Španělsko, Portugalsko a Francie jsou tři hlavní země, které tlačí podporu elektromobilů v Evropské unii. Médii aktuálně proběhla zpráva o tom, že zástupci jednotlivých zemí se nakonec na společné strategii nedohodli.
Už začátkem února se v San Sebastian na popud španělského ministra průmyslu Miguela Sebastiána sešli ministři průmyslu z celé EU. Neformální setkání mělo za cíl prodiskutovat roli elektromobilů v budoucnosti Evropské unie.
Tři v úvodu zmíněné země by je rády popostrčily kupředu. „Elektrická auta jsou pro evropský průmysl příležitostí,“ řek Sebastián. „Jejich výroba s sebou nese vývoj nových technologií, inovativní aktivity, vysokou přidanou hodnotu, kvalitní zaměstnanost, možnosti zvýšení vývozů, zlepšení spotřeby a energetické úspory, kontrolu emisí oxidu uhličitého a snížení závislosti na dovozu ropy a ropných derivátů,“ dodal v krátké a úderné řeči na podporu elektromobilů.
Související články:
» Evropský parlament schválil emisní omezení
» Brusel dá miliardy na vývoj úsporných aut, dotace pro občany?
Jenže do hry se vložila také Evropská asociace výrobců automobilů – ACEA. Podle ní je důležité dívat se i mimo oblast elektromobilů. Jinými slovy, podle ACEA zastanou konvenční motory a paliva ještě dlouhou dobu hlavní roli. I zde ale vývoj bude pokračovat směrem ke snižování spotřeby.
Standardizace zásuvek nestačí
Podle ACEA je proto, aby se elektromobilita prosadila jako komerčně dostupná a úspěšná alternativa, potřeba mít připravena pevná, dlouhodobá a koordinovaná opatření. Problém je, že jednotlivé státy si v oblasti elektromobilismu jdou svojí cestou. Například teprve v říjnu minulého roku byla v Bruselu podepsána deklarace o standardizaci dobíjecích stanic v Evropě. Jedním ze signatářů byl i ČEZ.
Ruku v ruce s tím musí jít např. také standardizace zásuvek pro dobíjení elektromobilů, standardizace platebních systémů a podobně. Jinak by se mohlo stát, že svůj elektromobil už za hranicemi vlastního státu nedobijete. Což by například v pohraničních oblastech mohl být problém – natož, když mají evropské hranice postupně mizet.
Související články:
Mezitím například Čína, Spojené státy a Japonsko už dávno nějakou podporu pro vývoj nových technologií v automobilovém průmyslu mají. Zmíněné země mají obrovskou výhodu v tom, že představují jednotné celky, zatímco Evropská unie k tomuto uskupení teprve směřuje. Navíc, automobilový průmysl v Evropě zaměstnává miliony lidí a nepřímo podporuje desítky milionů rodin.
Diverzifikace portfolia
Evropská unie se proto rozhodla nepodpořit výlučně elektromobily. Výsledkem jednání ministrů průmyslu EU je, že prostor by měly dostat všechny ekologické technologie, nejen elektrická auta. Současné automobilky se podle slov Ing. Jaromíra Marušince, ředitele Českého klubu elektromobilistů, snaží mimo jiné o vylepšování stávajících technologií. „Jde např. o downsizing naftových motorů s technologií AdBlue,“ dodal.
To znamená vývoj stále lepších, menších a výkonnějších, benzinových či dieselových motorů s nižší spotřebou. Nová příměs AdBlue navíc pomáhá eliminovat škodlivé emise jako jsou oxidy dusíku. AdBlue je ve skutečnosti močovina, ale říkat že máte v autě „AdBlue“ je přeci jen lepší, než tvrdit, že jezdíte „s příměsí močoviny“.
Související články:
Pokud by se Evropská unie rozhodla podpořit pouze elektromobily, tj. vznikl by pro ně „významný dotační rámec“, znamenalo by to podle Marušince pro některé (i české) automobilky pouze velmi malou šanci tuto podporu získat. Protože, ačkoliv jsme dříve informovali, že např. Škoda nějaký elektromobil pro sériovou výrobu chystá, opak je zřejmě pravdou a automobilka se raději zaměřuje na už zmíněné vylepšování „starých“ technologií. Což údajně souvisí i s tím, že koncern Volkswagen nerad pouští vyspělé technologie za hranice Německa.
Znamenaly by elektromobily přínos?
Někteří ekologičtí aktivisté navíc upozorňují, že pokud by v současné době bylo určité procento běžných aut nahrazeno elektromobily, znamenalo by to pro životní prostředí naopak vyšší zátěž. Důvodem je skutečnost, že dnešní rozvodné sítě jsou poměrně zastaralé. Navíc s výjimkou Španělska, Francie a několika málo dalších zemí pochází většina elektřiny z uhelných elektráren.
Zvýšení zátěže sítě by znamenalo vyšší nároky na tyto elektrárny, a tedy i vyšší znečištění ovzduší. Podle ekologů je proto lepší nejprve zapracovat na tzv. chytrých rozvodných sítích a dalších obnovitelných zdrojích energie. Jenže právě to může být například v České republice problém. Zastaralá rozvodná síť není schopna pojmout nové solární elektrárny, a tak ČEPS jejich připojování do sítě zastavil.
Já si myslím, že
Já si myslím, že solární energie je správná cesta, ale v ČR pojatá špatným způsobem a hlavně mizerně prezentovaná. Když si spočítáte, kolik nás stojí MW z uhelné elektrárny a připočítáte všechny vedlejší náklady spojené s následným poškozením životního prostředí a jeho obnovou, náklady spojené se zdravotními problémy stovek tisíc lidí z širokého okolí apod., prostě započítáte všechno co se dá (a tyhle studie dle mých informací proběhly), tak prý dojdete k ceně, která je srovnatelná s cenou za solární energii. Navíc cena panelů je značně nadhodnocená a to nemluvíme o ceně výkupní, která je nastavená tak, aby se napakovali hlavně naše politici (pardón, jejich manželky, sourozeni nebo rodiče, se kterými vlastně nemají nic společného). „Bohužel“ se jim do „kšeftu“ začali míchat i ostatní, kteří si všimli výhodnosti, a tak se to teď hází na podnikatele, investory atd. Ale ty zákony oni nevymysleli a ani oni nebyli Ti, kdo se zavázal k nesmyslným procentům výroby energie z obnovitelných zdrojů, za které našemu státu v dohledné době hrozí velké sankce ze strany EU…
Je to tak, že se vláda
Je to tak, že se vláda bojí o svoje zisky!!! Řidič v ČR je pro stát dojná kráva. Když natankuji plnou za 1500 Kč, tak státu dám něco kolem 800 Kč!!!!!!!!!!!!!! Když si to člověk vynásobí tak jsou to supercifry, které oni stejně prošustrují!!! Elektrické auta by jim tak nevydělávala, proto to brzdí!!!!!
Neustále je spomínaný
Neustále je spomínaný trvale udržatelný rozvoj, ale v podstate je to len vykazovanie činnosti (česť výnimkám) a oblbovanie širokých más spotrebiteľov.
Sedliacky rozum káže, že ak sa má niečo rozvíjať, tak sa tak musí diať na kvalitatívnej úrovni o stupeň vyššej. Inak to nejde a veľmi dobre to vie každý marketingový pracovník.
Takže ak sa máme dočkať úspornejšej a ekologickejšej dopravy, tak najbežnejší dopravný prostriedok, ako je automobil sa musí radikálne zmeniť. A aby toho nebolo málo, musí sa zmeniť aj všetko, čo s tým súvisí.
Dobrá, a přechod z pohonu
Dobrá, a přechod z pohonu na fosilní paliva na elektropohon není dostatečně radikální? (pravda, auto zůstane autem)
Ale je, len ak to má
Ale je, len ak to má priniesť efekt, je potrebné myslieť aj na výrobu el. energie a infraštruktúru.
Zatial ale je len pri sľuboch.
Já do dneška nechápu,
Já do dneška nechápu, proč místo polystyrenovného a záplatování Dé jedničky radši není investováno do přebudování rozvodných sítí! Ono asi bude něco na tom Chytrému napověz a hloupého kopni.
elektromobily se prosadi i
elektromobily se prosadi i bez dotaci. Ti chudaci maji strach ze lidi vyhnou dani z benzinu
To je len otázkou času,
To je len otázkou času, kým spoplatnia používanie ciest. Však mýtny systém by už teraz mohol začať fungovať aj pre osobné autá. Ostáva len dobudovať viac mýtnych brán. A ešte jednoduchšie bude zaviezť „špeciálnu“ daň na akumulátory. Alebo budú „špeciálne elektromobilové dane. To by bolo aby si sa vozil len tak „zadarmo“. 🙂
Ako obyčajne je v tom
Ako obyčajne je v tom nekoncepčnosť. Ako obyčajne, doplatí na to konečný spotrebiteľ, ktorého je potrebné odrať až na kosť.
Ona se snadno dotuje
Ona se snadno dotuje solární energie,když tyto prostředky jsou výhradně z kapes odběratelů elektřiny a Čez ani ministerstva do této „ekologie“ nedají ani korunu.Problém je,že zákazníci nemají na výběr a mnoho roků budou muset tuto předraženou elektřinu kupovat. Jestli to takto bude pokračovat,tak provoz elektromobilů bude u nás dražší,než pohon naftou.Koncern Volkswagen to má dobře spočítaný a prot ho elektromobily nelákají.
Keby ČR namiesto
Keby ČR namiesto nezmyselného investovania a dotovonia solárnych elektrární sama priamo podporila pár projektov, tak by spravila lepšie. Načo sú štátu toľké solárne elektrárne. Na overovaciu prevádzku by stačilo podstatne menej a prachy ktoré teraz niekoľko desaťročí pôjdu na dotácie pre výrobcov mohli byť použité na podporu projektov pre skutočný rozvoj priemyslu. To isté samozrejme platí aj pre SR, v niečom sme si stále veľmi podobní 🙂 O to viacej ma udivil posledný odstavec, kde sa spomína ukončenie pripojovania solárnych elektrární ako nejaký krok dozadu a pritom už pred rokom bolo neskoro to stopnúť.