Svátek všech motoristů začal a Hybrid.cz je na místě. Autosalon Ženeva otevřel své brány prozatím pouze žurnalistům, přesto haly praskají ve švech. Během dnešního dne proběhly tiskové konference největších automobilek. Máme pro vás první stručné shrnutí.
Související články:
» Ženevský autosalon živě: Ford, Audi, Mitsubishi, BMW
Ženeva potvrzuje, že na šetrný přístup automobilek je třeba si zvykat. Každá značka, která dělá auta pro masy se chlubí tím jak málo její nové modely spotřebují benzinu a vypustí oxidu uhličitého. Trend velí zmenšovat motory, snižovat spotřebu.
Toyota
Štěkající Andrea Formica, senior vice-prezident Toyota Motor Europe, se nejprve znovu omluvil za aktuální problémy automobilky. Zdůraznil, že neví o jediné nehodě, která by byla způsobena technickým nedostatkem, kvůli kterému jsou stahovány miliony vozů po celém světě.
Hlavní novinkou, kterou Toyota v Ženevě prezentovala, je Toyota Auris HSD . Nová Toyota Auris je tak k dispozici v provedení benzin, diesel a plný hybrid. Formica řekl, že očekává jiný typ zákazníků, než v případě Priusu. „Už nejde o průkopníky, hybridy se stávají masovou záležitostí,“ znělo jeho poselství.
S ním jde ruku v ruce i strategie Toyoty, která, jak už zdůraznila několikrát v minulosti, postupně nabídne hybridní verzi každého svého modelu. Toyota Auris HSD se může pochlubit spotřebou 3,8 l/100 km a emisemi 89 g/km. Jde o plný hybrid, takže může krátkou vzdálenost ujet i čistě na elektřinu.
Dále Formica zmínil také Prius plug-in hybrid, který se momentálně testuje v 600 kusů po celém světě, z toho 100 jich jezdí ve Štrasburku. Od zástupkyně slovinské Toyota jsme vyzvěděli, že prodávat by se skutečně měl začít v roce 2012. Otázkou je, zda bude pro Toyotu s ohledem na tento model střední Evropa dostatečně zajímavým trhem.
Překvapivě se mluvilo také o autech na vodík, tedy FCHV. Už tento rok začne testování 120 kousků, pár jich přistane také v Evropě. Údajně se můžou pochlubit dojezdem až 830 km na jednu vodíkovou nádrž. Cílem automobilky je představit je na trhu už během roku 2015.
Nakonec nesměla chybět ani zmínka o čistých elektromobilech. Už sám fakt, že si je Toyota nechala nakonec o lecčems svědčí. Přesto Formica nadhodil, že první elektromobil vycházející z konceptu FT-EV II by mohl být na trhu už v roce 2012 s dojezdem přes 90 km. Toyota si zjevně chce být dojezdem naprosto jistá a neprodávat „zajíce v pytli“.
Fiat
Italský výrobce překvapil sebevědomým projevem. Fiat je automobilkou s nejnižšími průměrnými emisemi v Evropě a může si tak snadno říkat „nejzelenější“. Hlavní novinkou veletrhu nebyl nový model, ale nový benzinový dvouválec TwinAir. Vyšší výkon, nižší hmotnost i spotřeba. Praktické využití najde nejprve ve Fiatu 500 se spotřebou 3,96 l/100 km.
Kromě téhle premiéry byly hlavním tématem pozdní tiskovky také alternativní paliva. Především zemní plyn (CNG), kde má Fiat velmi bohatou nabídku – jen u nás šest vozů.
K vidění byl také nový Fiat Panda, jeden z nejúspěšnějších modelů automobilky, který byl poprvé představen na autosalonu v Ženevě v roce 1980. Letos tedy oslavil 30 let.
Mitsubishi
U Japonců byl k vidění elektromobil iMiEV, které už se vesele prohání u nich doma a v Británii. Žádné zásadní novinky jsme se v Ženevě nedozvěděli, nicméně bylo zajímavé vidět naživo koncept Mitsubishi PX-MiEV. Vypadá to, že Mitsubishi to s plug-in hybridy myslí vážně.
Až tak vážně, že pro PX-MiEV vytvořilo vlastní „operační systém“ nazvaný MiEV OS (MiEV Operating System). Ve skutečnosti jde jen o trendy označení softwaru, který se stará o správnou spolupráci benzinového motoru a komponent elektrického pohonu.
Px-MiEV je výjimečný tím, že může fungovat jako paralelní hybrid, ale i sériový hybrid. Tj. jeho benzinový agregát může sloužit jako generátor pro baterie, ale i jako pohon kol. Navíc Mitsubishi přidalo i mód „elektrického zdroje“ (power supply) a je vidět, že automobilka přemýšlí hodně dopředu. Auto je totiž možné využít také jako zdroj elektřiny pro smart grid, tedy chytrou rozvodnou síť. Ale to už je hudba sakra vzdálené budoucnosti.