Nový Fiat Panda má být nejdostupnější elektromobil na trhu
Zatímco americké a německé automobilky se zaměřují na vrcholový a středový segment trhu s elektromobily, Stellantis hodlá zaútočit na jeho …
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Zatímco americké a německé automobilky se zaměřují na vrcholový a středový segment trhu s elektromobily, Stellantis hodlá zaútočit na jeho …
Polský spřízněný server SamochodyElektryczne.org informuje, že polské energetické společnosti začínají, po vzoru těch českých, investovat do elektromobility. Skupina Energa provozuje devět přestavěných elektromobilů Fiat Panda. Polenergia má objednáno 20 elektromobilů Mitsubishi iMiEV.
Vleklá ekonomická krize nepřivedla do problémů jen General Motors, ale např. také Chrysler. Ten nakonec zachránil italský Fiat skoupením 20% podílu. Nový Chrysler chce být menší, šetrnější a kromě jiného se zaměří na auta na stlačený zemní plyn.
Po prostorné Multiple přichází podruhé v našem seriálu na řadu Fiat. Tentokrát z úplně jiného segmentu malých aut – Fiat Panda Natural Power. Zvenku malá, uvnitř skoro neuvěřitelně prostorná. Jak je to s jejím alternativním pohonem?
Minulý týden bylo v rámci balíku protikrizových opatření navrhovaných ČSSD schváleno šrotovné. Jakkoliv jde z ekonomického hlediska o rozporuplný krok, těšit nás může alespoň to, že jde o šrotovné, které bere v potaz pozměňovací návrh bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka. Šrotovné ve výši 30 000 korun se bude vyplácet při nákupu vozidla s benzinovým nebo naftovým motorem s cenou do 500 000 korun. Výměnou za to majitel musí nechat zlikvidovat automobil starší deseti let. Zvýhodněni budou lidé, kteří si budou chtít pořídit vůz s alternativním pohonem, například elektromobil, automobil s hybridním motorem nebo s pohonem na stlačený zemní plyn. V takovém případě bude šrotovné činit 60 000 korun a limit na cenu kupovaného vozu bude 700 000 korun. O peníze se bude žádat u Státního fondu životního prostředí. Žádat o příspěvek budou moci jen jednotlivci, nikoli firmy a podnikatelé, a to pouze ti, kteří nejsou plátci daně z přidané hodnoty. Šrotovné by mělo začít platit od letošního podzimu. Očekává se zvýšený zájem především o malé automobily jako Peugeot 107, Toyota Aygo nebo Citroen C1, která se vyrábějí v továrně v Kolíně, případně další jako Hyundai i30, Chevrolet Spark nebo Fiat Panda. Příjemný bonus 60 000 Kč v případě hybridních aut nebo aut na plyn už ale umožňuje i tuzemskému spotřebiteli začít přemýšlet o vozech jako Toyota Prius.
Monopolizace automobilového trhu postupuje už desítky let nezadržitelným tempem. Zatímco se během posledních měsíců přetahují Volkswagen s Toyotou o pozici největšího globálního hráče, italský Fiat se hlasitě snaží prodrat do první ligy. Spolupráce Fiatu s Chryslerem už je pevně narýsovaná, odkoupení americké automobilky italským trpaslíkem se blíží mílovými kroky. Kromě toho má Fiat zájem také o Opel, až dosud patřící pod krachující General Motors (s nimi Fiat spolupracoval do roku 2005), o čemž tvrdě vyjednává i s německou vládou. Pokud by se obě akvizice povedly, mohl by se Fiat stát světovou dvojkou s roční produkcí pěti až sedmi milionů automobilů (minulý rok prodal celý Fiat poze 2,15 mil.). Ale to není zdaleka všechno. Současný šéf Fiatu Sergio Marchionne má skutečně velkolepé plány. „To čeho jsme dnes svědky nemá obdoby,“ řekl magazínu The Economist. „Než s tímhle vším skončíme, řekněme během následujících 24 měsíců, tak co se týká velkých světových výrobců, zbude jeden americký dům, jeden velký německý, jeden japonsko-francouzský, jeden japonský a jeden v Číně, a možná ještě jeden evropský hráč,“ nastiňuje budoucnost automobilového průmyslu. ČÍST DÁL…
Zřejmě si nyní kladete otázku, jak spolu souvisí Panda, alkohol a zemní plyn. Tak hezky podle abecedy. Konec kalendářního roku s sebou přináší zvýšený počet večírků, kde se obvykle člověk skleničce alkoholu nevyhne. V tom horším případě navíc přijel autem, které je pak přítěží.
V poslední době je naštěstí na trhu několik firem nabízejících odvoz ovíněného řidiče jeho vlastním automobilem na místě spolujezdce. Navíc tyto služby vyjdou často levněji nebo alespoň na stejné cenové úrovni v porovnání s klasickým taxi.
Nejlevnější z takových služeb je nyní Drinkservis Bílá Panda, kde přijde kilometr jízdy na pouhých 21 korun, což je o 7 korun méně, než pokud si zastavíte na ulici klasický taxík od společnosti AAA Radiotaxi, která zdaleka nepatří k nejdražším. Jak si může Bílá Panda tak nízké ceny dovolit? Odpověď je jendoduchá. Využívá pohonu na zemní plyn, který díky osvobození od spotřební, resp. ekologické daně vyjde značně levněji. Od příštího roku navíc odpadne pro vozy CNG také silniční daň. ČTĚTE DÁL PRO SROVNÁNÍ CEN …
Magazín Autoweb přinesl zajímavý článek o nejekologičtějších autech současnosti. Jedná se o komplexní výzkum, který bere v potaz jak emise, tak i ekologickou zátěž při výrobě. Žebříček vypadá následovně:
Nejmenší ekologické zatížení životního prostředí tedy způsobují velmi malá městská auta. Toyota Prius je výjimečná v tom, že se do žebříčku dostala i přesto, že se jedná o vůz vyšší třídy.