Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (4.)

Jaké to je cestovat 9000 km skrze celou Evropu v elektromobilu Nissan Leaf? Mladí cestovatelé Veronika Sequensová a Aleš Zahrádka vám to řeknou. Čtvrtý díl opět z Nizozemska.

Nabíjení elektromobilu Nissan Leaf na solární nabíjecí stanici
foto: archiv autora

Seriál

autor: Veronika Sequensová

Navštívit Nizozemsko elektromobilem je jako vrátit se po dlouhé cestě po cizích zemích konečně domů. Lidé tam mluví jazykem, kterému rozumíte. Znáte místní jídlo, víte co vám chutná a kde si to koupit.

V peněžence máte barevné papírky, které můžete vyměnit za jídlo, které chcete, a taky kouzelnou kartičku, jíž stačí mávnout a už si domů odnášíte plnou tašku potravin na celý víkend.

Jezdit elektromobilem na delší vzdálenosti, navíc v cizích zemích, může díky vaší nezkušenosti a nedostatku informací znamenat, že než najdete místo, kde své auto „nakrmit“, tak uplyne hodina, dvě nebo i déle, protože jeho potravu nikde nemají. Anebo mají, ale vy ji nemáte jak a čím zaplatit a tak jen mlsně pokukujete po lákavě vypadajícím dobíjecím stojanu.

Pokud chcete, stejně jako my, s Nissanem Leaf okusit při cestování elektromobilem pocit blížící se vytoužené svobodě pohybu, jeďte do Nizozemí. Při plánování trasy se tady nemusíte výrazně omezovat ani při cestování na delší vzdálenosti, ani při cestách po méně frekventovaných silnicích.

Na silnicích se běžně prohání vozy Tesla Model S (v Amsterdamu je dokonce využívá jedna z místních taxislužeb), Nissan Leaf a BMW i3, ve městech pak zejména Volkswagen e-up! a další elektromobily, mezi nimiž si již nepřijdete nijak zvlášť výjimeční.

Místní obyvatelé mají o elektromobilitě takový přehled, že vás jsou schopni v obci se sotva pěti tisíci obyvatel dovézt na kole k místní dobíjecí stanici, když vás k ní nedovede ani zdánlivě vševědoucí Google, ani váš smartphone.

Jediná potíž, která vás zde při nabíjení může potkat, je že dobíjecí stanice bude obsazená, někým z mnoha dalších uživatelů elektomobilu.

auto nabíjení elektromobilu Nissan Leaf v solární nabíjecí stanici

Nabíjení v přístavu – v Nizozemí se vám může stát že nabíječky budou obsazené, nebo budete muset parkovat na chodníku abyste se k nim dostali.
foto: archiv autora

Nabíjecí stanice jsou v Nizozemsku skutečně běžně dostupné, jenom v síti The New Motion jich napočítáte více než 17 500, což je na tak malou zemi opravdu vysoké číslo. Navíc tu funguje několik sítí dodavatelů a poskytovatelů energie a několik sítí, jejichž prostřednictvím můžete energii využívat.

Celkový počet veřejně přístupných bodů, kde můžete svůj vůz nabíjet, je tak ještě o mnoho vyšší. Hlavní jsou mezinárodní síť The New Motion a rychle se rozvíjecí místní síť Fastned. Obě dvě jsme během našich cest po Nizozemí s úspěchem využívali.

The New Motion je dobře dostupná ve městech, městečkách a vesničkách. Fastned je novou sítí rychlonabíjecích stanic, vznikajících cíleně u benzínových stanic při dálnicích a na hlavních tazích silnic. Kartou první zmiňované sítě jsme vyjeli již vybaveni a v Nizozemí ji skutečně plně využili.

auto nabíjení elektromobilu Nissan Leaf v solární nabíjecí stanici

Nabíjecí stanice Fastned.
foto: archiv autora

Registraci do sítě Fastned nám poradil při prvním dobíjení na území Nizozemí další z pro nás nenahraditelných a milých a ochotných místních prodejců Nissan ve městě Leeuwarden. Podobně jako jeho kolegové v Německu, i on nás zachránil před klepáním na dveře místních s prosbou o několikahodinové nabíjení z jejich zásuvky.

Přestože dobíjecích stanic v tomto městě bylo k dispozici vícero, nechtěli jsme trávit u nabíječky 4 hodiny a snažili se najít CHAdeMO, kde bychom získali dostatek energie už za 30 minut. Aplikace The New Motion nám jich ukazovala hned několik, bohužel na očekávaném místě rychlodobíjecí stanice nebyly.

Naše zásoby energie se v průběhu jejich hledání povážlivě ztenčily, až bylo třeba auto nabít na nejbližším možném místě. Díky dobrému muži z Nissanu jsme nakonec nejen zdarma dobili energii, ale především si výrazně zjednodušili a zpříjemnili cestu a navíc ušetřili nemalý peníz na cestách po Nizozemí.

Síť Fastned nabízí několik tarifů pro dobíjení: pokud jste ochotni platit měsíční paušál, kWh vás podle jeho výše přijde na 0,19-0,35 euro, pokud nechcete být paušálem nijak vázáni, cena kWh je 0,79 euro.

Po registraci do sítě aktuálně dostanete první měsíc dobíjení za pomoci aplikace pro smartphone zcela zdarma, což při týdenním putování Nizozemskem znamená, že za energii nezaplatíte vůbec nic.

auto nabíjení elektromobilu Nissan Leaf v solární nabíjecí stanici

S elektromobilem Nissan Leaf za každého počasí.
foto: archiv autora

Aplikace je velmi spolehlivá, nabíjecí stanice mají více dobíjecích bodů a přes CHAdeMO u nich s Nissanem Leaf dobijete slibovaných 80 % za 20 minut. Fastned využívá čistě „zelenou“ energii z místních větrných a solárních elektráren (kterými má také pokryté střechy svých elegantních dobíjecích stanic), navíc během nabíjení nabízí wifi připojení zdarma.

Naše elektrojízda Evropou vedla na území Nizozemí více při pobřeží než ve vnitrozemí přes Winschoten, Groningen, národní park Lauwersmeer, Leeuwarden, přístavní městečko Makkum, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, národní park De Biesbosch a Bredu dále do Belgie a najeli jsme během ní zhruba 1000 km.

vlastní

29 Comments on “Cesta elektromobilem Nissan Leaf kolem Evropy (4.)”

    1. To hledání je jen na
      To hledání je jen na trasách, které jste ještě nejel a opravdu jen občas. My letos na dovči elektromobilem taky nabíječku ve Zlíně chvíli hledali. Ale jen proto, že nám ji zastínil projíždějící trolejbus a tak jsme se museli k BMW Synot Auto vracet. Ovšem rychlonabíječka krásná, nová, uživatelsky příjemná ABB. V BMW pak celá dolní pravá půlka autosalonu věnovaná i3 + i8, na reklamním panelu kromě videosmyčky o obou autech i designová BMW nabíječka do garáže, wallbox. Další i3 v jiné barvě stálo na nájezdové rampě. Tam to myslí s elektromobilitou vážně.
      Jinak u nabíječky se je možno obvykle projít na něco malého k jídlu a pití + WC. Jako na benzince. O víkendu stačilo ve Zlíně vejít do vedlejší kancelářské budovy SPUR, kde nás milá vrátná nejen pustila na toalety ve vstupu, ale taky k automatům s jídlem a pitím tamtéž. Ve Valmezu zase ve vedlejší budově jelo bistro místní posilovny a o 3 domy dál je příjemná kavárna. Po max. 20 minutách máme stejně nabito, takže to stihneme vše jen tak tak. Ve Valmezu nám evmapa.cz poslala SMS o ukončení nabíjení, tak jsme zaplatili a šli. Jinak tam bylo příjemně a ještě bychom se zdrželi. Ve Zlíně s ABB ČEZu prostě jen při 80% kapacity baterie samo vypnulo.

  1. Tohle mne docela taky
    Tohle mne docela taky láká, jakožto novopečeného majitele KIA SOUL EV v délce necelých 2 měsíců a „nalítáno“ více než 6000 elektrokilometrů. A láká mne to ani ne z důvodu zjistit co to auto dovede, ale strašně rád jezdím a tato cesta by byla zároveň mým cílem. Tiše 😉 závidím a fandím zároveň a taky mám pocit že jsem se z dotyčným viděl jednou opravdu krátce na nabíječce ve Zlíně ale nejsem si nastopro jistej….

      1. Dobrý den, na Kiu rád
        Dobrý den, na Kiu rád zareaguji. Po roce a 5 měsících najeto 25 tis.km, pokud máte chatu do 150km, i na dálnici, nepotřebujete tam být za hodinu, máte doma nebo v práci zásuvku, jedno jaká, máte 3 děti a méně, nevozíte cement, cihly, hoblovku, vajíčka, zeleninu, kulicha naráz a chuť vyjednávat, navštivte prodejce, já jsem koupil referenční se 4000km za 720, o 130 tis. méně. Jinak auto skvělé, dojezd po městě normálním tempem opravdu uvedených 212, ostatní jistě potvrdí, že i více, já cestu ze Šumavy, 2+2, od Plzně po dálnici, 180 + dojezd 30. Snažím se nikdy nevybíjet úplně na nulu, snad to není zdravé. Hlavně, a to je u všech EV, neprohloupíte, kdo rychle kupuje a nečeká až, až, má výhody, min. zatím v nízké ceně paušálu čez, a pak dojezd se dá krásně regulovat snížením rychlosti jízdy, nakonec už to tady nedávno někdo také zmínil.Tak neváhejte. Hezký den. Janda

        1. Asi po 5ti tis. km v Leafu
          Asi po 5ti tis. km v Leafu (a 14ti denním absťáku) jsem sedl do KIA Soul EV a první, co mě napadlo, že ta 2 auta od sebe opisovala (prakticky stejné funkce akorát v jiném designu). Od prvního km jsem váhal, které auto je lepší a do teď bych měl problém, kdybych si měl opravdu vybrat. U Soulu mě dostává síla rekuperace na B – mód. Než auto dovolí brzdovým destičkám dotknout se kotoučů, narve do baterie klidně až 78 kW!Leaf končí na 30ti kW. Krásný provoz těchto e-aut!

        1. Za mna palec hore 🙂
          Keby

          Za mna palec hore 🙂
          Keby tak este na strechu dali fv panely a pridali este SOFC článok na alkohol ako range extender, ktorý by bol iba zicher, lebo väčšinu ciest stačí pokryť batéria, tak by som zrušil aj objednanú TM3. Veľmi sa mi páči aj interiér a je v nej veľa priestoru.
          Prajem veľa šťastných kilometrov…

  2. Podle fotek mi to v první
    Podle fotek mi to v první chvíli nedošlo, ale až manželka po přečtení jednoho z článků mi říká: „Vždyť toho Aleše Zahrádku známe, potkali jsme se s ním jednou na Vystrkově.“ A opravdu, je to on, včetně těch jeho věčně bosých nohou. 🙂 Jen jsem ho v první chvíli nepoznal. Značnou část nabíjení jsme strávili diskuzí jak jezdit Leafem co nejúsporněji. Tak se mu i naše zkušenosti doufám hodí. 🙂

    Mimochodem včera jsem se potkal na nabíječce s jedním kámošem – objel s eNV-200 celou západní Evropu a teď se chystá podruhé jinou trasou. Nikdy mě to nenapadlo takhle o tom uvažovat, ale oproti Leafovi má eNV-200 jednu velkou výhodu – do nákladového prostoru dá nafukovací postel a nemusí nikde shánět nocleh. Prý to není na západ od našich hranic nic neobvyklého.

      1. Naprosto přesně –
        Naprosto přesně – doplachtit se dá velmi daleko. V podstatě dojedu kam chci – dlouho jsem tomu nechtěl věřit, že je to tak jednoduché. Za 2 týdny 4.600 km půjčeným Leafem 30 kWh jsem tomu přišel na chuť. Ještě trochu rozstrkat CHAdeMA (vč. Mennekesů typ 2) do koutů v ČR, kde nic není na žádné dobíjecí mapě (stačí i 5ti kolík 32A – naprosto úžasné, pokud funguje skutečně na 32A!) a je POKRYTO! O principu dlouhého dojezdu píši článek.

    1. Taky by se mi eNV200 líbil
      Taky by se mi eNV200 líbil jako rodinný v kombi verzi. Prostor je ještě větší, než u Berlinga, na něhož jsme prostorově za 8 let navykli. Jenže cena a dojezd mne odradily. Takže máme 2 elektrické Iony a od května Berlingo spinká v garáži nebo před domem pod plachtou.
      Možná ho teď vytáhnu, potřebuji převést manželskou postel 200 km a nechce se mi rozmontovávat ji celou. Zvlášť když mám převoz zaplacen a známku na dálnice od ledna taky.
      Jinak jsme rozhodnutí, pokud bychom se nevešli, jet třeba na rodinnou dovolenou oběma malými elektromobily. Vpředu 2 lidi, vzadu sklopená sedadla do roviny a bagáž. Pohoda. Letos na jaře jsme měli jen 1 Iona, takže únorová dovolená s dětmi, lyžemi, boby atp. byla Berlingem. Byť by do Dolného Kubína z Ostravy Ion s přehledem po rychlonabíječkách dojel.

Napsat komentář