Toyota na autosalonu v Detroitu odhalila koncept NS4 s plně hybridním pohonem plug-in. NS4 je zhmotněním vize Toyoty o budoucí mobilitě se zaměřením na konektivitu a interaktivní rozhraní.
foto: Toyota
„V dnešní digitální éře se automobily stávají dalším kolečkem v mechanizmu digitální konektivity,“ uvedl Jim Lentz, prezident a výkonný ředitel společnosti TMS.
„NS4 je ukázkou představ Toyoty v otázkách propojení člověka a automobilu za použití technologií, které pokrývají emocionální i racionální vztahy – mezi lidmi a jejich automobily, i mezi automobily a společností jako takovou.“
Konstruktéři automobilky Toyota dostali za úkol navrhnout nový koncept střední třídy, který by bylo možné v roce 2015 uvést na celosvětové trhy.
VIDEO: Toyota láká na svůj NS4 plug-in hybrid
Verze konceptu NS4 používající výhradně pohon plug-in hybrid, nezávisle na modelové řadě Prius, byla navržena především s ohledem na budoucí požadavky kladené na mobilitu.
Zdokonalený systém pohonu NS4 již používá plug-in technologie pohonu Hybrid Synergy Drive příští generace, které charakterizují menší rozměry a hmotnost při celkově nižší spotřebě paliva, lepší akceleraci a delším dojezdu v čistě elektrickém režimu, nicméně při zachování krátké doby na dobíjení.
Elegantní a futuristický styl
Koncept NS4 ukazuje nový stylistický směr značky Toyota, jehož prioritou je vytvoření emocionálního spojení se zákazníky. Stylistické ztvárnění konceptu NS4 odráží nové pojetí aerodynamiky s upraveným sklonem čelního okna, sníženou výškou a posunutím kabiny směrem dopředu.
Nápadná maska chladiče ve tvaru otevřeného lichoběžníku je akcentována volně navazujícím spodním spoilerem a světly pro denní svícení ve tvaru křídla, která lemují nápadně tvarovaný blatník.
Zadní svítilny obepínají boky vozu v krajních zadních partiích navazujících na vyduté blatníky, zatímco křídlová část zadních světel tvoří ostrou hranu působící jako zadní spoiler.
S ohledem na maximální výhled z vozu jsou přední A-sloupky velmi tenké, ovšem při zachování vysoké pevnosti při působení nárazových sil. Ke snadnému nastupování a vysoké funkčnosti přispívá použitý profil střechy, karosářské provedení liftback a dveře elektricky vyklápěné směrem nahoru.
Vyšší konektivita
Vývojový cyklus automobilů trvá přibližně čtyři roky, ale v digitálním věku se situace rychle mění. Životní styl vzájemně propojených spotřebitelů dělá z vozů další komunikační centrum, a tak automobilky musejí do svých produktů začleňovat ty nejmodernější technologie.
Prostředky pro vzájemnou komunikaci vozidel jsou ve skutečnosti třetím nejrychleji rostoucím technologickým odvětvím, hned za chytrými telefony a tablety.
Toyota započala spolupráci s předními společnostmi z oboru, např. firmami Microsoft, Intel a Salesforce, ve snaze vyvinout hladce pracující rozhraní umožňující propojit vozidla s nově vznikajícími technologiemi. Tato forma spolupráce zajistí Toyotě přední postavení v tomto nově se utvářejícím sektoru automobilového trhu.
Rozhraní „člověk-stroj“ (HMI) použité v konceptu NS4 zahrnuje uživatelské rozhraní s multifunkční dotykovou obrazovkou připomínající svým vzhledem i použitím tradiční chytrý telefon. Jednoduché a intuitivní ovládání rychle zprostředkuje požadované informace s minimálním odváděním pozornosti řidiče.
Rozšířené ovládání multimediálních funkcí a prvků výbavy vozidla slouží i k regulaci soustavy klimatizace, audio soustavy, dobíjení akumulátorů a ovládání navigace. Rozhraní HMI je dokonce schopno „naučit se“ preferované volby a návyky řidiče, a předvídat tak odezvy řidiče za konkrétních situací a ve specifickém prostředí.
Koncept je ukázkou skutečně propojeného vozu, který nabízí nejmodernější technologie v podobě ekologického a bezpečného vozu.
Moderní bezpečnostní prvky
Koncept NS4 představuje novou generaci bezpečnostního systému pro předcházení kolizím (PCS), včetně ochrany proti nechtěnému opuštění jízdního pruhu a technologií na zamezení nárazu do vozidla zezadu nebo střetu s chodcem, které dokáží za určitých situací předvídat možnost nehody a aktivně se jí vyhnout.
Tento systém PCS používá radar v pásmu milimetrových vln a dvojici kamer zabudovaných v přední části vozidla, jejichž prostřednictvím lze odhalit a reagovat na nechtěné vyjetí z pruhu, výskyt chodce před vozidlem nebo jiných vozidel v provozu.
Tento systém dále vysílá paprsky s frekvencí blízkou infračervenému pásmu s cílem zlepšit rozlišovací schopnosti systému PCS při jízdě v noci. Asistenční systém pro řidiče aktivně vyvíjí brzdnou sílu a zasahuje do řízení, a tak pomáhá vyhnout se střetu s jinými vozidly, chodci, případně překážkami po stranách silnice.
Bezpečnostní systém PCS současné generace, nabízený v řadě modelů značek Lexus a Toyota, dokáže rozpoznat některé objekty vyskytující se na vozovce ve směru jízdy. Pokud systém PCS rozpozná bezprostředně hrozící kolizi, okamžitě se uvede v pohotovost brzdový asistent a zobrazí se varování, včetně zvukového alarmu.
Pokud PCS vyhodnotí kolizi jako nevyhnutelnou, systém dále upozorní řidiče prostřednictvím varovné kontrolky, varování na obrazovce a akustického signálu, použije brzdy a automaticky přitáhne bezpečnostní pásy řidiče a předního spolujezdce.
Adaptivní světlomety ADB napomáhají předcházet oslnění vozidel blížících se v protisměru, případně i chodců. Za pomoci kamery zabudované za maskou chladiče a funkce částečného odstínění uvnitř světlometů lze vozovku osvětlovat téměř stejně jako prostřednictvím dálkových světel, a zajistit tak optimální viditelnost při jízdě v noci.
Přední kapota používá konstrukci, která v případě střetu s chodcem zajistí automatické přizvednutí zadní části kapoty. Díky většímu prostoru pod kapotou se omezuje riziko poranění hlavy chodce v případě čelního střetu s vozidlem.
Toto pokrokové řešení je výsledkem praktického testování a ověřování za použití tradičních testovacích figurín i digitálního modelu člověka THUMS (zkr. Total Human Model for Safety) s využitím metody konečných prvků.
Systém pro monitorování mrtvých úhlů (BSM) využívající radar v pásmu milimetrových vln dokáže odhalit vůz jedoucí ve vedlejším pruhu a vizuálně upozornit řidiče prostřednictvím kontrolek umístěných v horní části přístrojové desky.
U čelního skla, předních bočních okének, oken ve dveřích a zadního okna se uplatnily čtyři nové technologie zpracování skla s cílem zlepšit viditelnost pro řidiče, snížit spotřebu paliva a zlepšit efektivitu jízdy v čistě elektrickém režimu:
Hydrofobní povlak – sklo s fluoritovým povlakem způsobuje tvarovou změnu dešťových kapek, což přispívá k jejich rychlému stečení a lepšímu výhledu ven z vozu (stejnou vrstvou je opatřen i střešní solární panel).
Ochranná vrstva proti zamlžování – vysoce účinný materiál na bázi pryskyřice s výbornou charakteristikou proti zamlžování a prodlouženou životností.
Vysoce účinná vnitřní vrstva pohlcující UV záření – zamezuje průniku 99 % škodlivých ultrafialových paprsků typu UVA a UVB.
Protisolární povlak s vysokou průchodností pro rádiové vlny – snižuje teplotu v interiéru vozidla a zlepšuje funkčnost elektronických přístrojů.
Vnitřní i vnější zpětná zrcátka byla nahrazena kamerami, které řidiči zprostředkují panoramatický výhled směrem dozadu. Záběr zadní kamery se zobrazuje na speciální obrazovce na přístrojové desce nad displejem navigace a poskytuje lepší přehled o situaci za vozem než běžná zpětná zrcátka.
Panoramatický záběr situace za vozem ve spojení se systémem pro monitorování mrtvých úhlů (BSM) významně napomáhá ke zvýšení bezpečnosti jízdy.
„Díky nepolevujícím úspěchům našich tradičních vozů s hybridním pohonem jsme si vytvořili dobrý základ k přijetí našich budoucích pokrokových technologií ze strany zákazníků,“ uvedl Lentz. „NS4 zhmotňuje setrvalé zasazení automobilky Toyota o zvyšování bezpečnosti, hospodárnosti provozu a pohodlí budoucích prostředků mobility pro všechny občany.“
Furt někdo něco odhaluje,
Furt někdo něco odhaluje, jedna novinka střídá druhou, koncepty se to jen hemží ale na cestách je obrázek stále stejný – hybridy jsou drahé a myslím že automobilky nemají velký zájem zatím tyto auto zlevňovat. Stále se vezou na vlně euforie a sbírají smetanu v podobě vysokých cen. Podle mě kdyby ale snížili ceny zisky by díky vyšším prodejům stouply mnohem více než takto. Jde jen o to že nikdo nemá odvahu udělat první krok.
A co Prius c a Toyota Yaris
A co Prius c a Toyota Yaris Hybrid?
A co Kia, slušné auto
A co Kia, slušné auto střední třídy za 300 tisíc? :o)
Kia by šla
Kia by šla
Minimálně cena dost jde :o)
Minimálně cena dost jde :o)
Ani jeden z uvedených není
Ani jeden z uvedených není plug-in. Po městě to jezdí trochu efektivněji, ale pořád jezdí jen na to co vyprodukuje spalovací motor.