Není náhoda, že Peugeot dnes v ČR představil nové hybridy Peugeot 3008 Hybrid4 a Peugeot 508 RXH. Včera totiž automobilka Toyota odhalila v ČR svá tři nová hybridní auta. Peugeot se snaží aktivně konkurovat a to je jedině dobře především pro koncové zákazníky, ale i technologii samotnou.
foto: Hybrid.cz
Peugeot 3008 Hybrid4 je první sériově vyráběný diesel–hybrid na trhu. Prostorný crossover už jsme měli možnost vyzkoušet – aktuálně na cestě z Prahy do Paříže, už dříve při cestě do Nice a zpět. Na plnohodnotný test však stále čekáme.
V České republice je 3008 Hybrid4 k dispozici ode dneška ve výbavách Active (emise 99 g/km, motor 2.0 HDi FAP s robotickou převodovkou 2-Tronic) za 799 900 Kč a Allure (emise 104 g/km, stejný pohon) za cenu 844 900 Kč.
Hybridní kombi Peugeot 508 RXH na první pohled zaujme designem. Audi A6 kombi v něm má jasného konkurenta. Dravý nekompromisní vzhled a elegance vyšší třídy se v tomto modelu spojují a představují originální vizi světa all road.
Auto nabízí výkon 200 koní, pohon na všechna čtyři kola (stejně jako 3008 Hybrid4) a emise nižší než 107 g/km. Model 508 RXH je nabízen pouze v jedné úrovni výbavy, která odpovídá jeho technologické vyspělosti a zařazení do kategorie vozů vyšší třídy.
Kromě bohaté základní výbavy (bezklíčový přístup do vozu a nastartování motoru, elektricky ovládaná přední sedadla, head-up displej, hliníková kola 18″, prosklená panoramatická střecha, zatmavená vrstvená skla s akustickou úpravou v bočních oknech, audio a navigační systém WIP Nav Plus, atd.) dbá i o zajištění vysoké míry komfortu pro řidiče i ostatní cestujících.
foto: Hybrid.cz
Peugeot slibuje u 508 RXH kombinovanou spotřebu 4,1 l/100 km. Motor o objemu 1 997 cm3 splňující emisní normu Euro 5, vyvíjí maximální výkon 120 kW při 3 750 ot/min a maximální točivý moment 300 Nm při 1 580 ot/min.
Je vybaven spalovací komorou nové generace typu ECCS, turbodmychadlem s proměnlivou geometrií a krátkou odezvou, vysokotlakým čerpadlem umožňujícím dosáhnout ve společné rampě tlaku 2 000 bar a solenoidovými vstřikovači s osmi otvory.
Tento motor je samozřejmě vybaven technologií filtru pevných částic (FAP) osmihranného typu s aditivem Eolys. Spalovací motor je spojen s automatizovanou šestistupňovou převodovkou se sekvenčním ovládáním. Právě ta nám nicméně během 20minutové projížďky ne a ne padnout do ruky – odezva auta na sešlápnutí plynového pedálu byla v automatickém režimu výrazně pomalejší, než bychom očekávali.
A to i přesto, že elektrický synchronní motor s permanentními magnety vyvíjí stálý výkon 20 kW (27 k) a krátkodobě je schopen poskytnout 27 kW (37 k). Točivý moment je trvale 100 Nm, nárazově 200 Nm. Díky přesnému nastavení funkcí a výkonů zůstává motor kompaktní a může tvořit součást zadní víceramenné nápravy.
Pohon auta řídí řídicí jednotka PTMU. PTMU je elektronická řídící jednotka, která za účelem snížení spotřeby řídí automaticky a zcela transparentně jednotlivé režimy obou motorů – spalovacího i elektrického.
foto: Hybrid.cz
Při řízení elektrického výkonu se využívá invertor a konvertor. Invertor působí regulací proudu z vysokonapěťových bateriových článků na točivý moment elektrického motoru. Baterie fungují v rozsahu 150 a 270 V. Konvertor zajišťuje přeměnu 200 V z bateriových článků na 12 V pro napájení palubního příslušenství.
Baterie typu NiMH (nikl-metal hydrid) jsou umístěny pod prahem zavazadlového prostoru, v blízkosti elektromotoru. Tuto sadu vysokonapěťových článků doplňuje klasický akumulátor 12 V, umístěný pod přední kapotou, který nadále zajišťuje obvyklé funkce.
U vozů vyráběných ve velkých objemech je tato výkonově zaměřená technologie ve střednědobém horizontu z hlediska nákladů i výroby nejvhodnější. Dno kufru modelu Peugeot 508 RXH je díky tomu asi o 7 cm vyšší, což ale ubírá jen minimum jeho prostornosti.
foto: Hybrid.cz
Kromě už zmíněného režimu “Auto”, kdy je celý systém řízen elektronicky s ohledem na optimální využití spalovacího a elektrického motoru, nabízí vůz také režimy ZEV (čistě elektrický pohon), 4×4 a Sport. právě sport nejspíš nabídne výrazně ostřejší odezvu na sešlápnutí plynu, ale i o to vyšší spotřebu. Otestujeme v plnohodnotném testu v průběhu následujících týdnů.
Mimochodem, na své si i v nabídce originálního příslušenství pro model 508 RXH přijdou i příznivci moderních technologií. Sortiment Hi-tech vybavení se rozšiřuje a zahrnuje:
– jednotku “Wifi On Board”, s kterou se k internetu mohou ve voze bezdrátově připojit až 4 osoby
– zásuvku 230 V/USB pro dobíjení nejrůznějších elektrických zařízení (přenosný počítač, MP3 přehrávač, iPhone…)
– sadu 2 DVD přehrávačů Philips s barevnou obrazovkou 18 cm s širokým formátem 16/9
– univerzální multimediální držák na obrazovku s úhlopříčkou až 13″ (DVD přehrávač, Netbook, mini-PC nebo iPad)
Cena Peugeot 508 RXH, který se prodává v jediném stupni výbavy, je 995 000 Kč. A zajímavost nakonec: Peugeot 508 RXH se bude vyrábět v továrně v Rennes a hybridní součásti v Mulhouse.
Peugeot na dnešní tiskové konferenci také potvrdil na červen 2012 hybridní sedan Peugeot 508. A navíc doplnil, že to rozhodně není poslední hybridní vůz z dílny francouzské značky. Jde tedy podobnou cestou jako Toyota a nejspíš i další automobilky – hybridní verze téměř v každé modelové řadě.