Každý opravdový zastánce elektrických aut doufá, že během pár let bude jejich dojezd čítat stovky kilometrů. Nalijme si však čistého vína. Na opravdu výkonné, levné a lehké baterie si ještě nějaký ten pátek počkáme. Dočasným řešením může být přidat do pohonného ústrojí malý spalovací motor pro prodloužení dojezdu. Elektromobil se tak sice stává hybridem, ale s několikanásobně větším dojezdem.
foto: Volvo
S výše popsaným přístupem se kromě např. Fisker Karma plug-in hybridu bude snažit prorazit i švédská automobilka Volvo. Aktuálně představila tři koncepty elektromobilů/hybridů s rozšiřovačem dojezdu – extendérem. Společným prvkem všech tří návrhů je malý třiválcový spalovací motor fungující na benzín i etanol (E85).
Dva z konceptů vycházejí z modelu Volvo C30 Electric a jeden z modelu Volvo V60 Plug-in Hybrid. U všech tří vozidel Volvo svorně prohlašuje, že dojezd bude až 1000 km!
foto: Volvo
První technické řešení využívá spalovací motor (45 kW) instalovaný pod podlahou zadního nákladového prostoru. Motor je napojen na 40kW generátor, který dodává elektrickou energii pro 82kW elektromotor (111 koní). Dle potřeby může generátor nabíjet pouze baterie, jde tedy o sériový hybrid. Vozidlo jedoucí pouze na energii z baterií má dojezd 110 km.
foto: Volvo
Druhý koncept využívá silnější přeplňovaný motor o výkonu 142 kW. Na rozdíl od prvního přístupu je spalovací motor paralelně připojen k elektromotoru a přes šestistupňovou převodovku zároveň pohaní zadní kola. Jde tedy o paralelní hybrid. Ostatní schopnosti či uspořádaní jsou stejné jako u prvního řešení.
Oba motory poskytují výkon až 224 kW (300 koní) , což zaručuje zrychlení z 0-100 km/h za méně než 6 sekund. Elektrická energie v bateriích vydrží na 75 km jízdy – dostatečná vzdálenost na běžné denní dojíždění do práce.
foto: Volvo
Třetí řešení využívá jako základ model Volvo V60 Plug-in Hybrid. Veškerá pohonná soustava je ukryta pod přední kapotou. Přeplňovaný motor (142 kW), elektrický motor (85 kW), generátor elektrické energie (40 kW) a také dvoustupňová převodovka.
Spalovací motor pohání přes převodovku přední kola a také generátor elektrické energie. Až do rychlosti 50 km/h jede auto pouze na energii z baterií. Při vyšších rychlostech se na pomoc přidá spalovací motor. Dojezd pouze na elektřinu z akumulátoru je v tomto případě pouze 50 km. Opět jde o paralelní hybrid.
Volvo otestuje na elektromobilu C30 bezdrátové dobíjení
Volvo C30 Electric brzy na silnicích Göteboru
Volvo startuje výrobu superdrahého elektromobilu C30 Electric
Dle vyjádření společnosti Volvo odpadají díky extendéru všechny neduhy plně elektrické auta při jízdě na delší vzdálenosti. Nejedná se sice o tak docela „košer“ řešení, ale i tak je výsledkem šetrné auto s dojezdem až 1000 km a emisemi CO2 50 gramů na 1 kilometr jízdy, což je téměř třikrát méně než dnes běžné auto se spalovacím motorem.
A na tieto účely by bol
A na tieto účely by bol dobre použiteľný Stelzerov motor (bez kľukovky) s lineárnym dynamom – malé rozmery, slušná účinnosť.