Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (4.)

redakce - 26 Srpen 2016

Jaké to je cestovat 9000 km skrze celou Evropu v elektromobilu Nissan Leaf? Mladí cestovatelé Veronika Sequensová a Aleš Zahrádka vám to řeknou. Čtvrtý díl opět z Nizozemska.auto nabíjení elektromobilu Nissan Leaf v solární nabíjecí stanici

Nabíjení elektromobilu Nissan Leaf na solární nabíjecí stanici
foto: archiv autora

Seriál

autor: Veronika Sequensová

Navštívit Nizozemsko elektromobilem je jako vrátit se po dlouhé cestě po cizích zemích konečně domů. Lidé tam mluví jazykem, kterému rozumíte. Znáte místní jídlo, víte co vám chutná a kde si to koupit.

V peněžence máte barevné papírky, které můžete vyměnit za jídlo, které chcete, a taky kouzelnou kartičku, jíž stačí mávnout a už si domů odnášíte plnou tašku potravin na celý víkend.

Jezdit elektromobilem na delší vzdálenosti, navíc v cizích zemích, může díky vaší nezkušenosti a nedostatku informací znamenat, že než najdete místo, kde své auto „nakrmit“, tak uplyne hodina, dvě nebo i déle, protože jeho potravu nikde nemají. Anebo mají, ale vy ji nemáte jak a čím zaplatit a tak jen mlsně pokukujete po lákavě vypadajícím dobíjecím stojanu.

Pokud chcete, stejně jako my, s Nissanem Leaf okusit při cestování elektromobilem pocit blížící se vytoužené svobodě pohybu, jeďte do Nizozemí. Při plánování trasy se tady nemusíte výrazně omezovat ani při cestování na delší vzdálenosti, ani při cestách po méně frekventovaných silnicích.

Na silnicích se běžně prohání vozy Tesla Model S (v Amsterdamu je dokonce využívá jedna z místních taxislužeb), Nissan Leaf a BMW i3, ve městech pak zejména Volkswagen e-up! a další elektromobily, mezi nimiž si již nepřijdete nijak zvlášť výjimeční.

Místní obyvatelé mají o elektromobilitě takový přehled, že vás jsou schopni v obci se sotva pěti tisíci obyvatel dovézt na kole k místní dobíjecí stanici, když vás k ní nedovede ani zdánlivě vševědoucí Google, ani váš smartphone.

Jediná potíž, která vás zde při nabíjení může potkat, je že dobíjecí stanice bude obsazená, někým z mnoha dalších uživatelů elektomobilu.

auto nabíjení elektromobilu Nissan Leaf v solární nabíjecí stanici

Nabíjení v přístavu - v Nizozemí se vám může stát že nabíječky budou obsazené, nebo budete muset parkovat na chodníku abyste se k nim dostali.
foto: archiv autora

Nabíjecí stanice jsou v Nizozemsku skutečně běžně dostupné, jenom v síti The New Motion jich napočítáte více než 17 500, což je na tak malou zemi opravdu vysoké číslo. Navíc tu funguje několik sítí dodavatelů a poskytovatelů energie a několik sítí, jejichž prostřednictvím můžete energii využívat.

Celkový počet veřejně přístupných bodů, kde můžete svůj vůz nabíjet, je tak ještě o mnoho vyšší. Hlavní jsou mezinárodní síť The New Motion a rychle se rozvíjecí místní síť Fastned. Obě dvě jsme během našich cest po Nizozemí s úspěchem využívali.

The New Motion je dobře dostupná ve městech, městečkách a vesničkách. Fastned je novou sítí rychlonabíjecích stanic, vznikajících cíleně u benzínových stanic při dálnicích a na hlavních tazích silnic. Kartou první zmiňované sítě jsme vyjeli již vybaveni a v Nizozemí ji skutečně plně využili.

auto nabíjení elektromobilu Nissan Leaf v solární nabíjecí stanici

Nabíjecí stanice Fastned.
foto: archiv autora

Registraci do sítě Fastned nám poradil při prvním dobíjení na území Nizozemí další z pro nás nenahraditelných a milých a ochotných místních prodejců Nissan ve městě Leeuwarden. Podobně jako jeho kolegové v Německu, i on nás zachránil před klepáním na dveře místních s prosbou o několikahodinové nabíjení z jejich zásuvky.

Přestože dobíjecích stanic v tomto městě bylo k dispozici vícero, nechtěli jsme trávit u nabíječky 4 hodiny a snažili se najít CHAdeMO, kde bychom získali dostatek energie už za 30 minut. Aplikace The New Motion nám jich ukazovala hned několik, bohužel na očekávaném místě rychlodobíjecí stanice nebyly.

Naše zásoby energie se v průběhu jejich hledání povážlivě ztenčily, až bylo třeba auto nabít na nejbližším možném místě. Díky dobrému muži z Nissanu jsme nakonec nejen zdarma dobili energii, ale především si výrazně zjednodušili a zpříjemnili cestu a navíc ušetřili nemalý peníz na cestách po Nizozemí.

Síť Fastned nabízí několik tarifů pro dobíjení: pokud jste ochotni platit měsíční paušál, kWh vás podle jeho výše přijde na 0,19-0,35 euro, pokud nechcete být paušálem nijak vázáni, cena kWh je 0,79 euro.

Po registraci do sítě aktuálně dostanete první měsíc dobíjení za pomoci aplikace pro smartphone zcela zdarma, což při týdenním putování Nizozemskem znamená, že za energii nezaplatíte vůbec nic.

auto nabíjení elektromobilu Nissan Leaf v solární nabíjecí stanici

S elektromobilem Nissan Leaf za každého počasí.
foto: archiv autora

Aplikace je velmi spolehlivá, nabíjecí stanice mají více dobíjecích bodů a přes CHAdeMO u nich s Nissanem Leaf dobijete slibovaných 80 % za 20 minut. Fastned využívá čistě „zelenou“ energii z místních větrných a solárních elektráren (kterými má také pokryté střechy svých elegantních dobíjecích stanic), navíc během nabíjení nabízí wifi připojení zdarma.

Naše elektrojízda Evropou vedla na území Nizozemí více při pobřeží než ve vnitrozemí přes Winschoten, Groningen, národní park Lauwersmeer, Leeuwarden, přístavní městečko Makkum, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, národní park De Biesbosch a Bredu dále do Belgie a najeli jsme během ní zhruba 1000 km.

vlastní
Zpět na HybridPřidat komentář

Prave vykouklo z RSS, threba tam najdete nejakou inspiraci
http://www.greencarreports.com/news/1105941_nissan-leaf-electric-car-on-scenic-coastal-rural-drives-in-europe-video

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dovolena u nabijecy stanice? To je novej trend? Nechapu co je tak uzasnyho hodiny hledat a travit u nabijecky.

Obrázek uživatele Radovan

To hledání je jen na trasách, které jste ještě nejel a opravdu jen občas. My letos na dovči elektromobilem taky nabíječku ve Zlíně chvíli hledali. Ale jen proto, že nám ji zastínil projíždějící trolejbus a tak jsme se museli k BMW Synot Auto vracet. Ovšem rychlonabíječka krásná, nová, uživatelsky příjemná ABB. V BMW pak celá dolní pravá půlka autosalonu věnovaná i3 + i8, na reklamním panelu kromě videosmyčky o obou autech i designová BMW nabíječka do garáže, wallbox. Další i3 v jiné barvě stálo na nájezdové rampě. Tam to myslí s elektromobilitou vážně.
Jinak u nabíječky se je možno obvykle projít na něco malého k jídlu a pití + WC. Jako na benzince. O víkendu stačilo ve Zlíně vejít do vedlejší kancelářské budovy SPUR, kde nás milá vrátná nejen pustila na toalety ve vstupu, ale taky k automatům s jídlem a pitím tamtéž. Ve Valmezu zase ve vedlejší budově jelo bistro místní posilovny a o 3 domy dál je příjemná kavárna. Po max. 20 minutách máme stejně nabito, takže to stihneme vše jen tak tak. Ve Valmezu nám evmapa.cz poslala SMS o ukončení nabíjení, tak jsme zaplatili a šli. Jinak tam bylo příjemně a ještě bychom se zdrželi. Ve Zlíně s ABB ČEZu prostě jen při 80% kapacity baterie samo vypnulo.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Obrázek uživatele ozana

Lidi dělají i méně pochopitelné věci. Třeba dobrovolně inhalují jedovatý dým a ještě si zboží sloužící pro tvorbu kouře kupují za nemalé peníze.

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,75% všech bitcoinů který kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Obrázek uživatele Vasek e-UP

miluju buchty....

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Tohle mne docela taky láká, jakožto novopečeného majitele KIA SOUL EV v délce necelých 2 měsíců a "nalítáno" více než 6000 elektrokilometrů. A láká mne to ani ne z důvodu zjistit co to auto dovede, ale strašně rád jezdím a tato cesta by byla zároveň mým cílem. Tiše ;) závidím a fandím zároveň a taky mám pocit že jsem se z dotyčným viděl jednou opravdu krátce na nabíječce ve Zlíně ale nejsem si nastopro jistej....

Ve Zlíně jsem s Leafem nebyl. Jen ve Vystrkově. Doporučuju se projet národním parkem Yorkshire Dale v Anglii. Adrenalinové a krásné.

---

Nissan Leaf 24kWh, Cesta Evropou

Co tam bylo adrenalinove? Podle fotek to vypada na "klidnou" krajinu ala Irsko - louky, zidky, ovce... Dik a dik za tip na dalsi cil pro cesty.

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Úzká silnice plná kopců a zatáček, kolem silnice kamenné zdi téměř u čáry, protijedoucí auta a kamiony objevující se na poslední chvíli. Napíšeme o tom více v článku.

---

Nissan Leaf 24kWh, Cesta Evropou

Takze Irsko :)
Teda az na ty kamiony, ale mozna je to dneska uz jinak, byli jsme tam pred 12 lety (a byl jsem rad, ze jsem nebyl vybrany za ridice)

---

Každý ignorovaný tro(t)l se počítá. Některý i víckrát...

Byl to pozitivní adrenalin. Krásnější a zajímavější jízdu jsem v životě snad ještě nejel. Kdyby tam pořádali rally, přihlásím se :)

---

Nissan Leaf 24kWh, Cesta Evropou

...

---

Nissan Leaf 24kWh, Cesta Evropou

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nedávno ma predbehli Kia soul a e-up. Tri elektromobily za sebou som ešte nevidel. To bolo prvý krát, čo som bol rád, keď ma niekto predbehol :-) Pokaždé dýcham splodiny aj keď ja žiadne neprodukujem...
Máte nejaký rekord dojazdu na jedno nabitie?

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

NISSAN e-NV 200 - 24 kWh . 170 km a ještě to jelo .
Proudu zdar!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Za mna palec hore :-)
Keby tak este na strechu dali fv panely a pridali este SOFC článok na alkohol ako range extender, ktorý by bol iba zicher, lebo väčšinu ciest stačí pokryť batéria, tak by som zrušil aj objednanú TM3. Veľmi sa mi páči aj interiér a je v nej veľa priestoru.
Prajem veľa šťastných kilometrov...

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

KIA Soul EV mi přijde jako dobrá volba. To auto se mi líbí i ve spalovací verzi, natož na ele. Jen je dost vysoká cena, aspoň teda ta ceníková. Tos ty km nalítal rychle :-)

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Dobrý den, na Kiu rád zareaguji. Po roce a 5 měsících najeto 25 tis.km, pokud máte chatu do 150km, i na dálnici, nepotřebujete tam být za hodinu, máte doma nebo v práci zásuvku, jedno jaká, máte 3 děti a méně, nevozíte cement, cihly, hoblovku, vajíčka, zeleninu, kulicha naráz a chuť vyjednávat, navštivte prodejce, já jsem koupil referenční se 4000km za 720, o 130 tis. méně. Jinak auto skvělé, dojezd po městě normálním tempem opravdu uvedených 212, ostatní jistě potvrdí, že i více, já cestu ze Šumavy, 2+2, od Plzně po dálnici, 180 + dojezd 30. Snažím se nikdy nevybíjet úplně na nulu, snad to není zdravé. Hlavně, a to je u všech EV, neprohloupíte, kdo rychle kupuje a nečeká až, až, má výhody, min. zatím v nízké ceně paušálu čez, a pak dojezd se dá krásně regulovat snížením rychlosti jízdy, nakonec už to tady nedávno někdo také zmínil.Tak neváhejte. Hezký den. Janda

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Asi po 5ti tis. km v Leafu (a 14ti denním absťáku) jsem sedl do KIA Soul EV a první, co mě napadlo, že ta 2 auta od sebe opisovala (prakticky stejné funkce akorát v jiném designu). Od prvního km jsem váhal, které auto je lepší a do teď bych měl problém, kdybych si měl opravdu vybrat. U Soulu mě dostává síla rekuperace na B - mód. Než auto dovolí brzdovým destičkám dotknout se kotoučů, narve do baterie klidně až 78 kW!Leaf končí na 30ti kW. Krásný provoz těchto e-aut!

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

no perfektní! Za mě, pokud je reálný dojezd 180km, tak jsem v dostatečném radiusu většiny svých cest a mohu tedy nabíjet doma. Také nechci čekat až bude toto nebo tamto. Priorita pro mě není be in. Ale ekonomika provozu. Děkuji za podnět

Obrázek uživatele Radovan

Přesně tak, proto máme to co máme a spokojenost :-).

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

tak v Holandsku je to v pohodě. Ale chudáci dělníci z GigaFaktory nemaj kde parkovat

Obrázek uživatele ozana

tak ať zkusí spolujízdu

---

Nekupujte BTC za 10k, počkejte až bude stát 100 tisíc USD.

Firmy jiz nakoupily 3,75% všech bitcoinů který kdy budou existovat. https://bitcointreasuries.org/

Podle fotek mi to v první chvíli nedošlo, ale až manželka po přečtení jednoho z článků mi říká: "Vždyť toho Aleše Zahrádku známe, potkali jsme se s ním jednou na Vystrkově." A opravdu, je to on, včetně těch jeho věčně bosých nohou. :-) Jen jsem ho v první chvíli nepoznal. Značnou část nabíjení jsme strávili diskuzí jak jezdit Leafem co nejúsporněji. Tak se mu i naše zkušenosti doufám hodí. :-)

Mimochodem včera jsem se potkal na nabíječce s jedním kámošem - objel s eNV-200 celou západní Evropu a teď se chystá podruhé jinou trasou. Nikdy mě to nenapadlo takhle o tom uvažovat, ale oproti Leafovi má eNV-200 jednu velkou výhodu - do nákladového prostoru dá nafukovací postel a nemusí nikde shánět nocleh. Prý to není na západ od našich hranic nic neobvyklého.

---

Hyundai Kona 64kWh, 1.500 km
Nissan Leaf 40kWh, 33.000 km

Obrázek uživatele Radovan

Taky by se mi eNV200 líbil jako rodinný v kombi verzi. Prostor je ještě větší, než u Berlinga, na něhož jsme prostorově za 8 let navykli. Jenže cena a dojezd mne odradily. Takže máme 2 elektrické Iony a od května Berlingo spinká v garáži nebo před domem pod plachtou.
Možná ho teď vytáhnu, potřebuji převést manželskou postel 200 km a nechce se mi rozmontovávat ji celou. Zvlášť když mám převoz zaplacen a známku na dálnice od ledna taky.
Jinak jsme rozhodnutí, pokud bychom se nevešli, jet třeba na rodinnou dovolenou oběma malými elektromobily. Vpředu 2 lidi, vzadu sklopená sedadla do roviny a bagáž. Pohoda. Letos na jaře jsme měli jen 1 Iona, takže únorová dovolená s dětmi, lyžemi, boby atp. byla Berlingem. Byť by do Dolného Kubína z Ostravy Ion s přehledem po rychlonabíječkách dojel.

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.

Rady používám denně :)
Na pedál "plynu" šlapu také podle toho, jak daleko máme další nabíječku. Doplachtit se dá daleko.

---

Nissan Leaf 24kWh, Cesta Evropou

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Naprosto přesně - doplachtit se dá velmi daleko. V podstatě dojedu kam chci - dlouho jsem tomu nechtěl věřit, že je to tak jednoduché. Za 2 týdny 4.600 km půjčeným Leafem 30 kWh jsem tomu přišel na chuť. Ještě trochu rozstrkat CHAdeMA (vč. Mennekesů typ 2) do koutů v ČR, kde nic není na žádné dobíjecí mapě (stačí i 5ti kolík 32A - naprosto úžasné, pokud funguje skutečně na 32A!) a je POKRYTO! O principu dlouhého dojezdu píši článek.

Obrázek uživatele Kuk

Buchta vobjela Soulem celý Spojený království.
https://www.youtube.com/watch?v=KWVxket4Gv0

---

Každej nahrazenej spalovák se počítá - Leave the oil in the soil and the coal in the hole. - Sekám a vysávám na baterky. // ‪#‎BasuraChallenge‬ ‪#‎trashtag‬

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

U nás, když jsem ještě chodil na střední školu, jedna buchta objela celou třídu.

Obrázek uživatele Radovan

Doufám, že ne elektricky, ale hezky přírodně ekologicky pěškobusem :-).

---

BEV Peugeot Ion nový 4/2014, dnes 90 tis. km, 5/2016 2.ojetý ženě, dnes 42 tis. km (56 celkem), ekolo Agogs SilverGo 10/2013, dům FVE 3,6kWp 9/2009, ohřev vody solár Vaillant 6/2010, vlastní studna 1999, dřevodům sendvič panel 2000, permakulturní zahrada 2017, zachytávání dešťovky 880L Keter 4/2020.


Autonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobilVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Nabíječky elektromobilů Circontrol