Americká automobilka Tesla Motors, výrobce elektromobilu Tesla Roadster, aktuálně v severní Kalifornii ve Fremontu otevřela svou první továrnu. Zároveň se jí o několik dní později podařilo získat investici 30 mil. dolarů od společnosti Panasonic, která jí dodává baterie.
Automobilovou továrnu původně známou pod označením „NUMMI“ (New United Motor Manufacturing Inc.) (znovu)otevřela Tesla ve městě Fremont. Byla vybudována na místě bývalé továrny General Motors, která tam operovala v letech 1960-1982. O čtyři roky později rozjela automobilka General Motors společně s automobilkou Toyota v nově zrenovované továrně společnou výrobu automobilů.
V roce 2010 však byla následkem ekonomické krize NUMMI uzavřena a automobilce Tesla Motors se podařilo ji relativně levně získat právě od Toyoty. „Museli jsme utratit spoustu peněz, ale pořád je to jen část z toho co bychom museli vynaložit kdybychom si chtěli postavit vlastní továrnu,“ řekl magazínu Wired Gilbert Passin, vice president výroby v Tesla Motors.
Otevření továrny proběhlo ve velkém stylu. Na místě byl samozřejmě zakladatel automobilky Elon Musk a podle Wired vládla na místě atmosféra „všechno je možné“. V nové továrně se má v průběhu roku 2012 začít vyrábět elektrické rodinné auto Tesla Model S. Momentálně probíhá vybavování továrny a příprava výrobních linek. „Jsme si velmi jistí, že v roce 2012 stihneme zahájit výrobu Modelu S,“ řekl Wiredu Musk.
Ten se má stát exkluzivním rodinným automobilem na elektřinu. Prodávat se bude za cenu 57 400 dolarů před daňovými úlevami (ty ve Spojených státech dosahují 7500 dolarů). Ve vývojové centrále Tesly v Palo Alto na něm momentálně pracují více než 200 techniků.
O design karoserie se postaral bývalý designér Mazda Franz von Holzhausen. Aerodynamiku vylepšila dvojice odborníků z Formule 1, vše se testovalo ve větrném tunelu Chrysleru. Vice presidentem pro stavby vozidla je Peter Rawlinson, který na podobné projekty dohlížel u značek Jaguar nebo BMW.
Jak je vidět, Elon Musk neponechává věci náhodě. První řiditelné prototypy Modelu S by měly být k dispozici už letos. Tesla plánuje, že ročně bude na začátku vyrábět asi 20 000 těchto elektrovozů ročně. Továrna ve Fremontu je přitom schopna chrlit až 6000 aut týdně! Plnou výrobní kapacitu, resp. plochu továrny, však Tesla prozatím zdaleka nevyužije. V budoucnu by však automobilka chtěla své portfolio vozů rozšiřovat a místo se bude hodit.
Jakmile bude v roce 2012 spuštěna výroba Modelu S na plné obrátky, bude továrna zaměstnávat nějakých 400 až 500 lidí. V současné době zaměstnává 70. Celosvětově pak Tesla Motors zaměstnává asi 700 lidí. V roce 2012 už to ale mají být 2000. Tesla zjevně očekává výrazný růst – a ten může přijít.
Aktuálně do Tesla Motors investovala společnost Panasonic částku 30 mil. dolarů. Panasonic skoupil zmíněný objem akcií za cenu 21,15 dolaru za akcii. Znamená to další prohloubení spolupráce těchto firem. Panasonic totiž dodává Tesle lithium-iontové baterie (články) už od prvního Tesla Roadsteru.
Elon Musk, šéf Tesly: „elektromobily je třeba stavět od píky“
Pro Teslu to není zdaleka jediné takové partnerství. Během tohoto roku navázala těsné vztahy s Toyotou, která koupila akcie firmy za 60 mil. dolarů, a také s Daimlerem, který koupil 10% podíl v Tesla Motors. Se všemi firmami Tesla úzce spolupracuje, ať už se jedná o komponenty nebo o výrobu konkrétních automobilů.
Je logické prečo berú
Je logické prečo berú batérie od panasonic-u, lebo TOYOTA odkúpila podiel automobilky TESLA spolu vyvíjajú elektrickú RAV4-ku a toyota postavila spoločne s Panasonicom továreň na výrobu lion-batérií pre svoje hybridné i elektrické vozidlá.
MIMOCHODOM:autorevue.cz/nejhospodarnejsi-vozy-dle-adac-eco-test