Nissan Leaf

Elektromobil Nissan Leaf se představuje světu!

Až dosud dráždil světovou automobilovou veřejnost svým konceptem elektromobilu . Jakkoliv jde o zajímavý kousek, právě dvakrát přitažlivé auto to není. Teď přichází změna. Ve svém hlavním stanu v Jokohamě představila automobilka . Jde o čtyřmístný hatchback s dojezdem kolem 160 km, který přijde do showroomů po Americe, a Evropě koncem příštího roku. Podrobnosti a video uvnitř článku!

Nissan Leaf Nissan Leaf Nissan Leaf
Toyota Prius logo

Japonsko ovládlo trh s hybridy

Během letošního června se z Japonska stal největší trh s hybridními automobily na světě. Zatímco ve Spojených státech, největším automobilovém trhu celkem, se tehdy prodalo 25 205 hybridů, v Japonsku mezitím zákazníci stihli rozebrat 22 292 nových modelů Toyoty Prius a k tomu navíc 8 782 nových vozů Honda Insight. To je celkem téměř 31 000 prodaných hybridů. Výroba, stejně jako prodej nových automobilů přitom v Japonsku v posledních měsících vytrvale klesá, a to až o desítky procent proti minulému roku. Japonští zákazníci proto k hybridům vzhlížejí mimo jiné s vidinou ušetření na palivu, které přijde v Japonsku v přepočtu na zhruba 24 Kč za litr. Navíc pokud zakoupí hybrid, ušetří na souvisejících daních. Svou roli ve zvýšeném zájmu o hybridy však podle analytika Reida Heffnera hraje i fakt, že jde o nové výrobky na trhu. Pokud pracujeme s odhadem pěti milionů nově prodaných aut v zemi vycházejícího slunce, znamená pak 31 000 hybridů tento měsíc asi 7,5% ze všech nově prodaných aut za měsíc. Pro srovnání, v USA to během června byly 3%. Za celý letošní první půlrok se v USA prodalo 2,6% hybridů.

McDonald nabídne dobíjecí stanici pro elektromobily

Letos v únoru oznámil švédský McDonald’s, že nainstaluje dobíječky pro elektromobily. Tehdy nijak zásadní zpráva, Švédsko je země známá svým ekologickým postojem. O mnoho zajímavější je aktualita z amerického státu Severní Karolína. Tamní McDonald’s ve městě Cary totiž svým zákazníkům nabídne dobíjecí stanici pro elektromobily. Ric Richards, majitel nového fastfoodu, jej celý staví za pomoci ekologických materiálů. „Naši zákazníci budou mít vyhrazené místo pro parkování a nabíjení svých vozů,“ řekl magazínu HybridCars. Nová restaurace otevře 14. července. Podle některých odhadů má být do roku 2015 jen ve Spojených státech amerických až 1 milion dobíjecích stanic.

Volkswagen Jetta Sportwagon TDI - čistý diesel

Američané se přestávají bát dieselů

Americká pobočka koncernu Volkswagen hlásí za červen 2009 celkem 19 027 prodaných aut. Je to sice propad o 18% proti předchozímu roku, ale přesto si automobilka může udělat malé PR díky tomu, že 5072 (či 26% z nich) bylo tzv. „čistých dieselů“. O tom do jaké míry je vůbec diesel čistý se samozřemě dá spekulovat, nicméně v případě Volkswagenu jde především o aktuálně v USA velmi známý model Jetta SportWagen TDI (1982 kusů), dále pak Jetta a Touareg. „Vypadá to, že američtí spotřebitelé si začínají uvědomovat mnoho výhod čistých dieselů – vozů, které dosahují více než 30% lepší spotřeby při vypouštění o 25% méně skleníkových plynů, a to bez snížení dynamiky jízdy,“ pochvaloval si nový vývoj Mark Barnes, šéf amerického Volkswagenu.

kontejnerová loď

Lodní nákladní doprava – větší nebezpečí než miliony aut

Takřka neuvěřitelně zní zpráva z posledních dní o tom, že podle jistého výzkumu by mohlo 15 největších nákladních (kontejnerových) lodí světa vypouštět stejné znečištění, jako všech 760 milionů automobilů na silnicích. Je to dáno jednak velikostí motorů, téměř nepřetržitým chodem a především významně nižší kvalitou spalované nafty. Ta pro lodní motory obsahuje až 2000x větší množství síry než nafta pro auta. Například auto, které ročně ujede 15 000 km, vypustí za tu dobu do ovzduší zhruba 101 gramů oxidů síry. Dieselový lodní motor za tu dobu emituje až 5200 tun těchto látek.

Na orgány Spojených národů a je proto podle listu Guradian vyvíjen nátlak aby se začaly emisemi z lodní dopravy zabývat. například rozhodly podél celého svého pobřeží zavést nízkoemisní zónu v dosahu 230 mil (370 km) od pevniny. Podobný krok je očekáván od . Podle dalších studií jsou emise z lodí zodpovědné za desítky tisíc úmrtí a miliardové náklady pro zdravotnictví. Emise z lodní dopravy se začaly rapidním tempem zvyšovat v posledních 15 letech s růstem globálního obchodu a zejména vzestupem . Zajímavý pohled na historii růstu nákladní lodí najdete na webu globalsecurity.org (anglicky).
nákladní loď
Pár čísel pro zajímavost na závěr: největší nákladní lodě světa mají motory o výkonu až 109 000 koní. Celkem světové oceány brázdí asi 90 000 nákladních lodí. Zhruba 70% emisí lodě vypouštějí do 400 km od pobřeží a 85% všech těchto emisí se týká severní polokoule. Faktem také je, že některé nové (nikoliv nutně nákladní) jsou budovány s důrazem na snížení emisí a především využití lehkých paliv bez tak velkého obsahu síry. Mezinárodní námořní organizace, součást OSN, ustanovila koncem minulého roku nové povinné standardy pro kvalitu lodních paliv. Díky nim by se měl obsah síry snížit do roku 2020 až o 90%.

Hybrid

2020 – každé páté auto prodané v USA bude hybrid

Podle studie finanční společnosti JPMorgan týkající se prodeje hybridních automobilů v roce 2020 se dá očekávat, že a deset let se ročně bude prodávat zhruba 11,28 mil. hybridů. Odvážná předpověď, nicméně uvědomíme-li si, že v současné době prakticky všechny automobilky, nejnověji například Volvo, nějaký model hybridu chystají, nemusí to být zas tak přehnané. Těch 11,28 milionu má představovat zhruba 13% z celosvětových prodejů nových automobilů. Jedním z největších trhů jsou Spojené státy americké, kde tento podíl bude ještě vyšší. Až pětina zde prodaných nových aut mají být hybridy. Podle zprávy budou hlavním motorem růstu vládní omezení průměrné spotřeby (aktuálně např. v USA, připravují se v Číně) a především „drastické“ snížení ceny hybridních technologií. Realistický odhad? Uvidíme za deset let.

Barack Obama ve Washingtonu, ve své oválné pracovně, ohlašuje nové CAFE standardy

Obama schválil omezení spotřeby pro automobilky

Barack Obama konečně přináší Americe tolik potřebné reformy. To, že výrazně zreguloval trh s kreditními kartami nás zas až tak zajímat nemusí. Podstatnější je, že výrazně zpřísnil tzv. CAFE standardy, tedy standardy spotřeby paliva a dále také emisí výfukových plynů pro osobní i nákladní automobily. CAFE (Corporate Average Fuel Economy) omezení byla poprvé zavedena v roce 1975 v reakci na tehdejší ropnou krizi. Nová legislativa říká, že standard průměrné spotřeby automobilů se bude každým rokem od 2011 zvyšovat o pět procent až do roku 2016, kdy by měl dosáhnout hodnoty nejméně 35,5 MPG, tedy zhruba 6,6 l/100 km. Podle Obamy to bude znamenat ušetření zhruba 1,8 mld. barelů ropy během následujících pěti let, což se rovná odsunutí 58 mil. automobilů ze silnic či uzavření 177 uhelných elektráren. Prezident si slibuje, že to zároveň výrazně omezí závislost USA na dovozu ropy. Velké americké automobilky tento krok překvapivě přivítaly s tím, že nyní mají více jistoty pro budoucí plánování.

Rychlovlak Solar Bullet

Amerika plánuje solární rychlodráhu

Téma rychlovlaků, resp. vysokorychlostních tratí (VRT) je v poslední době čím dál tím oblíbenější. Nový americký prezident Barack Obama nedávno ohlásil velký projekt stavby rychlodráhy napříč celými Spojenými státy. Těžko proto odolat další nejnovější zprávě z USA. Společnost Solar Bullet totiž představila projekt solárního vysokorychlostního vlaku z Tucsonu do Phoenixu. Maximální rychlost vlaku by měla být 355 km/h a vzdálenost necelých 190 km mezi zmíněnými dvěma městy by měl urazit během půl hodiny. Co je ale na celém projektu nejzajímavější je skutečnost, že energii pro rychlovlak by dodávaly solární panely rozprostřené nad rychlodráhou (celkem jde o 110 MW). Odhadované náklady na vybudování tak odvážného projektu jsou 27 mld. dolarů, podle některých značně podhodnocené. Zakladatelé společnosti Solar Bullet už se setkali se zástupci místních samospráv i vlády, kterým se sice nápad líbí, nicméně jeho náklady považují už tak za velmi vysoké. „Já bych k tomu řekl jen to, že pokud plánujete, plánujte ve velkém. Pokud sníte, sněte ve velkém,“ komentuje situaci Gary Hayes, výkonný ředitel asociace regionální dopravy, který nápad nehodlá jen tak zahodit do koše.

Audi showroom

Audi investuje miliardu do dealerů

Jak prodávat velká luxusní nebo i menší sportovní auta v době, kdy je nikdo nechce kupovat? Jednoduše, udělejte z prodejen svých dealerů „zelená království“. Tak to alespoň vidí Audi, které se chystá do třicítky nových prodejen v USA investovat miliardu dolarů. Mají v sobě spojovat témata „úspornosti, sportovního vyžití, luxusu a enviromentální uvědomělosti“. Renomovaná architektonická kancelář Allmann Sattler Wappner z Mnichova navrhla proto showroomy, které efektivně využívají prostor, přirozené osvětlení a celkově snižují náklady o 30-40%, zejména na vytápění a osvětlení. Všechny mají být otevřeny do roku 2010, mimo jiné v Atlantě či Los Angeles. Audi se nicméně nezabývá pouze redesignem svých prodejních míst, připravuje „čisté“ TDI diesely a především elektromobily v čele s Audi E1. Otázka však zní: ublížilo by nějak koncernu Volkswagen, který značku Audi vlastní, kdyby svým dealerům k té miliardě přidal ještě pár desítek milionů na solární panely nebo menší větrné elektrárny a ukázal tak široké veřejnosti jak se doopravdy dají měnit města?