Takřka neuvěřitelně zní zpráva z posledních dní o tom, že podle jistého výzkumu by mohlo 15 největších nákladních (kontejnerových) lodí světa vypouštět stejné znečištění, jako všech 760 milionů automobilů na silnicích. Je to dáno jednak velikostí motorů, téměř nepřetržitým chodem a především významně nižší kvalitou spalované nafty. Ta pro lodní motory obsahuje až 2000x větší množství síry než nafta pro auta. Například auto, které ročně ujede 15 000 km, vypustí za tu dobu do ovzduší zhruba 101 gramů oxidů síry. Dieselový lodní motor za tu dobu emituje až 5200 tun těchto látek.
Na orgány Spojených národů a Evropské unie je proto podle listu Guradian vyvíjen nátlak aby se začaly emisemi z lodní dopravy zabývat. Spojené státy americké například rozhodly podél celého svého pobřeží zavést nízkoemisní zónu v dosahu 230 mil (370 km) od pevniny. Podobný krok je očekáván od Kanady. Podle dalších studií jsou emise z lodí zodpovědné za desítky tisíc úmrtí a miliardové náklady pro zdravotnictví. Emise z lodní dopravy se začaly rapidním tempem zvyšovat v posledních 15 letech s růstem globálního obchodu a zejména vzestupem Číny. Zajímavý pohled na historii růstu nákladní lodí najdete na webu globalsecurity.org (anglicky).
Pár čísel pro zajímavost na závěr: největší nákladní lodě světa mají motory o výkonu až 109 000 koní. Celkem světové oceány brázdí asi 90 000 nákladních lodí. Zhruba 70% emisí lodě vypouštějí do 400 km od pobřeží a 85% všech těchto emisí se týká severní polokoule. Faktem také je, že některé nové lodě (nikoliv nutně nákladní) jsou budovány s důrazem na snížení emisí a především využití lehkých paliv bez tak velkého obsahu síry. Mezinárodní námořní organizace, součást OSN, ustanovila koncem minulého roku nové povinné standardy pro kvalitu lodních paliv. Díky nim by se měl obsah síry snížit do roku 2020 až o 90%.
Chtělo by to aktualizaci.
Chtělo by to aktualizaci. Jak je to s těmi emisemi lodí dnes?
O tom žádná, že lodě
O tom žádná, že lodě kouří jak protržená kamna! Bohužel v Tomhle světě, ani v tomhle životě nejsme díky lobby těch, co svět řídí schopni to jakýmkoliv způsobem změnit, jenže podívejme se na to taky trochu z jiné stránky. Možná to ode mě bude znít hloupě a budete si o mě myslet, že jsem ekologický barbar , ale ruku na srdce, kolik z Vás, co si tohle čtete, je ochotno ze zboží z Číny, zaplatit adekvátně vyšší cenu, kterou by mělo za následek lití kvalitnějších, tím pádem i pro přírodu šetrnějších, paliv. Berme v úvahu, že do lodí se díky konstrukci motorů může lít v podstatě odpad z rafinérií. Jak všichni víme, OPEC na lidi a jejich zdraví, potažmo celý světový ekosystém, nikdy příliš nemyslel, tak kam by podle Vás tenhle odpad putoval, nespaloval-li by se tímhle způsobem. Má snad někdo pocit, že hlubinný vstřik s příměsí nějakých dalších chemických odpadů by byl pro přírodu bezpečnější?
Čísla se čtou krásně, ale jednalo se zde hlavně o oxidu síry , který se z aktivních vulkánů uvolňuje od vzniku země. vydá snad někdo normu, podle které by se řídila naše planeta? Zakážeme chov hovězího dobytka, protože někdo spočítal, že uvolňuje dohromady víc skleníkových plynů, než všechna auta ?
Nic proti snizovani lodnich
Nic proti snizovani lodnich emisi. Ale dokud nebude vedle emisi porovnavan take objem nakladu jaky prevezou tyto lode oproti uvedenemu mnozstvi aut, je to pro mne jenom PR manipulace, o jejiz smyslu muzu jenom spekulovat.
Možná to je PR a třeba
Možná to je PR a třeba taky ne, ovšem nic to nemění na faktu, že lodě spalují v podstatě dehet a zatímco u aut nás budou zelené mozky cvičit snížením emisí, které má v globálním aspektu význam pod úrovní statistické chyby, tak rejdaři jsou dostatečně silná lobby na to, aby pouštěli do vzduchu svinstva hlava nehlava.
Jakékoliv odsíření a jiné zelené aktivity ve finále zaplatí koncový spotřebitel, ale zrovna loděmi se znečištění vyváží z vyspělých zemí do celého světa a radši zaplatím nižší spotřebou nebo vyšší cenou, než zdravím …
To se hezky posloucha, ale
To se hezky posloucha, ale bez relevantnich dat je to klasicka polopravda, klasicka manipulace. Klidne se totiz muze stat, ze lodni emise pocitane na kilogram prepraveneho nakladu budou ve skutecnosti srovnatelne a nebo i mensi nez emise automobilu, prevazejicich ve velke vetsine jednu osobu a to povetsinou jeste zbytecne. Takze bez udaju o mnozstvi prepraveneho nakladu je to zprava ovlivnujici verejne mineni presne tim smerem, ktery jste predvedl – kdyz lode mohou kourit, tak pro ja bych vyhazoval penize za uspornejsi a cistsi vuz. A tam nekde bych take hledal ucel teto zpravy.