Peugeot zahájil hybridní ofenzívu. V České republice už prodává tři hybridy – 3008 Hybrid4, 508 Hybrid4 a 508 RXH. Poslední jmenovaný all-road jsme aktuálně otestovali. Jak si hybridní auto za milion v našem testu vedlo?
foto: Hybrid.cz
Auta Peugeot dokážou snadno vyvolávat emoce. Nový Peugeot 208 je jimi nabitý a ani pohled na Peugeot 508 RXH vás nenechá chladnými. Design je něco, čím Francouzi dokáží zaujmout, zejména ve srovnání s usedlou německou konkurencí. Někdy bohužel i na úkor ostatních atributů.
Nová designová řeč Peugeotu se mi líbí a pro část zákazníků to bezesporu bude jeden z hlavních selling pointů nového modelu Peugeot 508 RXH. Tím dalším může být hybridní pohonné ústrojí. Peugeot 508 RXH je diesel–hybrid a papírově proklamuje kombinovanou spotřebu 4,1 l/100 km – stejně jako nový Prius+.
Proč to neříct hned – zatímco Prius+ té spotřeby skutečně dosáhnout umí, Peugeot 508 RXH to nedokáže. Může za to hladový dieselový dvoulitr s výkonem 163 koní na přední nápravě. Je sice doplněn elektromotorem o výkonu 37 koní na zadní nápravě, ale celkově je vyladění systému hybridního pohonu kulantně řečeno “nešťastné”.
Jde sice o stejný hybridní pohon jako v modelu Peugeot 3008 Hybrid4, ale do modelu 508 RXH nezapadá. Velkou mírou se na tom podílí i poloautomatizovaná EGC převodovka (neboli robotizovaná). Ta dokáže z řízení auta udělat v některých okamžicích opravdové peklo.
foto: Hybrid.cz
V nízkých rychlostech je mírné trhání při řazení ještě docela snesitelné. Jakmile ale vyrazíte na dálnici a auto začne při předjíždění s citelným škubáním podřazovat o jeden nebo dva stupně níž, je zle.
Vůz si tak kazí dojem a ačkoliv víme, že jde o velmi složitý systém pohonu, jednoduchá selská úvaha přímo nabízí, aby konstruktéři bývali zkusili to škubání “vyhladit” právě s pomocí elektromotoru.
Auto nabízí čtyři módy jízdy. Auto (standardní mód), Sportovní, 4×4 a ZEV (čistě na elektřinu). V normálním módu, i přes kombinovaný hybridní výkon, není akcelerace právě oslnivá. A nepomůže ani když využijete manuální sekvenční převodovku – jen si tím alespoň částečně pomůžete od nepříjemného trhání.
foto: Hybrid.cz
Kde už je výkon hybridního pohonného systému citelnější, to je sport mód. Tam dokáže auto skutečně “trhat asfalt”, z nuly na 100 km/h zvládne zrychlit za 8,8 vteřiny. Ale spotřeba v tomhle případě dostává na frak. My jsme převážnou část testu strávili v Auto módu. Auto jsme nijak nešetřili, ale drželi jsme se předpisů. I tak se průměrná spotřeba na 870 km vyšplhala na 6,5 l/100 km.
Při 200km jízdě po dálnici činila spotřeba 7,1 l/100 km. Naopak ve městě to klidně může být nula – to když přepnete na ZEV mód. S ním auto vydrží jet 2,5 až 3,5 km, ovšem max. rychlostí do 30 km/h a s velmi lehkou nohou. Na 70 km v meziměstském provozu nám auto ukázalo spotřebu 6,1 l/100 km. Do 4,1 l/100 km kombinovaných pořád daleko.
foto: Hybrid.cz
Další políček si hybrid Peugeot 508 RXH vysluhuje za řízení. V zatáčkách sedí 1910 kg vážící auto dobře. Stejně tak krásně pluje ve vysokých rychlostech po dálnici. Ovšem v rychlostech mezi 75 až 90 km/h mi přišel posilovač řízení příliš měkký. Řidič tím ztrácí spojení s autem a přehled o tom jak jsou vlastně kola nastavena.
Nepříjemná situace proto nastala když jsem si ve zhruba podobných rychlostech vyzkoušel kličkování mezi rigoly na rozbité silnici. Volant se mi rozkmital pod rukama a auto, jako kdyby nebylo dobře vyvážené, se houpalo sem a tam jak na rozbouřeném moři. A když už nějaký rigol přeci jen trefilo, byla to docela šlupka.
foto: Hybrid.cz
Na komfortu uvnitř kabiny přitom 508 RXH nešetří. Pohodlné sedačky přímo vybízejí k dlouhému cestování po dálnicích. Vibrace jsou výrazně tlumené, stejně jako aerodynamický hluk. Co občas jízdu znepříjemňuje je řev dvoulitru v okamžiku kdy to nejméně čekáte.
Ale i tady hnidopich – a proč jím u auta za více než milion korun nebýt – najde nedostatky. Kabina auta se směrem vhůru zužuje a vyšší člověk si bude muset sedačku nastavit výrazně níž, aby při se při průjezdu rigolem neřachnul hlavou o stropní madlo. Zužující se kabina a zároveň silné A i B sloupky ztěžují výhled z vozu, stejně jako masivní zpětné zrcátko.
foto: Hybrid.cz
Odkládací prostory jsou řešené nešťastně – minimalistický úložný prostor uprostřed má např. víko, které se odklápí směrem ke spolujezdci. Náš testovací spolujezdec na to odvětil prosté “Scheizekatze!”. Ruční brzda umístěná vlevo pod volantem trpí nepříjemnou prodlevou a je umístěna hned nad přihrádkou, která se otevírá stejně jako se aktivuje či deaktivuje brzda.
V okamžiku, kdy je auto nastartované a má zařazený jízdní mód, se při otevření dveří ozve pískání navozující pocit, že auto během tří vteřin vybuchne. Přitom když necháte otevřená okénka, auto zamknete a odejdete od něj, neuslyšíte ani pípnutí. Ďábel je prý v detailech.
Jednou takovou naopak příjemnou “maličkostí” je 72l nádrž. Díky ní dokáže auto snadno nabídnout dojezd přes 1000 km. Dalším významným plus je dobře zvládnutý zavazadlový prostor. Standardně 423 litrů, po sklopení zadních sedadel až 1439 llitrů. Rozměry vozu jsou 4813 mm délka, 1864 mm šířka, 1521 mm výška a 2815 mm rozvor. Světlá výška činí 184 mm.
foto: Hybrid.cz
Hybrid Peugeot 508 RXH se prodává v jediné možné výbavě Allure za cenu začínající na 995 000 Kč s DPH. Vzhledem k řadě výše popsaných nedostatků je složité jej doporučit ke koupi. Bezesporu zaujme svým dravým designem a na povrchu i zajímavým technologickým řešením pohonu.
Za podobnou cenu jde ale koupit konkurenční vozy kategorie all-road značek Audi, Volkswagen či Škoda, které se výrazně lépe řídí a někdy dokonce nabízejí i nižší spotřebu. Čím Peugeot 508 RXH může kontrovat, to je pohon 4×4, zavazadlový prostor a komfortní výbava pohodlného interiéru.
Pod pojmem trha asfalt si
Pod pojmem trha asfalt si oprvadu z 0 na 100 za 8,8s nepredstavuju 🙂 Hybridni lexus v SUV (RX400h), tedy auto minimalne o pul tuny tezsi zrychli na stovku za 6,5s a zcela plynule.
Auto má z nuly opravdu
Auto má z nuly opravdu výrazný záběr, díky výpomoci elektormotoru. Bohužel, ten výkon postupně uvadá.
Ano, tak je to i Yarise HSD,
Ano, tak je to i Yarise HSD, do 50tky jede jak drak a pak nakonec na stovce za 12s.