34277/
Konkrétní sady a ceny:
//leafbattery.en.made-in-china.com/
Montáž:
//youtu.be/Z0uRZUs1Efc
Dá se toho vygooglit více, ale kdo ví, jak by to nakonec dopadlo s cenou, dopravou a kompatibilitou:
//youtu.be/bNYH1TuiWrQ
//youtu.be/1TC3-V-eo-o?t=441
40 kWh
//evsenhanced.com/aftermarket-battery/
Každopádně do toho nesmí zatéct:
//youtu.be/bJzX3OLwv1E?t=85
Stará baterka by pak šla k fotovoltaice. Tady údajně umí vyřešit komunikaci mezi měničem a baterií:
//auto.bazos.cz/inzerat/183835883/li-ion-baterie-nissan-leaf-24kwh.php
Možná podle návodů zde:
//twitter.com/glynhudson/status/1631798666909327360
Tady nějaké amatérské řešení komunikace:
//youtu.be/XHZWGLzT7gg?t=152
Komunikace s původní BMS je nutná, protože bez ní se články dříve nebo později rozhodí a hrozí zničení.
Samozřejmě by to chtělo k baterii vlastní střídač a to by pro začlenění do stávajícího systému asi bylo nadbytečné.
Skvele vyhledy na upgrade stareho Leafa. Zatim se drzim hesla:Never change a running system. Az bude delat prolemy, tak uvidim. Doufam ze se dozije dalsich 6 let, to jsou jeste 2x STK a pak uvidim co bude za moznosti upgrade vs. koupe noveho EV.
baterky z rodiny ID se daj do Leafa dat celkem bezne, delaj to sousedi Polaci, Leaf ma totiz otevreny system a jde v nem pouzit i neregistrovana baterka, bohuzel treba naopak rodina ID to ma komplet zavrene